شناسهٔ خبر: 23015301 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید بر فلسطین به پایتختی قدس شرقی، بازی در زمین ترامپ

آیا هدف ترامپ از اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اسراییل، تاکتیکی برای به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی جهان اسلام با تاکید بر حق فلسطینی ها برقدس شرقی نبوده است؟

صاحب‌خبر -

تاکید بر فلسطین به پایتختی قدس شرقی، بازی در زمین ترامپ

 در ادبیات فارسی ضرب المثلی است که می گوید به مرگ بگیر تا به تب راضی شود، مواضع برخی مقام های کشور های اسلامی در روزهای اخیر و پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که قدس پایتخت اسراییل است و وی قصد دارد سفارت امریکا در تل آویو را به این شهر منتقل نماید بیانگر این نکته است که ظاهرا برخی مقام های کشورهای اسلامی مانند ترکیه با تاکید بر اینکه قدس شرقی پایتخت فلسطین است غیر مستقیم مشروعیت اسراییل را  قبول کرده و حق این رژیم را برای کنترل قدس غربی به رسمیت شناخته اند.
بنا بر این ممکن است تاکتیکی که ترامپ به کار برده در چارچوب طرح توافق قرن است که از سوی او مطرح و برخی جزئیات آن هم فاش شده است. البته همسو با ترامپ، بنیامین نتانیاهو نیز در بازگشت از اروپا در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی در باره طرح دو دولتی گفت این طرح برای یمن یا کاستاریکا خوب است و در واقع او به هدف کابینه اش در دستیابی به دولت واحد و سرزمین واحد نژادی اشاره کرد.
شاید فشارهای حداکثری نتانیاهو نیز با هدف گرفتن امتیاز های بیشتر از فلسطینی ها باشد که این موضوع باید در مواضع جهان اسلام در باره فلسطین مورد توجه واقع شود.
چنانچه بر اساس قطعنامه 242 و سپس قطعنامه هایی چون 338 که بر اجرای قطعنامه قبلی تاکید دارد باید رژیم صهیونیستی به مرزهای پیش از جنگ سال 1967 برگردد و فلسطین به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود اما از سال 1967  تاکنون نه تنها رژیم صهیونیستی این قطعنامه ها را رعایت نکرده بلکه با وقت کشی در مذاکرات پی درپی از جمله اسلو، کمپ دیوید، شرم الشیخ و.... به گسترش شهرکسازی در سرزمین های فلسطینی اقدام کرده است.  
اکنون که نشست فوق العاده سازمان کشورهای اسلامی در استانبول برای بررسی وضعیت قدس برگزار شده است تاکید بر اشغالگربودن رژیم صهیونیستی و حق فلسطینی ها بر مالکیت بحر تا نهر این سرزمین می تواند خنثی کنننده این تاکتیک باشد.
 
  ------------------------------
رضا محمدمراد

 
 

نظر شما