شناسهٔ خبر: 22716358 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

فرزانه احمدی در گفت و گو با پانا:

تئاتر کودک باید از نوجوان جدا شود

یک کارگردان تئاتر کودک درباره ویژگی هایی که یک نمایش کودک باید داشته باشد اظهار کرد: باید با استفاده از موسیقی کودک را به تماشای نمایش جذب کرد و همچنین از آنجایی که رده بندی سنی در تئاتر جایگاه ویژه ای دارد باید موضوعاتی درخور ویژگی های سنی آنها را برای ساخت نمایش انتخاب کرد که این امر ایجاب می کند که تئاتر کودک از نوجوان جدا شود.

صاحب‌خبر -

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی آذر ماه سال 1396در  شهر همدان برگزار می شود که آثار نهایی راه یافته به بخش دانش آموزی شامل نمایش های «خود شکن آیینه شکستن خطاست» نوشته نسا بخشی با کارگردانی فرزانه احمدی از همدان، نمایش عروسکی «مینا و دوستان کار بلد» نوشته مهدی حبیبی و زهره شمس با کارگردانی اکرم فلاح و ناهید شمس از همدان نمایش و همچنین نمایش «دشمن خدا» نوشته و کارگردانی عمادالدین رجب لو از گرگان می شوند.
فرزانه احمدی کارگردان نمایش "خود شکن آینه شکستن خطاست" در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره علتهای این موضوع که نمایش کودک به سمت شو و نمایش های موزیکال رفته است؛ گفت: پایین بودن آستانه تحمل کودک باعث شده که کارگردانها و بازیگران فکر کنند نباید آموزشها را به صورت جدی به کودک بیان کرد زیرا  ثابت بودن در یک جا طی یک بازه زمانی طولانی کودک را خسته می کند و آنها سعی می کنند با استفاده از موسیقی این مفاهیم را به شکل آسان و ساده به آنها ارائه کنند .
وی در پاسخ به اینکه چرا تئاتر کودک نسبت به تئاتر بزرگسال تنزل داشته است، بیان کرد: چنین فرضیه ای اشتباه است زیرا تئاتر کودک امروزه نسبت به سال های گذشته تغییرات چشمگیری داشته است و حتی نسبت به تئاتر بزرگسال پیشرفت بیشتری داشته، چرا که کارگردان های تئاتر کودک تلاش و توجه بیشتری را برای ساخت یک نمایش آموزنده می کنند. 
او همچنین با اشاره به اینکه رده بندی سنی در تئاتر جایگاه ویژه ای دارد، گفت: رده بندی سنی در تئاتر جایگاه ویژه ای و اینکه بخواهیم کار آموزشی برای دو رنج سنی متفاوت کودک و نوجوان را با هم انجام دهیم، اشتباه است چرا که خواسته ها و ویژگی های آنها کاملا با یک دیگر تفاوت دارند و به همین دلیل زمانی که بحث آموزش کودک و نوجوان مطرح می شود باید این امر را که اثری درخور سن آنها و همچنین  مطابق با ویژگی های سنیشان به آنها ارائه داد را در نظر گرفت.
او همچنین درباره اهمیت کار تئاتر کودک عنوان کرد: ساخت نمایش برای کودکان کار پر اهمیت و حساسی است چرا که کودکان آینده سازان این مملکت هستند و کارگردان های تئاتر کودک باید سعی کنند که مفاهیم آموزشی را به درستی و به نحوی که باعث انحراف نشود در نمایش ها بیان کنند اما امروزه شاهد این امر هستیم که برخی از کارگردان های تئاتر کودک به ساخت نمایش برای کودکان تنها نگاه تجاری دارند و به کیفیت کار نیز توجهی نمی کنند و در نهایت اثراتی بی مایه برای کودکان می سازند.
احمدی با این توضیح که نمایش به پرهیز ازخیال‌پردازی و رسیدن به اهداف در راستای واقع بینی تاکید دارد، افزود: اغلب نوجوانان گاهی در ورطه خیالات گرفتار شده و چنان غرق آن می‌شوند که هدف اصلی خود را گم می‌کنند و به بیراهه می‌روند که در نتیجه دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شوند. خیال‌پردازی نقش مهمی در زندگی نوجوانان دارد و آن‌ها بیشتر افکار و آینده خود را در خیالات می‌گذرانند و بعضی در زندگی آینده با آن مواجه خواهند شد.

وی درباره تکنیک اجرایی این نمایش، اظهارداشت: نمایش «خودشکن آیینه شکستن خطاست» با استفاده از پارچه‌ که کل صحنه‌های نمایش را می‌سازد اجرا می‌شود و خود بازیگران پارچه ها را به اشکال گوناگون حرکت می‌دهند.

او درباره داستان نمایش گفت: دختری نوجوان به نام نهال سعی دارد به خودشناسی برسد، به همین جهت به رویا و خیال پناه برده و با سیاوش، شخصیت اسطوره‌ای همزاد پنداری می‌کندکه در همین راستا با حواس باطنی خود روبه‌رو می‌‍‌‌‌شود و هر کدام از حواس پنج گانه به نحوی به او کمک می کنند که در ادامه موضوعی مطرح می شود و در مورد آن با توجه به حواس باطنی که به سراغ شخصیت اصلی داستان می‌آید نتیجه‌گیری‌هایی برای نهال به وجود می‌آید که مفید است.

بازیگران این نمایش شامل: پرتو پیرویسی، فائزه زارعی، فاطمه بابایی، نازنین ملکی، کیمیا کرم‌بیگی، نگار بهرامی‌خورشید است.

 

 

نظر شما