شناسهٔ خبر: 22970267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پس‌لرزه‌های حماقت ترامپ

شلیک 6 راکت به شهرک‌های صهیونیستی آژیرهای خطر در اسرائيل به صدا درآمد

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی-
در بحبوحه ناآرامی‌های شدید سرزمین‌های ‌اشغالی و درگیری گسترده جوانان فلسطینی و نظامیان مسلح صهیونیست بر سر قدس، خبر رسیده 6 راکت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده که سامانه گنبد آهنین اسرائیل موفق به مهار تنها یک یا دو راکت شده است. پس از شلیک این راکت‌ها، آژیرهای خطر در سرزمین‌های‌اشغالی به صدا درآمدند.
در پی شلیک 6 راکت از سوی مقاومت فلسطینی به سمت جنوب فلسطین‌اشغالی، رسانه‌های صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای حمله موشکی در مناطق نزدیک نوار غزه خبر دادند. در حالی که 7 روز از آغاز انتفاضه چهارم فلسطینی‌ها می‌گذرد گروه‌های مقاومت فلسطین شهرک‌های صهیونیستی در جنوب مناطق‌اشغالی را موشکباران کردند تا نشان دهند در موضع آنان نسبت به آزادی قدس و فلسطین هیچ تغییری ایجاد نشده است.
بنا بر اعلام خبرگزاری فلسطینی «معا»، یکشنبه (19آذرماه) دو موشک 107 به «سدیروت» و در روز دوشنبه (20 آذرماه) چهار خمپاره 120 به شهرک «کیسووفیم» شلیک شده است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز به شلیک این راکت‌ها و خمپاره‌ها اذعان کرده است، شلیک‌هایی که بنا بر اعلام منابع صهیونیستی چند زخمی برجا گذاشته و شهرک نشین‌ها را به وحشت انداخته است. در همین حال رسانه‌های صهیونیست سه‌شنبه از به صدا درآمدن آژیر حمله موشکی در جنوب فلسطین‌اشغالی و نزدیک نوار غزه خبر دادند. رژیم صهیونیستی اعلام کرده راکتی که از نوار غزه به سمت «عسقلان» شلیک شده، توسط سامانه پدافندی «گنبد آهنین» هدف قرار گرفته است.
شاخه نظامی فتح هم با صدور بیانیه‌ای مسئولیت شلیک راکت به شهرک‌‌های «سدیروت و کیسوویم» در فلسطین‌اشغالی را برعهده گرفته است. شاخه نظامی فتح دراین بیانیه به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی قول داد به مبارزه مسلحانه تا آزادسازی
کل فلسطین ادامه دهد.
واکنش رژیم صهیونیستی
در پی شلیک این راکت‌ها که بی‌ارتباط با حماقت ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نبود، توپخانه و جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی هم صبح روز گذشته به سمت پایگاه‌های مقاومت در شمال نوار چندین موشک شلیک کردند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده این حملات تلفات جانی نداشته ولی چند نفر زخمی شده‌اند. از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، درگیری‌های مسلحانه و خیابانی گسترده‌ای بین ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی آغاز شده که در نتیجه آن دست کم 6 فلسطینی شهید و بیش از 1770 تن زخمی شده‌اند. صهیونیست‌ها به غیر از استفاده مکرر از گلوله‌های جنگی و گازهای‌اشک‌آور، به بازداشت جوانان فلسطینی نیز روی آورده‌اند و در تازه‌ترین اقدام 12 جوان فلسطینی در کرانه باختری را بازداشت کرده‌اند. بیشتر شهرهای فلسطین نیز شاهد تظاهرات گسترده‌ هستند.
اعتراض‌های جهانی ادامه دارد
اعتراض‌ها به اقدام ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی در کشورهای مختلف جهان نیز همچنان ادامه دارد. نتانیاهو نیز به هر جا که برای جلب حمایت از این اقدام ترامپ سفر می‌کند، به در بسته خورده و با موجی از اعتراض‌های خیابانی مواجه می‌شود.
مثلا صدها نفر در بروکسل، در مخالفت با سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این شهر تظاهرات کردند.خبرگزاری آناتولی با پوشش این تظاهرات اعلام کرد، در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به بروکسل سفر کرده بود تا با مقام‌های اروپایی دیدار کند، حدود 200 نفر از تظاهرات کنندگان در مقابل دفاتر اتحادیه اروپا تجمع کردند. تظاهرات کنندگان پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند و پارچه نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که در آن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار تحریم اسرائیل شده بودند. سفر نتانیاهو به بروکسل پس از تصمیم جنجالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن شهر قدس‌اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل، انجام شده است.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای اروپایی هم دیدار کرد. در این سفر«الکساندر دي کرو»، معاون نخست وزير بلژيک در امور بشردوستانه به همراه شماري از کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از اسرائيل خواست براي تخريب‌ و مصادره زير ساخت‌ها مانند مدارس و باتري‌هاي خورشيدي در کرانه باختري که با حمايت مالي اروپا ساخته‌ شده‌اند، غرامت بپردازد. اين منبع ديپلمات در بروکسل اعلام کرد: احتمالا مبلغ غرامت به حدود 30 هزار يورو به هر کشور درخواست‌کننده از جمله بلژيک، فرانسه، ايتاليا، لوکزامبورگ، اسپانيا، ايرلند، سوئد و دانمارک برسد. نکته مهم دیگر اینکه، نتانیاهو به هر کشوری سفر می‌کند، موفق به جلب حمایت آنها در‌باره تصمیم ترامپ نمی‌شود.
اردوغان: اسرائیل یک دولت تروریستی است
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم در دیدار با پوتین گفت، تا زمانی که کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی و در سرزمین‌های ۱۹۶۷ به بعد تاسیس نشود مبارزه ادامه خواهد داشت. اردوغان در برنامه روز حقوق‌بشر که توسط حزب عدالت و توسعه برگزار شد افزود: آمريکا و اروپا راه اسرائيل را براي ظلم و ستم و ‌اشغال فلسطين گشودند. در سال 1947 در فلسطين منطقه‌اي بنام اسرائيل وجود نداشت. اما از آن تاريخ به بعد با حمايت غرب خاک فلسطين به مرور تجزيه و ‌اشغال شد.
 اکنون خاک فلسطين به صورت نقطه‌هاي کوچک درآمده است و قطعنامه سال 1967 سازمان ملل متحد پايمال شده است. اميدواريم بعد از فرمان غير منطقي و غير عقلاني ترامپ و آمريکا، بين آمريکا با ساير کشورهاي غربي يک شکاف بوجود آيد. ترکيه هم مستقيما و هم در چارچوب سازمان همکاري اسلامي اعتراض خود را به اعلام پايتختي قدس تحت ‌اشغال اسرائيل اعلام کرده است. وی افزود، اسرائيل قاتل مردم فلسطين و دولت تروريستي است. اردوغان به رژيم صهيونيستي هشدار داد، اي کساني که خود را صاحب قدس مي‌دانيد در آينده حتي درختي که پشت آن پنهان شويد پيدا نخواهيد کرد. گفتنی است اجلاس سران کشورهاي اسلامي امروز در اسلامبول درباره فلسطين و قدس برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که تظاهرات و راهپیمایی‌ها در اعتراض به تصمیم ترامپ در کشورهای مختلف جهان همچنان ادامه دارد و معترضان با به آتش کشیدن پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و سر دادن شعار علیه ترامپ خشم خود را به این اقدام ابراز می‌نمایند. قرار است موج تازه اعتراض‌ها نیز از روز جمعه آینده در این کشورها آغاز شود.

نظر شما