شناسهٔ خبر: 22600487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز آمار ایران:

نرخ بیکاری کشور به ۱۱.۸ درصد رسید/ افزایش ۸ درصدی متوسط قیمت ها نسبت به سال گذشته

خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری مطلق در کشور ۱۱.۸ درصد است، گفت: باید اولویت ایجاد اشتغال برای بیکاران مطلق و پس از آن برای اشتغال ناقص باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، امید علی پارسا ظهر امروز (29 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر مرکز آمار ایران در حال تدوین برنامه ملی آمار کشور است و امیدواریم تا پایان آذرماه به تصویب شورای عالی آمار برسد.

 

وی افزود: نظام آمار کشور در این چشم انداز باید یکپارچه، پاسخگو، مورد اعتماد مردم و متخصصان و تامین کننده آمارهای رسمی با کیفیت و پیشرو باشد.

 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نظام جمع آوری آمار از روش سنتی به روش «ثبتی مبنا» تغییر خواهد کرد، گفت: در این روش دیگر آمارگیر به مردم مراجعه نمی کند یا سامانه ای در اختیار مردم قرار نمی گیرد بلکه در این روش داده های اداری دستگاه های اجرایی در قالب سامانه های استاندارد و وظایف جاری دستگاه ها تهیه می شود و یک نسخه از این اطلاعات در اختیار سازمان آمار قرار می گیرد.

 

پارسا ادامه داد: گذر از روش سنتی به مدرن در حوزه آمار در کشورهای پیشرفته ١٧تا ١٨ سال طول کشیده اما امیدواریم این امر با توجه به تجارب جهانی طی هشت سال در ایران تحقق یابد.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم کشور در مهرماه امسال 8.2 درصد است، بیان کرد: نرخ تورم در استان خراسان جنوبی در همه بازه زمانی نیز 8.2 درصد است.

 

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: این نرخ تورم بدین معنا است که متوسط قیمت ها نسبت به سال گذشته 8.2 درصد افزایش یافته است.

 

پارسا با بیان اینکه نرخ تورم کشور در مناطق شهری 8 درصد و در مناطق روستایی 9.1 درصد است، افزود: همچنین نرخ تورم در مناطق شهری خراسان‌جنوبی 7.3 و در مناطق روستایی استان 9.9 درصد است.

 

به گفته وی در حال حاضر بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها اطلاعات در سطح فرد و منطقه جغرافیایی به مرکز آمار ارائه نمی دهند بلکه آمار را به صورت تجمیعی می دهند در حالی که در نظام آماری مدرن باید اطلاعات در سطح فردی به مرکز آمار ارائه شود بنابراین در نظام آماری مدرن باید قانون آمار کشور داشته باشیم که در آن تکلیف تمام دستگاه های اجرایی مشخص شده باشد.

 

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه آمار این مرکز تجمیعی است نه انفرادی، گفت: مرکز آمار ایران هیچ انگیزه ای برای اینکه آمار را کم و یا زیاد کند، ندارد.

 

پارسا با اشاره به اینکه در تابستان امسال 26 میلیون و 980 هزار نفر در کشور جویای کار(جمعیت فعال اقتصادی) بودند، ادامه داد: از این تعداد 3 میلیون و 156 هزار نفر معادل 11.8 درصد مطلقاً هیچ کاری پیدا نکردند.

 

وی نرخ بیکاری مطلق در کشور را 11.8 درصد اعلام کرد و افزود: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در کشور 853 هزار نفر(27.2 درصد) و جوانان 15 تا 29 ساله (24.4 درصد) است.

 

رئیس مرکز آمار ایران تعداد شاغلان کشور را 23 میلیون و 800 هزار نفر(متوسط 44 ساعت کار می کنند) عنوان کرد و گفت: از این تعداد 4 میلیون و 800 هزار نفر در بخش کشاورزی، 7 میلیون و 48 هزار نفر در بخش صنعت و 11 میلیون و 798 هزار نفر در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

 

پارسا تصریح کرد: 9.2 درصد شاغلان کشور اشتغال ناقص دارند یعنی میزان ساعت کاری آنان یک تا 44 ساعت بوده است.

 

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی کشور(درصد جمعیت بالای 10 سال جویای کار) در تابستان امسال 41 درصد است، گفت: این نرخ در استان خراسان جنوبی 41.3 درصد است.

 

رئیس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال 11.7 درصد و در استان خراسان جنوبی 11.9 درصد بوده، ادامه داد: نرخ بیکاری در بهار سال جاری 12.6 که در استان 11.5 درصد بوده است.

 

پارسا بیان کرد: متوسط رشد سالانه تعداد شاغلان از سال 91 تا 95 در کشور 2.4 درصد و در استان خراسان جنوبی 4.4 درصد است.

 

وی با تاکید بر اینکه باید اولویت ایجاد اشتغال برای بیکاران مطلق و پس از آن برای اشتغال ناقص باشد، افزود: اشتغال ناقص خراسان جنوبی در تابستان امسال 14.8 درصد و در بهار سال جاری 12.1 درصد بوده است.

 

رئیس مرکز آمار ایران عنوان کرد: در سرشماری سال 95 مجموع مهاجران وارده به استان 62 هزار و 365 نفر و مهاجران خارج از استان 64 هزار و 719 نفر بوده است.

 

 

 

نظر شما