شناسهٔ خبر: 66669795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با قدس:

فوتبالی‌ها تافته جدابافته در مبارزه با فساد نیستند

حجم ماجرای بحث برانگیز فساد در فوتبال به‌قدری گسترده است که حالا جدا از ورود دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نوعی به این موضوع ورود کردند تا با حساسیت بیشتری این داستان پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

احسان قاضی زاده هاشمی که از زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال که منجر به انتخاب دوباره مهدی تاج شد، یکی از منتقدان جدی مدیریت فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود، در این خصوص به خبرنگار قدس گفت: اگر با متخلفان پرونده ویلموتس برخورد قاطعی صورت می گرفت، امروز شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی در حوزه فوتبال نبودیم. در ادامه متن گفت‌وگو با احسان قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با پرونده فساد را با هم مرور خواهیم کرد.

چرا یکبار داستان فساد در فوتبال ایران بررسی نمی‌شود تا افکارعمومی به‌درستی متوجه شوند پشت پرده چه خبر است؟
داستان به این سادگی نیست، روش مبارزه با فساد جار و جنجال و هیاهو نیست، بلکه نیاز به کار اطلاعاتی و طبقه بندی دارد، اما با این حال دستگاه‌های نظارتی و قضایی در طول این مدت بیکار نبودند و مطمئناً با رصد، پایش و پیگیری این پرونده کشف شده است. ما نیز در خانه ملت با جدیت ابعاد این ماجرا و پرونده را بررسی خواهیم کرد و معتقدیم دستگاه محترم قضایی باید در اسرع وقت به صورت شفاف در خصوص این پرونده و سایر پرونده‌های حوزه فوتبال به صورت شفاف 
اطلاع رسانی کند.

به اعتقاد شما علت شکل‌گیری این قبیل فسادها چیست؟ 
تنها اتفاقی که در فوتبال ایران رخ نمی‌دهد شفافیت است، در حالی که در تمام دنیا همه می‌توانند به متون قراردادها و عدد و ارقام درج شده در قراردادها دسترسی داشته باشند، این اتفاق جلو فساد و اتفاقات بعدی را می‌گیرد اما نکته کلیدی در مقطع کنونی این است که ما هیچ اطلاعی از هیچ چیز نداریم، قطعاً وقتی رسانه، مسئول، دستگاه نظارتی و هوادار به اطلاعات واقعی دسترسی داشته باشند، هیچ محلی برای وقوع فساد وجود نخواهد داشت.

در فصل جاری مدیران فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از حیف و میل بودجه دولتی و ریخت و پاش مرسوم، قانون سقف قرارداد را به اجرا گذاشت اما همه دیدیم که نه تنها این قانون کارآیی لازم را نداشت بلکه خیلی از تیم‌های صنعتی نیز به‌راحتی آن را دور زدند و در نهایت آب از آب تکان نخورد، این اتفاقات موجب دلسردی جامعه نسبت به رعایت قوانین در فوتبال ایران نمی شود؟
مادامی که شفافیت وجود نداشته باشد هزار قانون دیگر نظیر سقف قرارداد نوشته شود، کارآیی لازم و مفید را نخواهد داشت، سامانه‌های مالی و مالیاتی باید کاملاً شفاف و در دسترس عموم باشد، نحوه قیمت گذاری بازیکن ، مربی، سرپرست و مدیر باید براساس فرمول مشخص صورت گیرد، وقتی معلوم نیست بازیکن و مربی مالیات پرداخت می‌کنند، طبیعی است که فساد شکل گیرد. ما در ایران قوانین محکم و مستدلی برای دور زدن قانون داریم، قانون برای فرار مالیاتی داریم، اما واقعاً این قوانین در فوتبال ایران رعایت می شود؟ هرگز!

با این تفاسیر امیدی به بهبود وضعیت مدیریت فوتبال وجود دارد؟
با این روال اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. از وزیر ورزش و جوانان و دولت و قوه قضائیه درخواست می‌کنیم که اگر پرونده‌ای به نتیجه رسید منجر به صدور رأی شود تا متخلفان به‌شدت مؤاخذه و محاکمه شوند و جامعه متوجه شود مدیران فوتبال تافته جدابافته از جامعه نیستند.


خبرنگار: سینا حسینی

نظر شما