شناسهٔ خبر: 22935526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش خبری

صاحب‌خبر -

کارگاه آگاهی از خطرات مین در مشهد آغاز به کار کرد
آگاهانه به جنگ «مین» برویم

شهروند| آمارها می‌گویند در طول هشت‌ سال جنگ تحمیلی حدود ۲۰میلیون انواع مین و مواد منفجره ساخت کشورهای مختلف جهان در شهرها و روستاهای مرزی کشور قرار داده شده است. همین آمارها می‌گویند ایران دومین کشور آلوده به مین در جهان است.
مین هنوز قربانی می‌گیرد
از جنگ سال‌ها گذشته است، اما هنوز مین قربانی می‌گیرد؛ هر ساله تعداد بسیاری از هموطنان توسط این قاتل بی‌رحم باقی مانده از جنگ قربانی می‌شوند. حالا پرسش این است که «چه کار باید انجام دهیم؟» آگاهی و مشارکت کامل و موثر و ورود دستگاه‌های مختلف ازجمله جواب‌هایی است که در پاسخ به این سوال ارایه شده است. یکی از نهادهایی که در این حوزه فعالیت مستمر دارد، هلال‌احمر است. روز گذشته همایش آموزشی آگاهی از خطرات مین با حضور استفان رابینسون، مشاور منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در آلودگی تسلیحاتی خاورمیانه و به همت سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر و با همکاری سازمان جهانی صلیب‌سرخ در شهر مشهد آغاز شد. کارگاه دو روزه آگاهی از خطرات مین در روزهای ۱۹ و ۲۰ ماه جاری و نشست‌های تخصصی آگاهی از خطرات مین هم طی دو روز در ۲۱ و ۲۲ آذر ماه جاری به میزبانی هلال‌احمر خراسان رضوی برگزار می‌شود. استفان رابینسون، مشاور منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در آلودگی تسلیحاتی در خاورمیانه در افتتاحیه این همایش درباره برخی استانداردهای بین‌المللی مین‌زدایی و دستورالعمل‌های صلیب‌سرخ و نیز رفتار ایمن به ایراد سخن پرداخت.
اشتراک‌گذاری آموخته‌ها
عناوین اصلی کارگاه‌های ویژه رابطین آموزشی پروژه آگاهی از خطرات مین شامل بررسی و مرور دستورالعمل‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درخصوص موضوع همایش و نیز نقش مدیریت کیفیت در زمینه برنامه‌های مین‌زدایی در سطح ملی، است. به اشتراک‌گذاشتن شیوه‌های خوب و درس‌هایی آموخته شده در مورد RA در کشورهای مختلف نیز مهمترین محور نشست‌های تخصصی است که توسط نمایندگان صلیب‌سرخ جهانی ارایه و مطرح می‌شود. دکتر سلطانی، معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر و نمایندگان سازمان جهانی صلیب‌سرخ از تاجیکستان، ارمنستان، کامبوج، پاکستان و ایران ازجمله حاضران در نشست‌های تخصصی آگاهی از خطرات مین هستند.

در یک هفته گذشته صورت گرفت
امدادرسانی به 10هزار تن از هموطنان

شهروند| معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که 926 نفر در حوادث و سوانح مصدوم شده‌اند، اظهار داشت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به 461 نفر از مصدومان خدمات درمان سرپایی ارایه کردند و 465 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند؛ به علاوه 674 تن نیز توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر نجات داده شدند.
شاهین فتحی با اشاره به انجام ماموریت‌های امدادی هلال‌احمر از تاریخ 11 تا 18 آذر ماه‌‌ سال‌ جاری گفت: 792 مورد عملیات امدادونجات انجام شده است که از این تعداد 421 مورد جاده‌ای، 4 مورد ساحلی، یک مورد ریزش آوار، 170مورد خدمات حضوری، 61 مورد شهری، 17مورد صنعتی–کارگاهی، 9 مورد خدمات مناسبتی، 4 مورد ساحلی، 25 مورد کوهستان و 6 مورد زمین‌لرزه بوده است. وی به مجموع کل آسیب‌دیدگان در حوادث و سوانح اشاره کرد و ادامه داد: 12‌هزار و 377 تن در حوادث آسیب‌ دیده‌اند که از این تعداد یک‌هزار و 604 نفر در حوادث جاده‌ای، 38 نفر حوادث کوهستان، یک‌هزار و 190نفر در زمین‌لرزه، 24نفر در حوادث ساحلی، 8‌هزار و 647 نفر در برف‌و‌کولاک،230نفر در حوادث شهری، 24نفر در حوادث صنعتی-‌کارگاهی و 492 نفر مربوط به خدمات حضوری بوده است.
معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره مجموع کل افراد اسکان داده شده از سوی این سازمان گفت: یک‌هزار و 43 نفر از خدمات اسکان اضطراری جمعیت هلال‌احمر استفاده کرده‌اند. وی به امدادرسانی به 10‌هزار و 280تن اشاره و اضافه کرد: 646 نفر در حوادث جاده‌ای، 57 نفر در حوادث شهری، 15نفر در حوادث صنعتی-کارگاهی، 16 نفر در حوادث ساحلی، 36 نفر در حوادث کوهستان، 409 نفر در زمین‌لرزه، 110نفر در طوفان و 8‌ هزار و 637 نفر در برف‌و‌کولاک امدادرسانی شدند؛ به علاوه 351 نفر نیز از خدمات حضوری بهره‌مند شده‌اند. فتحی با اشاره به این‌که 926 نفر در حوادث و سوانح مصدوم شده‌اند، خاطرنشان کرد: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به 461 نفر از مصدومان خدمات درمان سرپایی ارایه کردند و 465 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند؛ به علاوه 674 تن نیز توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر نجات داده شدند.

نظر شما