شناسهٔ خبر: 22627017 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تأسیس بنیاد مریم میرزاخانی برای شناسایی نخبگان

صاحب‌خبر -
 

مراسم بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، خانواده میرزا خانی و اساتید و دانشجویان در دانشگاه شریف برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر محمود فتوحی در این مراسم اظهار کرد: مریم به عنوان زن دانشمند به ما آموخت باید تابوی حرکت زنان در حاشیه را شکست.
وی افزود: علم در سنت دینی و ملی ما مقدس بوده و تقدس ذاتی بی ارتباط با جریانات سیاسی دارد؛ مریم میرزاخانی شکوه دوران فارابی و خواجه نصیر طوسی را یادآور شد و به ما برای رسیدن دوباره به آن دوران اعتماد به نفس داد.
فتوحی ادامه داد: دانشگاه شریف خود را نسبت به جامعه مسئول می داند، به دنبال علم نافع و استقلال نسبی است اما این عوامل مانع از سرمایه گذاری روی نخبگان نمی شود.
رییس دانشگاه شریف گفت: ما به علوم پایه و خود انسان و نخبگان بها می دهیم و در این امر سود و زیان محاسبه نمی‌کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما هزاران مریم‌ میرزاخانی داریم، اگر آنها را نشناسیم و پرورش ندهیم کوتاهی کرده ایم.
قدرت پایدار منوط به علم پایدار
دکتر رضا منصوری استاد فیزیک دانشگاه شریف نیز در این مراسم به تلاش مریم میرزاخانی برای ایرانی ماندن اشاره کرد و گفت: در جهان کنونی قدرت پایدار به علم پایدار منوط است و این امر با جذب نخبگان در فرایندهای اجتماعی ممکن‌ است.
دکتر رضا منصوری افزود: مریم میرزاخانی نشان داد شکوفایی ما ممکن است و زن ایرانی قبل از هر چیز زن انسان است.
وی با اشاره به اهمیت آرامش بر ظهور خلاقیت در جوانان تصریح کرد: دانشگاه و جوانان دانشگاهی برای خلاقیت به صلح و آرامش نیاز دارند و بیش از هر چیز باید بر طبل صلح بکوبیم.
منصوری بر اهمیت توجه به افکار انسانی به جای ظاهربینی اشاره کرد و گفت: انسانیت انسان بیش از هر چیز در تفکر اوست و نه در ظواهرش.
الگوی زنان جهان
دکتر زهرا پویا استاد دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سومین سخنران در رابطه با الگو بودن مریم میرزاخانی صحبت کرد و با اشاره به این که پدر و مادر مریم اصرار داشتند از مریم اسوه ساخته نشود و مریم الگو بماند، گفت: با استناد به صحبت‌های استادان مریم درباره وی در دانشگاه استنفورد، ویژگی‌های الگو بودن در رابطه با این نابغه را بر می‌شمرم: یکی از شعارهای عمومی ریاضی در سال ۲۰۰۰ تغییر تصور عمومی نسبت به ریاضی بود، زنان جایگاهی در ریاضی نداشتند و ریاضی مختص نخبگان بود، نه مردم عادی. همان موقع با همکاری یونسکو کمیته‌ای تشکیل شد برای سال جهانی ریاضیات و مریم این هدف عمومی سال جهانی را محقق کرد و تصور عمومی را تغییر داد و چهره‌ای نشان داد که نماد شد برای الگوبرداری تمامی دنیاوخبر عروج مریم با آن روح فراخ و بدون چشمداشت ،جامعه علمی را به تحیر وا داشت بطوری که همگی محرومیت از وجود مریم را ضایعه خواندند.
وی اضافه کرد: در سانحه واژگونی اتوبوس که مریم میرزاخانی سالم ماند حکمتی بود تا مریم بماند و رسالتش را برای جامعه علمی به انجام برساند پس بر ماست که با شناخت ابعاد انسانی و علمی او نسل‌های آینده را از برکت وجودش بهره‌مند سازیم. مریم زنده ماند تا طلسم نابرابری جنسیتی مردان با زنان را در ریاضی و سایر علوم بشکند و چه زیبا شکست بدون آن که خود بشکند. نابغه بی نظیر جهان ریاضی و کسی که طلسم و رود زنان به دنیای ریاضی را شکست مریم میرزاخانی بود نه بیش و نه کم.
خانم دکتر پویا افزود: یکی از استادان میرزاخانی می‌گوید: وقتی در سال ۲۰۰۴ او را دیدم با شهرتی که داشت انتظار داشتم با یک جنگنده روبرو شوم، اما وقتی او را دیدم خلع سلاح شدم چون دریافتم هر دو ریاضیدان بودیم و مادر.
وی افزود: مریم قدرت مرتبط کردن تمام ساخته‌های ریاضی و علوم به یکدیگر را داشت و برای همین توانست جهان ریاضی را تکان دهد.
خانم دکتر پویا تأکید کرد: مریم نباید فقط الگوی زنان ایران بماند چون به حق اسطوره ریاضی همه جهان است، مریم آن قدر از مرکز توجه بودن بیزار بود که حتی چهارسال بیماری‌اش را بدون هیاهو پشت سرگذاشت. نابغه ریاضی جهان تک بعدی نبود و همواره آناهیتای نازنینش در اولویت کارهایش بود.
دکتر پویا در پایان گفت: چندین دهه طول می‌کشد تا جهان مریم میرزاخانی را بشناسد اما مهم است مراقب باشیم نابغه فرامرزی ریاضی توسط هیچ گروه و دسته‌ای تصرف نشود.
قدرت تخیل میرزاخانی
دکتر امیر جعفری استاد ریاضی دانشگاه شریف هم در ادامه با بیان این که مسئولیت من در این برنامه توضیح زندگی‌ ریاضی مریم میرزاخانی است گفت: من در زمان دانش‌آموزی با مرحوم میرزاخانی آشنا شدم، معتقدم هر چند طول زندگی او کوتاه بود ولی عرض زندگی او طولانی بود. من مطمئنم مریم میرزاخانی با آثار ارزشمندش، همواره زنده خواهد ماند.‌وی ادامه داد: مریم شخصیتی چند بعدی داشت و فقط بعد ریاضی در آن برجسته نبود اما من در بعد ریاضی زندگی او صحبت می‌کنم.
استاد دانشگاه شریف تصریح کرد: مریم از بچگی و از زمانی که هشت ساله بود در ذهن خود داستان‌هایی می‌ساخت که آن داستان‌های ذهنی پس از آن که او برنده جایزه فیلد هم شد ادامه یافت. او پس از آن داستان‌های خود را با زبان دینامیک، احتمالات و هندسی بیان کرد. برای او شاخه‌های مختلف ریاضیات همه از یک جنس بودند و مرزی میان شاخه‌ها نبود.
دکتر جعفری با اشاره به این که به جز هوش سرشار پرفسور میرزاخانی، قدرت تخیل فوق‌العاده دو عامل موفقیعتش بود گفت: مک کولن استاد راهنمای پرفسور میرزاخانی در بیان خاطرات خود از او همیشه به این نکته اشاره داشت که مرحوم میرزاخانی قدرت تخیل فوق‌العاده‌ای در ریاضیات داشت و در مورد آن‌ها با استاد خود حرف می‌زد و مک کولن بیان می‌کند که بیان کردن این تخیلات از سوی مریم میرزاخانی برای من افتخار بود.
دکتر جعفری اضافه کرد: انیشتین هم معتقد است که تخیل از دانش مهمتر است چون برای تخیل محدودیتی وجود ندارد. وی علاقه مریم به ریاضیات را نشان گرفته از نظریات ریاضی ریمانی ریاضی دان مشهور آلمانی دانست که او هم مانند پرفسور میرزاخانی در اوج نبوغ و درس چهل سالگی از دنیا رفت.
میراث معنوی کشور
عادل فردوسی‌پور دانش‌آموخته دانشگاه شریف هم در ادامه گفت: من متأسفم که ما قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم و مریم میرزاخانی و میرزاخانی‌ها هم در زمره آدم‌هایی هستند که ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم و متأسفانه با رفتنشان از بین ما یادمان می‌افتد که چه آدم‌هایی را از دست دادیم.
وی با تأکید بر آن‌که مریم میرزاخانی و امثال او میراث معنوی کشور هستند، گفت: هرگز پیشوند مرحوم مناسب اسامی مانند مریم میرزاخانی، عباس کیا رستمی و ناصر حجازی نیست.
فردوسی‌پور ادامه داد: با برگزاری چنین مراسم باشکوهی پدر و مادر مریم میرزاخانی به خود می‌بالند که چنین فرزندی را تربیت کردند.
مراسم اهدای دانشنامه پایان تحصیلات دوره کارشناسی پروفسور میرزاخانی با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه شریف و دیگر اساتید برجسته به والدین پروفسور میرزاخانی تقدیم شد.
سخنان پدر میرزاخانی
پس از آن نیز مهندس میرزاخانی پدر زنده یاد مریم میرزاخانی در یک پنل تخصصی با هدف معرفی بنیاد نیکوکاری مریم میرزاخانی در سخنانی گفت: از همه مسئولان دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری مراسم تشکر می‌کنم، مریم همواره در دوران تحصیل خود از دانشگاه شریف به خوبی یاد می‌کرد.
وی افزود: ابراز همدردی صمیمانه شما موجب تسلی خاطر ما شد. من در اینجا مراتب همدردی خود را با زلزله‌زدگان کرمانشاه هم اعلام می‌کنم.
مرحوم میرزاخانی با تاکید بر آن که اگر دختر و پسری در دور افتاده‌ترین روستاها زمینه لازم را برای شکوفایی استعدادهایشان نداشته باشند به نوعی زنده به گور شده‌اند گفت: من با قاطعیت می‌گویم که مانند مریم میرزاخانی بسیار وجود دارد، مریم چیز خاصی نداشت او فقط بسیار تلاش و کوشش می‌کرد.
وی تأکید کرد: مریم را اسطوره نکنید او را از دسترس خارج نکنید مریم‌ها بسیارند و این وظیفه ما است که آن‌ها را شناسایی کنیم.
دکتر مشایخی استاد دانشگاه شریف هم با تأکید بر این‌که هدف اصلی تأسیس بنیاد مریم میرزاخانی کشف استعدادهای درخشان است، گفت: نخبگان یک کشور می‌توانند، تحولات فرهنگی بزرگی در کشور ایجاد کنند.
وی افزود: اگر ما بتوانیم سازمان و حرکتی را به صورت هدفمند در کشور ایجاد کنیم که زمینه شناسایی و رشد استعدادهای کودکان باشد با حمایت مادی و معنوی از آنان در دهه‌های آینده مریم‌های زیادی ظهور خواهند یافت.

نظر شما