شناسهٔ خبر: 23024718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد تحلیلگر پاکستانی از واکنش انفعالی برخی کشورهای اسلامی در مورد قدس

اسلام آباد - ایرنا - تحلیلگر پاکستانی و از دیپلمات های پیشین این کشور، تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس را عامل افزایش تنش در منطقه دانست و از واکنش انفعالی برخی کشورهای اسلامی و اتحادیه اروپا به این اقدام انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

علی سرور نقوی مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان امروز / جمعه/ در گفت و گوی اختصای با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت : تصمیم رئیس جمهوری آمریکا نه تنها اشتباهی بزرگ است، بلکه با قوانین بین المللی نیز مغایرت دارد.
وی خاطرنشان کرد: از نگاه قوانین بین الملل، زمانی که یک موضوع بین اقوام و مذاهب و کشورها مورد مناقشه قرار می گیرد، نباید درباره آینده آن تصمیم یکجانبه گرفت، بلکه باید در وهله نخست، امنیت و ثبات در آن منطقه حاکم شود و بعد سرنوشت آن موضوع تعیین شود، لذا در مورد قدس نیز همین شرایط حاکم است.
دیپلمات سابق پاکستان گفت: قدس طی قرن ها پایتخت فلسطینی ها بوده و رژیم نامشروع صهیونیستی نیز نمی تواند این حقیقت را کتمان کند .
سرور نقوی گفت: آمریکا قادر نیست به تنهایی درباره سرزمین بیت المقدس تصمیم گیری کند و بیت المقدس متعلق به مسلمانان و مورد احترام همه ادیان ابراهیمی است .
این تحلیلگر پاکستانی با ابراز خرسندی از واکنش های جهانی در قبال اقدام ضد اسلامی ترامپ درباره قدس اشغالی گفت: نه تنها کشورهای اسلامی بلکه کشورهای غیر اسلامی از جمله اتحادیه اروپا چین و روسیه نیز تصمیم سردمداران آمریکا را رد کرده اند.
مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای اسلامی در قبال فلسطین و بیت المقدس متحد نیستند و تعداد اندکی از کشورها نیز علنی در حمایت از مواضع آمریکا در منطقه تردید به خود راه نمی دهند و برخی از کشورهای اسلامی نیز با رژیم صهیونیستی ارتباط دیپلماتیک دارند در چنین وضعیتی چشم انداز روشنی برای تسلط کامل فلسطینی ها بر بیت المقدس وجود ندارد، لذا کشورهای اسلامی باید یکصدا و با قدرت از مردم فلسطین و قدس شریف حمایت کنند.
مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان همچنین با تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: مردم و دولت ایران برای حفاظت از اماکن مقدس در فلسطین اشغالی به ویژه بیت المقدس کوچکترین تردیدی به خود راه نمی دهند و جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر رژیم صهیونیستی را نه تنها محکوم کرده، بلکه برای جلوگیری از اجرای تصمیم ترامپ تلاش می کند .
دیپلمات سابق پاکستان همچنین گفت : دولت پاکستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران این اقدام ترامپ را به شدت محکوم کرده و با برخی از کشورهای اسلامی از جمله ایران برای گرفتن موضعی یکسان و سخت علیه آمریکا به رایزنی پرداخته است .
سرور نقوی در پایان با تشریح پیامدهای خطرناک تصمیم ترامپ در یهودی سازی قدس گفت: این اقدام آمریکا می تواند منطقه را به آشوب کشانده و بی ثباتی و ناامنی را افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، موج محکومیت اقدام ترامپ در خصوص قدس همچنان از سوی شخصیت ها و احزاب ادامه دارد.
شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان نیز در نشست سازمان همکاری اسلامی با محکوم کردن دوباره تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس، از رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خواست که در تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند.
احزاب و گروه های سیاسی مذهبی و اجتماعی در شهرهای کوچک و بزرگ علیه ترامپ و رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
مجلس محلی ایالت خیبرپختونخوا پاکستان روز سه شنبه هفته جاری با تصویب قطعنامه ای از جهان اسلام خواست آمریکا را تحریم اقتصادی کند.
در این اعتراض های ضد آمریکایی آدمک ترامپ از سوی مردم پاکستان به آتش کشیده شد.
شست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه 22 آذرماه پس از برگزاری اجلاس سران با صدور بیانیه ای پایان یافت و کشورهای شرکت کننده در این نشست به رسمیت شناختن دولت فلسطین به مرکزیت قدس را مورد تاکید قرار دادند.
در بیانیه نهایی این نشست بیان شد: 'از جامعه جهانی می خواهیم قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.'
کشورهای شرکت کننده در این نشست اعلام کردند: 'تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خصوص شناسایی قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آمریکا به این شهر مقدس اسلامی را نپذیرفته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.'
کشورهای شرکت کننده در این نشست اعلام کردند: در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما