شناسهٔ خبر: 22984447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست تخصصی «زنان، خانواده و هویت فردی» مطرح شد

زنان خواهان نقش‌های مستقل خانوادگی و اجتماعی/ زنان شاغل در معرض بحران هویت

نشست تخصصی «زنان، خانواده و هویت فردی» شامگاه دوشنبه با حضور مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز و سرپرست دادگاه‌های ویژه خانواده شیراز در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهیندخت مولاوردی شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی «زنان، خانواده و هویت فردی» با بیان اینکه فرآیند هویت‌سازی در خانواده بر اساس ویژگی‌های فرهنگی صورت می‌گیرد و هویت‌یابی افراد از بدو تولد تا پایان زندگی مدام در حال شدن و بازسازی است، اظهار داشت: عوامل هویت‌ساز به لحاظ تاریخی و فرهنگی متفاوت هستند و هویت زنان به‌عنوان بخش مهمی از وجودشان در حال تغییر است به‌ویژه در جهان امروز که با شدت زیاد دستخوش تحولات می‌شود.

وی ادامه داد: برخلاف گذشته که نقش‌های زنان تعریف معینی داشت با تغییرات صورت گرفته در ساختارهای سنتی، زنان خواهان نقش‌های مستقل خانوادگی و اجتماعی و مشارکت همه‌جانبه اجتماعی هستند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی افزود: افزایش تحصیلات و بازار اشتغال باعث شد که زنان با تنوع نقش‌ها مواجه شوند؛ حضور زنان در عرصه‌های مختلف و منابع هویت‌یابی موجب شد که زنان متکثر شوند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: به دنبال تغییرات و انتظاراتی که از نقش‌های زنان به وجود آمده، در هماهنگی نقش‌ها با دشواری‌هایی روبرو هستیم که ممکن است برای زنان به‌ویژه زنان شاغل منجر به بحران شود و متأسفانه انتظار دارند که خود زنان باید بر بحران هویت غلبه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه ماقبل مدرن مقوله هویت را یک مسئله یا معضل نمی‌دانستیم اما از آغاز مدرنیته تا به امروز در اغلب جوامع به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است، تصریح کرد: ما در کشور خود با پیامدهای دوران مدرنیته در نفش‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی روبرو هستیم، تقسیم کار و تخصصی شدن آن با دور شدن محل کار از خانه جزء مسائل پیش‌آمده است.

این مقام مسول گفت: زنان شغل‌های تخصصی را برعهده گرفتند اما انتظارات و تصورات از زن با همان نگاه سنتی وجود دارد و گفته می‌شد زنان باید این هنر و ظرافت را داشته باشند که تعادلی بین اینها ایجاد کنند، درواقع چنین درخواستی از زنان همان فشار و بحران هویت است.

مولاوردی ادامه داد: بدون به رسمیت شناختن هویت فردی و انسانی زنان نمی‌توان انتظار داشت که در جنبه‌های اجتماعی شاهد تحول باشیم؛ زمانی زنان می‌توانند در خانواده نقش خود را ایفا کنند که حقوق آن‌ها در خانواده مورد احترام قرار بگیرد تا در این صورت تاب‌آوری لازم هم در برابر آسیب‌ها داشته باشد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی افزود: در این خصوص بحث سیاست‌گذاری به میان می‌آید که دولت تدبیر و امید هم اعتدال و توازن جنسیتی را موردتوجه قرار داده است؛ در عرصه‌های مختلف نیاز به تعادل داریم و باید بین کار و زندگی زنان آشتی ایجاد شود.

زنان ما منابع جدیدی برای هویت‌یابی پیدا کردند

حلیمه عنایت با بیان اینکه شاید ساده‌ترین تعریف از هویت، پاسخ به سؤال من کیستم» باشد، بیان داشت: هویت زن، تلقی و احساسی است که زن از خودش دارد و نقشی که در مقابل دیگران ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: آن چیزی که تشکیل‌دهنده هویت است، سیری به نام جامعه‌پذیری یا اجتماعی شدن است که برای هر فرد از ابتدای تولد تا انتهای زندگی صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه شیراز افزود: در شرایط دوگانه، از یک‌سو ساختارهای کهن، مقاومت‌های پدرسالارانه در خانواده و مردسالارانه در جامعه و زن بودن به‌عنوان جنس دوم که در مقابل یک فرد مذکر شکل می‌گیرد، تعریف می‌شود و دیگران معتقدند که تغییر در نیازها و انگیزه‌های زنان بسیاری از ارزش‌های سنتی در جامعه را تضعیف و کمرنگ کرده است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز تصریح کرد: نسل امروز بسیاری از ارزش‌های گذشته را موردبازنگری قرار داده است و زنان ما منابع جدیدی برای هویت‌یابی پیدا کردند.

عنایت با بیان اینکه حضور زنان در دانشگاه به این معناست که آگاهی‌شان به‌ویژه آگاهی جنسی آن‌ها افزایش پیداکرده گفت دختران به یک بازاندیشی در خویشتن زنانه خویش رسیدند و به دنبال این هستند که میل به استقلال، آزادی، کار کردن دارند اما ازنظر ذهنی رشدی که باید صورت نگرفته و این می‌تواند بحران‌زا و آسیب‌زا باشد.

زنان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند

فرهاد طهماسبی با اشاره به اینکه در دادگاه‌ها با مشکلات و چالش‌های تأسف‌برانگیزی مواجه هستیم، بیان کرد: روزانه شاهد فرزندانی هستیم که در درگیری میان والدین سرگردان هستند یا مضطرب‌اند و نیاز به پشتیبان و حمایت دارند.

وی ادامه داد: اگر به گذشته نگاه کنیم زنان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشتند، زمانی در حد کالا کوچک می‌شدند و زمانی هم به‌عنوان آیت الهی معرفی شدند.

سرپرست دادگاه‌های ویژه خانواده شیراز یادآور شد: در زمان انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) توجه به حقوق زنان را از خانواده خودش شروع کرد و بر مبانی دین اسلام جایگاه ویژه‌ای برای جنسیت و شخصیت زن پیش‌بینی کرد.

طهماسبی تصریح کرد: در اختلافات خانوادگی به‌طور متوسط 6 الی 7 مورد مراجعه‌کننده داریم، متأسفانه دچار عارضه نامیمون اختلاف و درگیری خانوادگی هستیم.

وی تأکید کرد: نقش آموزش‌وپرورش در تحکیم بنیان خانواده بسیار مؤثر و غیرقابل وصف است چراکه شخصیت هر فردی از خانواده شروع به شکل‌گیری می‌کند و آموزش‌های پیش از ازدواج نیز ضرورت دارد.

انتهای پیام/چ

نظر شما