شناسهٔ خبر: 22673978 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

افزایش حباب قیمت در بازار طلا به علت ضعف نظارت

یک کارشناس بازار سرمایه، کم‌توجهی به مدیریت و نظارت بر بازار را یک عامل رونق سوداگری و افزایش حباب در بازار طلا دانست و نسبت به حباب ایجاد شده در این بازار هشدار داد.

صاحب‌خبر -



رضا خانلو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درخصوص افزایش قیمت سکه طلا در هفته‌های گذشته گفت: رشد قیمت طلا و سکه در داخل کشور متاثر از افزایش نرخ اونس جهانی طلا و فضای روانی حاکم بر بازارهای مختلف است.
وی افزود: البته نباید از افزایش نرخ ارزهای مختلف به‌ویژه دلار و اثرپذیری بازار سکه و طلا از این موضوع غافل شد.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش بهای سکه و طلا در بازار را پایان ماه‌های محرم و صفر عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به فرارسیدن ماه ربیع‌الاول، افزایش تقاضای طلا و سکه در بازار امری بدیهی است که در افزایش بهای طلا در بازار تاثیرگذار بوده است.
خانلو در ادامه با ‌اشاره به اینکه در حال حاضر در بازارهای جهانی، قیمت طلا با تعادل همراه است گفت: البته مجموعه عوامل یاد شده نمی‌توانند موجب رشد این‌چنینی قیمت سکه و طلا در داخل کشور شوند. بنابراین بدون شک بخشی از افزایش قیمت طلا و سکه در این بازار حباب است و فعالان این بازار بویژه خریداران خرد باید مراقب رشد حبابی سکه و طلا در این روزها باشند.
وی همچنین با بیان اینکه شرایط کنونی سکه و طلا نیازمند مدیریت این بازار است تصریح کرد: کم‌توجهی به مدیریت و نظارت بر بازار طلا باعث رونق بازار سوداگری و افزایش حباب در این بازار شده است که بر این اساس نهادهای نظارتی و اتحادیه و طلا و جواهر باید با اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مناسب از افزایش بی‌رویه سکه و طلا جلوگیری کنند.
این کارشناس بازار سرمایه با‌ اشاره به اینکه قیمت سکه طلا در حال حاضر حباب دارد و بر این اساس باید نظارت موثر در بازار طلا صورت گیرد ادامه داد: در همه جای دنیا سازوکار بورس به عنوان یکی از راه‌های افزایش شفافیت و واقعی شدن قیمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل هم هست که برخی از افراد مانع گسترش معامله انواع کالاها در بورس می‌شوند.
خانلو درخصوص نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت و متعادل کردن قیمت سکه گفت: بازار آتی سکه با هدف پوشش ریسک نوسانات قیمت سکه از سال 87 در بورس کالا راه‌اندازی شده است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: در بورس و بازار آتی سکه طرف تقاضا داریم و یک طرف فروش، که این طرف عرضه و طرف تقاضا در بازار آزاد نیز وجود دارد. بر این اساس بورس تنها یک سازوکار و بستر برای حضور خریداران و فروشندگان است که تحت قوانین خاص و نظارت‌هایی اقدام به دادوستد سکه می‌کنند. بنابراین انداختن گناه نوسانات و رفتارهای هیجانی بر گردن بورس تنها با هدف از بین بردن این شفافیت صورت می‌گیرد.
گفتنی است در ماه‌های اخیر قیمت سکه روند صعودی داشته که این روند در هفته‌های گذشته شدت بیشتری گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما