شناسهٔ خبر: 22862322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

روحانی: آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانی دارند

تهران - ایرنا - رییس جمهوری با تبریک پیروزی مردم منطقه بر تروریسم در عراق و سوریه گفت: آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانیان دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت به تمامی مسلمانان جهان، افزود: امسال کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی آغاز به کار کرده است که ما با دو حادثه تلخ و شیرین مواجه بودیم.
وی ادامه داد: بخش حادثه شیرین در منطقه ما، پیروزی های ارزشمند ملت ها و ارتش های منطقه بر تروریسم بود. پیروزی های مردم و ارتش عراق، سوریه و لبنان و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کردند بود و امروز خوشحال و سرافراز هستند که پایه های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته شده است و بخش اعظم توطئه استکبار جهانی و صهیونیسم علیه ملت های منطقه، نقش برآب شده است.
روحانی تاکید کرد که البته راه مسلمانان علیه تروریسم تا ریشه کنی همه عوامل و اذناب آن ادامه خواهد یافت.
رییس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: آنهایی که در سوریه و عراق علیه تروریسم جنگیدند، حق بزرگی بر گردن امنیت و ثبات منطقه و جهانیان دارند، زیرا این تروریسم تهدیدی بزرگ برای منطقه و جهان از جمله اروپا و آمریکا بود، بنابراین همه انسان هایی که علاقمند به امنیت و ثبات جهانی هستند باید از رزمندگان صف اول مبارزه با تروریسم ممنون و متشکر باشند.
وی تصریح کرد: ولی متاسفانه بجای این که از این دولت ها و همه آنهایی که از مبارزه با تروریسم حمایت و در این جهت تلاش کردند، تشکر کنند به فکر تضعیف آن هستند.
رییس جمهوری همچنین گفت: سال گذشته وقتی در این ایام با هم صحبت می کردیم، خوشحال بودیم که حلب به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است و به شما عرض کردم که به زودی پیروزی های دیگری را در برابر تروریسم شاهد خواهیم بود.
روحانی افزود: امسال در شرایطی دور هم جمع شده ایم که هم موصل آزاد شده و هم پایگاه های تروریسم فرو ریخته و هم شهرها تا مرز بوکمال آزاد شده است.
وی ادامه داد: اما بخش تلخی که شاهد هستیم این است که برخی از کشورهای منطقه و اسلامی نزدیکی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی با کمال بی پروایی آشکار می کنند.
رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: اگر برخی از این کشورها در سال های گذشته پنهانی با دشمنان اسلام در منطقه گفت وگو، تعامل و همکاری می کردند حداقل به زبان منکر بودند و آن اقدام از نظر آنها زشت، شوم، قبیح و ناپسند بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید اسرائیل دوست ما و مقاومت دشمن ما است.
روحانی تصریح کرد: امروز متاسفانه تلاش می کنند این منکر بزرگ را تا به معروف تبدیل کنند. البته تردید ندارم ملت های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد.
وی افزود: ملت بزرگ فلسطین، مردم منطقه، علما، نخبگان، فرهیختگان و جوانان مسلمان هرگز معضل صهیونیسم و دشمنی و اشغال سرزمین فلسطین را فراموش نخواهند کرد و همواره یکی از آرزوهای مردم مسلمان آزادی قدس شریف بوده، هست و خواهد بود.
وی اضافه کرد: در کنار همه توطئه هایی که امروز در منطقه از سوی استکبار و صهیونیسم مشاهده می کنیم برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد، این که قدرت های بزرگ، آمریکا و صهیونیست ها گروه های تروریستی را ساختند و به جان مردم انداختند نکته واضحی است و همه ما می دانیم و آنها هم اعتراف می کرده اند و ناچارند اعتراف کنند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه می دانند القاعده را چه کسانی تشکیل دادند و همه می دانند چه قدرت هایی بودند که تروریست ها را در شرق منطقه در افغانستان و پاکستان بوجود آوردند و چگونه در منطقه پخش کردند.
روحانی گفت: همه می دانند چه کسانی به تروریست ها پول وسلاح دادند و کمک فنی و اطلاعاتی کردند، گرچه در نهایت این ماری که برای نیش زدن به دیگران پرورش داده بودند به خود آنها هم حمله کرد و گزید.
وی افزود: گرچه آنها هم از آثار شوم تروریسم بی نصیب نماندند و هم می دانیم با تروریسم چه جنایات بزرگی را در منطقه مرتکب شدند.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اما برخی نکات توطئه شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و اولین اقدام شوم این ها فرصت سوزی بود. ما می گوییم در عراق و سوریه مردم را کشتند، آثار تمدنی را ویران کردند، ترس و حشت در میان مردم به وجود آوردند، خون های بی گناه به زمین ریخته شد ولی نمی گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه و تمدن نوین جهانی چند سال عقب رانده شد.
روحانی اضافه کرد ما می دانیم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین هر موقع ملت ایران توانستند در مرز پیشرفت و تعالی قرار گیرند توطئه ای برای فرصت سوزی علیه ما درست کردند.
وی همچنین گفت: هنگامی که کشور را آرام و از مشکلات اصلی عبور کردیم و آماده بازسازی و سازندگی بود فردی را در منطقه علیه ملت ایران تحریک و جنگ هشت ساله توسط صدام را طراحی کردند و بعد از این که از جنگ رهایی یافتیم به محض این که رشد و توسعه را در این کشور مشاهده کردند، توطئه ای را به نام تهدید هسته ای برای منطقه و جهان طراحی کردند و ما را سال ها در جنگ اقتصادی قرار دادند.
رییس جمهوری افزود: امروز هم چون می بینند ایران در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته، در فکر طراحی جدید دیگری برای ایران و منطقه هستند.
روحانی تصریح کرد: سوریه دیر یا زود از تروریسم نجات خواهد یافت و نیروهای خارجی را از کشور خود بیرون خواهد کرد.
وی تاکید کرد: ملت عراق دیر یا زود متحدتر از همیشه خواهد بود و کرد و شیعه و سنی برادرانه در کنار هم در عراق خواهند بود و عراق سربلندی را توسعه یافته خواهند ساخت.
رییس جمهوری همچنین گفت: یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت مقاوم و فداکار یمن متجاوزین را پشیمان خواهد کرد اما فرصت های از دست رفته چگونه جبران خواهد شد.
روحانی ادامه داد: ما می دانیم هشت سال تجاوز به کشوری و بازسازی آن چقدر زمان می خواهد، می دانیم توطئه تحریم علیه ایران چند سال زمان می خواهد، اولین خیانت بزرگی که قدرت های بزرگ و صهیونیستی به غیر از کشتار مردم کشورها انجام دادند، فرصت سوزی بود.
وی افزود: نگذاشتند سوریه به آبادانی و توسعه مورد نظر خود برسد و حدود 40 سال است عراق گرفتار این توطئه ها است یا جنگ صدام علیه ایران و ویرانی در کشور یا تجاوز صدام به کویت یا جنگ ائتلاف علیه عراق و یا حمله آمریکا به افغانستان و یا حمله آمریکا به عراق و ویرانی های بیشتر و یا موضوع تروریسم که به جان مردم انداختند. چرا فرصت مردم مسلمان و مظلوم منطقه را از بین بردید.
رییس جمهوری تصریح کرد: صهیونیست و آمریکا و استکبار جهانی باید در برابر ملت های منطقه پاسخگو باشد، چرا فرزندان مردم را کشتید و آثار تمدنی منطقه را ویران کردید و چرا کشورهای منطقه را تبدیل به ویرانی کردید و چرا سلاح و بمب دادید و می دهید تا مردم یمن زیر بمباران نابود شوند و چرا در شمال آفریقا توطئه کردید و چرا به توطئه ها ادامه می دهید.
روحانی افزود: می خواهید مسلمانان با شما خوب باشند و احترام بگذارند، می خواهید ادعا کنید تمدن بشری امروز به دست شماست، آیا کشتار مردم تمدن است؟
وی یادآور شد: اولین فاجعه ای که در منطقه واقع شده فرصت سوزی است که استکبار و صهیونیست به عنوان ثمره توطئه برای منطقه به ارمغان آورد.
رییس جمهوری همچنین گفت: چه کسانی بذر اختلاف و دشمنی ها بین شیعه و سنی، کرد و عرب، علوی و سنی نشاندند،فکر می کنید به این زودی آثار اختلافات از بین می رود؟
روحانی ادامه داد: ملت های منطقه قرن ها در کنار هم زندگی می کردند و کرد، عرب، فارس، ترک در شبهه قاره هند و غرب آسیا در کنار هم بودند و بین اقوام اختلافی نبود و برادرانه زندگی می کردند. شما بودید که در قرن بیستم و بیست و یکم بذر اختلاف را میان مردم افشاندید و فاصله بین اقوام شیعه و سنی انداختید.
وی گفت: شیعه و سنی اختلافی ندارند، دو مسیر برای یک هدف هستند و دو راه به سمت چشمه توحید و نبوت است و در طول تاریخ برادر بودند و در کنار هم با استعمار انگلیس در عراق و در شبهه جزیره علیه انگلیس مبارزه کردند و در آفریقا علیه استعمار مبارزه کردند. اقوام مشکلی با هم نداشتند و از قرآن یاد گرفته بودند چگونه با نرمی با هم سخن بگویند و برادری و اخوت اسلامی داشته باشند.
رییس جمهوری افزود: شما تا آمدید بین اقوام فاصله انداختید و این دشمنی ها از بین خواهد رفت و نزاع ها و جنگ پایان خواهد یافت اما کینه ای که بین اقوام با خونریزی استکبار به وجود آمده سال ها برای جبران آن همه باید تلاش کنند و وظیفه بزرگ همه مسلمانان تلاش برای التیام این زخم است.
روحانی افزود: شما عالمان، فرهیختگان، اندیشمندان، حوزویان، دانشگاهیان، شیعیان، اهل سنت و همه مذاهب یک وظیفه بزرگ دارید و آن التیام زخم های سال های پیشین است که بین ما استعمار، اسثتمار و استکبار بوجود آورده است.
وی به ضربه ای که صهیونیست ها و استکبار به چهره اسلام وارد آورده است، اشاره کرد و گفت: اگر به ایران خیانت کردند جبران می کنیم. اگر به عراق خیانت کردند ملت این کشور جبران خواهد کرد و اگر به سوریه و لبنان خیانت کردند مردم جبران خواهند کرد و اگر به یمن و بحرین خیانت کردند مردم جبران خواهند کرد اما بار سنگینی به دوش همه ماست تا خیانتی که به اسلام روا داشتند جبران کنیم.
رییس جمهوری اظهارکرد: اسلام را مشوش نشان دادند و میلیون ها جوان را در سراسر دنیا که می توانستند عاشق اسلام باشند و تنها دینی که جاذبه نسل جوان دارد اسلام است، این چنین نشان دادند و ضربه ای به چهره اسلام زدند و آن را واژگون به نسل جوان و دنیای امروز نشان دادند.
روحانی یادآورشد: بار سنگینی بر دوش ما قرار دارد و علما، بزرگان، پویندگان و رسانه های کشورهای اسلامی بار سنگینی بر دوش دارند، نویسندگان در فضاهای حقیقی و مجازی باید فرصت بیان حقایق را بیابند و مسئولیت بزرگ ما امروز تبلیغ واقعی اسلامی است.
وی همچنین گفت: اسلام آغوشش را به روی همه جهانیان و انسان ها بازکرده است وباید این دعوت را به خوبی انجام دهیم و این خیانت استکبار و صهیونیست را جبران کنیم.
روحانی افزود: ما مسلمانان برای توسعه وتمدن چه راهی داریم؟ برای برادری و در کنار هم بودن چه راهی داریم؟ نیاز به وحدت داریم و معتقدم وحدت، اتحاد و توسعه جز از طریق اعتدال و میانه روی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: با خشونت، افراط وترور به مقصد تمدن نوین اسلامی و وحدت اسلامی هم نخواهیم رسید.
رییس جمهوری با بیان این که وحدت یعنی چه ؟، گفت: وحدت به این معناست که کاری کنیم همه مذاهب پیروان یک مذهب باشند ، یا این که وحدت به معنای این است که مذاهب مختلف اسلامی را محترم بدانند و در کنار هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.
روحانی افزود: مقصود این نیست که یکی از میدان به در برود یا یک مذهب نابود و یک مذهب رشد یابد بلکه مقصود این است همه مذاهب در کنار هم بنشینند.
وی اضافه کرد: وحدت اسلامی یعنی چه؟ به این معناست که زبان واحد در دنیای اسلام حاکم باشد ، نه بلکه همه زبان ها زیباست ، زبان عربی چون زبان قرآن و عبادت ماست جایگاه ویژه ای دارد ولی نمی خواهیم زبان ویژه ای درست کنیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: اردو ، فارسی ، ترکی و همه زبان ها، زبان های جامعه اسلامی هستند و نمی خواهیم زبان واحد درست کنیم و اقوام ونژادها را تبدیل به یک نژاد کنیم بلکه می خواهیم در کنار هم با اقوام مختلف باشیم و می خواهیم تبعیض ناروا نباشد و نزاع بین اقوام ومذاهب نباشد.
روحانی افزود: البته اختلاف نظر خواهیم داشت اما در اصول، ارزش ها، مبانی و اصول اخلاقی یکی هستند و اعتقادات ، توحید و نبوت، قرآن و قبله ما همه یکی است و همه این اعتقادات ما را به وحدت دعوت می کند.
وی ادامه داد: توحید علاوه بر این که معبود را واحد قرار می دهد «و اله واحد» را حکم فرما می کند ملت ها را هم کنار هم می نشاند ، بت پرست ها هیچوقت با هم وحدت نمی کردند و بت پرست ها به یکدیگر افتخار می کردند و جنس بت های آنها مختلف بود ولی مسلمانان خدای واحدی دارند و معبود ما فقط «الله» است.
رییس دولت دوازدهم افزود: در کنار توحید ، نبوت اتحاد بشری هم هست و ما به تورات ، انجیل ، زبور و ذکر احترام می گذاریم و ما یهود نیستیم که دین خود را در یک نژاد و یک ملت ببینیم.
روحانی گفت: همه ملت ها عضو امت واحد اسلامی هستند و دین ما متعلق به قوم ونژاد خاص ندارد و برای همگان است و پیامبر ما، پیامبر رحمت و بشیر و نذیر برای همه انسان ها و عالمیان بود ، بنابراین وحدت به این معناست که در مبارزه با استعمار، استثمار و استکبار در کنار هم باشیم .
وی اضافه کرد: برای آرمان های سرز مین اسلامی در کنار هم باشیم وبه این معناست که برای اینکه سرزمین های اسلامی را ازدست متجاوزین آزاد کنیم به نفی سبیل قرآن عمل کنیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مبارزه ملت فلسطین از این نوع مبارزه بوده و مبارزه نفی سبیل برای آزادی سرزمین اسلامی و مبارزه برای ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز است .
روحانی افزود: همان که ملت های اسلامی در برابر استعمار ایستادند و کشورها را آزاد کردند پس وحدت به معنای کنار هم قرار گرفتن برای مبارزه با تروریسم است.
وی تصریح کرد: چگونه توانستیم بر تروریسم که ساخته استکبار بود در منطقه توفیق بدست آوریم؟ مرجعیت در کنار دولت قرار گرفت ودر عراق اگر فتوای مرجعیت نبود امروز داعش هنوز بود و اگر وحدت شیعه و سنی و کرد نبود تروریسم بود و موصل آزاد نشده بود .
رییس دولت دوازدهم اظهارکرد: اگر ایستادگی ملت و ارتش سوریه و حزب الله سرافراز ، کمک ایران و کمک برخی کشورهای دوست نبود امروز حلب به دست آنها بود و بخش اعظم این کشور بدست تروریست ها بود.
روحانی همچنین گفت: ما باید در کنار هم قرار بگیریم، برای اعتدال در کنار هم هستیم وباید خشونت رخت بربندد البته نه خشونت عملی بلکه خشونت فکری و اعتدال از فکر آغاز می شود و میانه روی و اعتدال و عقلانیت آغاز می شود و خردورزی شروع می شود.
وی افزود: جایی که قرآن تجلیل می کند از آنهایی که امتحان خداوند را به خوبی پس دادند و آنهایی از امتحان خداوند سرافراز بیرون می آیند که به ساحل رسیدند و میانه رو باشند.
رییس جمهوری همچنین گفت: شهادت یعنی چه ؟ یعنی چیزی را که آدم می داند وبا صدای رسا بگوید ، شهادت علم توام با اظهار وبیان است و گواه ما پیامبر(ص) است و ما می خواهیم گواه به همه انسان های جهان باشیم، آنگاه که خداوند این رسالت را به دوش ما می گذارد.
روحانی افزود: ما باید امت وسط بمانیم و نگذاریم به راست وچپ منحرف کنند وبه افراط و تفریط بکشانند ، دین ما سراسر اعتدال است و اسلام همه اعتدال است و سیره پیامبر و ائمه و اهل بیت اعتدال و میانه روی است .
وی خاطرنشان کرد: اسلام دین اعتدال است نه سرمای استخوان سوز زمستانی دارد ونه گرمای تابستانی کشنده بلکه اسلام یعنی بهار و اعتدال در تمام احکام حتی در قتال و جهاد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: جایی که قرآن می گوید بجنگید و در جهاد ومقاومت ایستادگی در برابر متجاوز خشونت را بر نمی تابد و اگر می خواهیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم تمدن با قدرت تنها و علم ساخته نیست.
روحانی افزود: تمدن از اخلاق، وحدت و پایان جنگ آغاز می شود وباید با وحدت اسلامی راه را برای پیشرفت اسلامی ادامه دهیم و تردید ندارم اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم خداوند ما را یاری خواهد کرد.
وی افزود: در محضر شما علما ، اندیشمندان دنیای اسلام از اقوام و مذاهب ایرانی تشکر می کنم و اعلام کنم ما در سال های گذشته در ایران در سایه عمل به قرآن و اسلام شاهد وحدت، یگانگی ،برادری و اخوت میان مسلمانان بودیم.
رییس جمهوری اظهارکرد: امروز در سیستان وبلوچستان ، کردستان و غرب و شرق کشور سراسر برادری و وحدت است و این در سایه عمل به اسلام توسط علمای اهل سنت و شیعه، فرهیختگان ، دانشگاهیان وجوانان و مردم است.
روحانی یادآور شد: اگر امروز در سراسر سیستان وبلوچستان و کردستان امن است در سایه وحدت مسلمانان و اقوام وطوایف مختلف است.
وی تصریح کرد: این یک نمونه است که اگر وحدت باشد امنیت وبرادری توسعه اقتصادی خواهد آورد .
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سیستان وبلوچستان به دروازه ملل تبدیل می شود و ملت های جنوب را به شمال و غرب متصل می کند و ما مسلمانان اگر می خواهیم طبق قرآن باید راه وسط را برگزینیم که همان راه اعتدال و تعامل است.
روحانی گفت: اگر کشورهای منطقه تعامل نمی کردند امروز نه موصل و نه حلب و نه بوکمال آزاد می شد، بنابراین با اعتدال و تعامل سازنده ،برادری و وحدت در سایه توسعه شاهد تمدن اسلامی بزرگ و نوین خواهیم بود که آرزوی همه ملت ها است و امام راحل ، رهبر معظم انقلاب ما را توصیه کردند.
وی در پایان گفت: قرآن و اسلام و خداوند همه ما را به وحدت توصیه می کنند و راه ما وحدت است «واعتصموا بحبل الله ولاجمیعا ولاتفرقوا».
به گزارش ایرنا، سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سالن اجلاس سران و 500 میهمان خارجی آغاز به کار کرد.
سیام**1053**1336
خبرنگار: حمید شریفی کیا**انتشار: کتایون لامع زاده

انتهای پیام /*

نظر شما