شناسهٔ خبر: 23081734 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش تولید سرمایه ملی با گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی‌ در شرکت‌های دانش بنیان

برومند گفت: گردش مالی شرکت دانش بنیان به تولید سرمایه ملی کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

افزایش تولید سرمایه ملی با گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی‌ در شرکت‌های دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود برومند معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در هجدهمین‌ جشنواره‌ پژوهش و فناوری که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد‌، اظهار کرد: در هفته پژوهش ‌و برای بزرگداشت آن در اقدامی نمادین‌ 21 آذر ماه تجلیل از پژوهشگران‌ برتر دانش‌آموزی را در یکی از مدارس تهران و در 3 مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه‌ اول و متوسطه‌ دوم انجام دادیم.

 وی ادامه داد: بحث‌ پژوهش باید از دوره نوجوانی آغاز شود و با توجه به اهمیت آن  تجلیل از پژوهشگران نوجوان را در نخستین روز هفته پژوهش در دستور کار قرار دادیم.

افزایش 3 برابری قیمت قرارداد شرکت‌های فناور و کارفرمایان

 معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: افتتاح نمایشگاه فناوری و پژوهش از دیگر اقداماتی بود که در هفته پژوهش انجام شد و امسال شاهد استقبال خوبی از آن بودیم‌ و بر این اساس 71 قرارداد بین شرکت‌های فناو‌ر و کارفرمایان‌ امضا شد که مبلغ آن 200 میلیارد تومان برآورد شده و نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 3 برابری‌ مبالغ‌ قرارداد بودیم‌.

 وی از رو‌نمایی 65 طرح ملی در جشنواره پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: نشست‌هایی با صاحبان‌ صنعت داشتیم تا چالش‌های پیش رو شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنیم‌.

رونمایی از 7 طرح برتر وزارتخانه‌‎ها در جشنواره پژوهش

 برومند با اشاره به اینکه در جلسه‌ای از 7 طرح عمده برخی وزارتخانه‌ها به عنوان طرح برتر رو‌نمایی شد، اظهار کرد: 4 وزارتخانه‌ دفاع، صنعت، نیرو و نفت‌ که بیشترین فعالیت را داشتند مورد تجلیل قرار گرفتند‌.

ضرورت توجه به ایده‌پروری در کشور

 معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم افزود: یکی از مهمترین‌ مسائلی که‌ به آن توجه داریم بحث ایده‌پروری بوده و بها به این امر به رشد نوآورانه‌ جامعه کمک می‌کند که بر این اساس‌ 2 هزار و 818  ایده از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه مرکزی ارسال شد و از این تعداد در نهایت‌ 10 ایده برتر‌ انتخاب‌ و مورد قدردانی‌ قرار گرفت.

 برومند‌ با بیان اینکه  جلسه‌ای با رؤسای پارک‌های علم و فناوری برگزار شد‌ عنوان کرد: در این جلسات‌ به بررسی‌ چالش‌ها و مشکلات پرداختیم‌ و اکنون 42 پارک و 186 مرکز رشد‌ را در کشور داریم‌ همچنین با بررسی‌ شرایط قدم در راه بهبود روند فعالیت‌ها می‌گذاریم.

 وی با بیان اینکه هزار و 700 شرکت دانش‌ بنیان، 30 هزار شغل ایجاد کرده است، گفت: در این شرکت‌ها‌ گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی‌ داریم‌ که باعث‌ می‌شود‌ به تولید سرمایه ملی کمک کنیم و این مسئله زیرساختی برای آینده محسوب می‌شود.

 تولید و فناوری موتور تجاری‌سازی است

برومند تولید و فناوری را موتور تجاری‌سازی دانست و عنوان کرد: جلساتی با پژوهشگاه‌ها داشتیم و قرار بر این است تا فناوری‌های لازم را تجاری‌سازی کنیم‌.

 معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: برای انتخاب پژوهشگر‌ برتر 337 پیشنهاد داشتیم‌ که از این تعداد 240 پژوهشگر‌ دانشگاهی، 46 پژوهشگر‌ دستگاه‌های مختلف و 91 فناور‌ شرکت کرده‌ بودند و از این تعداد 20 نفر برگزیده شدند‌ همچنین 16 پژوهشگر‌ در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی، دامپزشکی، علوم پایه‌، پزشکی‌ و هنر قدردانی شدند علاوه بر آن از 4 پژوهشگر در حوزه‌‌های فنی و مهندسی، علوم پایه‌ و کشاورزی تجلیل شد‌.

 برومند‌ 2 راهبرد اساسی را در فرآیند‌های پژوهشی مهم تلقی کرد و گفت: حمایت‌، پشتیبانی‌ و ایفای نقش توسعه پایدار کشورها‌ در زیرساخت‌ نوآوری نقش اساسی دارد‌ همچنین توجه به چالش‌های پژوهش‌ به عنوان راهبرد‌ دوم‌ در بحث‌ توسعه‌ پژوهش و نوآوری‌ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 وی یادآور شد: باید از طریق خانواده‌ها بحث پژوهش را در فرزندان تقویت کنیم و برای این امر نیازمند‌ همکاری با بخش‌های مختلف کشور هستیم‌.

 

انتهای پیام/

نظر شما