شناسهٔ خبر: 22961638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۲ رشته منسوخ شده صنایع دستی در قاین احیا شد

خبرگزاری شبستان: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین از احیای ۲ رشته منسوخ شده صنایع دستی در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،‌ شاهرخ عباسی امروز (۲۱ آذر) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پخل بافی اسفدن و قارت بافی روستای گریمنج در دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی به صورت زنده تولید می شود.

 


وی عنوان کرد: پخل بافی شهر اسفدن نشان ملی گرفته و به صورت استانی ثبت میراث ناملموس شده است.

 


رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین عنوان کرد: پخل بافی از هنرهای اصیل و قدیمی شهرستان قاینات محسوب می شود که قدمتی 300 ساله دارد.

 


وی تصریح کرد: بانوان شهر اسفدن جهت احیا، تولید و فروش سبدهای طلایی ساخته شده از ساقه گندم اقدام کرده و پس از شرکت در دوره ی آموزشی پخل بافی و اخذ گواهینامه، این هنر اصیل را بعد از 40 سال فراموشی، مجدد زنده کرده اند.

 


عباسی اظهارداشت: همچنین قارت بافی روستای گریمنج ویژه همین روستا بوده و در هیچ کجای دنیا رویش قارت بافی را نداریم.

 

 

وی با بیان اینکه قارت بافی از هنرهای اصیل این روستا با قدمتی 200 ساله است، گفت: قارت بافی از پشم گوسفند خاص بوری و پشم قهوه ای به دست می آید.

 


وی بیان کرد: در این رشته بدون اینکه از رنگ شیمیایی استفاده شود و با وسایل کاملا سنتی دوک و جِلُگ ریسیده شده و برای تهیه البسه زمستانی استفاده می شود.

 

 

نظر شما