شناسهٔ خبر: 22870407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

هشدار حماس درباره انتقال سفارت آمریکا

«اسماعیل هنیه» دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سه شنبه شب گفت: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، عبور از تمامی خطوط قرمز است.

صاحب‌خبر -
در بیانیه ای که هنیه منتشر کرد، آمده است: این اقدام واشنگتن نقض آشکار تمامی کنوانسیون ها و قوانین بین المللی، تحریک احساسات ملت های اسلامی و عربی است و می تواند به عنوان آغازگر خشم (مردم فلسطین) در برابر اشغالگران تلقی شود.
به گزارش نامه نیوز حماس همچنین در بیانیه ای پیشتر، جمعه آینده را «جمعه خشم» نامید و از مردم فلسطین خواست در اعتراض به تصمیم ترامپ به خیابان‌ها بیایند.
انتشار خبرهای متعدد مبنی بر تصمیم احتمالی ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «پاپ فرانسیس» از آنها خواست، مانع انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس شوند.
عبدالله دوم شاه اردن نیز در تماس تلفنی با ترامپ نسبت به عواقب وخیم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بر امنیت و ثبات در خاورمیانه هشدار داد.
از سوی دیگر، در پی تصمیم احتمالی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، اردن خواستار تشکیل جلسه فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در روز شنبه آینده شد.
عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز در تماس تلفنی با ترامپ بر موضع ثابت قاهره درچارچوب مراجع قانونی و قوانین بین المللی در خصوص بیت المقدس تاکید کرد.
محمد ششم شاه مغرب نیز در بیانیه‌ای به نمایندگی از 57 کشور اسلامی»، نسبت به اجرای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس هشدار داد.
با وجود آنکه براساس قانون مصوب کنگره آمریکا در سال 1995 دولت این کشور موظف است که نسبت به انتقال سفارتخانه خود به بیت المقدس اقدام کند، تاکنون همه رئیسان جمهوری این کشور این قانون را تعلیق کرده اند.
ترامپ نیز تاکنون دو بار این قانون را به دلیل آنچه احتمال تاثیر منفی بر روند گفت و گوهای سازش میان اسرائیل و فلسطینیان اعلام شده، تعلیق کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا در نوامبر 2016 (آبان/ آذرماه 95) و در جریان مبارزات انتخاباتی خود، اعلام کرد که درصورتی که رئیس جمهور شود، سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می کند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.

نظر شما