شناسهٔ خبر: 22900114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده فلسطین در سازمان ملل: آمریکا را وادار به تجدید نظر می کنیم

نیویورک- ایرنا- نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد از طرح دوباره موضوع بیت المقدس در شورای امنیت خبر داد و گفت: با قطعنامه این شورا از آمریکا می خواهیم نسبت به تصمیمش تجدید نظر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ریاض منصور روز جمعه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فلسطین و مخالفت 14 عضو این شورا با تصمیم ترامپ، در جمع خبرنگاران حضور یافت و این مطلب را مطرح کرد.
وی با اشاره به نشست خبری پنج کشور اروپایی در مخالفت با تصمیم ترامپ، افزود: چهار کشور عضو دائم شواری امنیت اینجا بودند تا از قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل متحد درباره بیت المقدس دفاع کنند.
نماینده فلسطین ادامه داد: آن ها تصمیم یکجانبه دو روز پیش دونالد ترامپ را رد کردند. ما دور اول گفت و گو در شورای امنیت را با حضور تعداد زیاد رسانه ها و همچنین افراد بسیاری در نشست شورای امنیت، به پایان رساندیم.
منصور اضافه کرد: بیت المقدس قلب همه جهان و جامعه بین المللی است. قدس شهر صلح است و می تواند ما را به صلح برساند. بدون بیت المقدس به صلح نخواهیم رسید.
وی با تاکید بر این که ما منتظر نشست وزیران اتحادیه عرب در روز شنبه و همچنین سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در ترکیه هستیم، اظهار کرد: من باور دارم که به شورای امنیت بر می گردیم چون ما درخواست کرده ایم.
نماینده فلسطین با اشاره به بیانیه خود، یونافیل و 14 کشور عضو شورای امنیت، خاطرنشان کرد: می خواهیم در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصمیم آمریکا منتشر شود و من باور دارم که بعد از نشست وزیران اتحادیه عرب گام های بیشتری برخواهیم داشت.
ریاض منصور با کمک رسانه ها و تلاش 14 عضو شورای امنیت، می کوشیم تا قطعنامه ای درباره بیت المقدس صادر شود و از آمریکا برای تجدید نظر نسبت به تصمیمش خواسته شود.
یکی از موضوعات نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز جمعه مساله فلسطین بود که کل آن درباره بیت المقدس و تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر انتقال سفارت کشورش به بیت المقدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سپری شد.
در این نشست فقط نماینده آمریکا و رژیم صهیونیستی از این تصمیم دفاع کردند و 14 کشور دیگر به همراه اردن به صراحت از این تصمیم انتقاد کرده و با آن مخالفت کردند.
به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمارمی آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کره است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است و در آن ها هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است.
اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند. با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.
** 1429 *شبس*1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*

نظر شما