شناسهٔ خبر: 66695153 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث: نهادهای حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند/ حدیث خوانی تضعیف شده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث گفت: زمینه‌ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است می‌طلبد که مجموعه‌های حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی پیش از ظهر امروز در آئین معرفی موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه که در سالن همایش‌های بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه حدیث خوانی به مرور تضعیف شده است.

وی با اشاره به اینکه کنارهم قرار گرفتن متون روایی و آیات قرآن فهم دقیق‌تری به انسان می‌دهد، مطرح کرد: واژگان مترادف به صورت متعدد در روایات بیان شده است که برای فهم دقیق آن باید تمام این واژگان را در کنار یکدیگر ببینیم.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث قم با بیان اینکه تاکنون نسبت به قرآن اقدامات خوبی انجام شده ولی در عرصه روایات نیازمند نمایه نویسی و اقدامات موضوعی هستیم، عنوان کرد: مرحوم علامه مجلسی پیش از تدوین بحار الانوار ابتدا به نمایه نویسی پرداختند.

وی با اشاره به اینکه بحار الانوار یک فرهنگ قرآنی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه نسبت به کتب اربعه و کافی هنوز در این عرصه دارای فقر هستیم.

وی با بیان اینکه موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه یک اقدام بزرگی بود که تازه آغاز شده است، تصریح کرد: برای دسترسی‌های بیش‌تر و بهتر باید در ادامه مسیر به سمت مباحث نرم افزاری برویم.

وی با اشاره به اینکه با نمایه‌زنی تفکر اساتید و سیر استفاده از روایات مشخص خواهد شد، یادآور شد: زمینه‌ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است می‌طلبد که مجموعه‌های حوزوی به سمت نمایه‌زنی حرکت کنند.

رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث در پایان تاکید کرد: راهی که با تدوین موسوعه معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه آغاز شده است با تجلیل و حمایت باید تقویت شود.

نظر شما