شناسهٔ خبر: 22599257 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مرکز آمار کشور خبر داد

بیش از 26 میلیون نفر جویای کار در تابستان 96/ نرخ بیکاری 24/4 درصدی جوانان

رئیس مرکز آمار کشور گفت: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله 22/7 درصد بوده که شامل 853 هزار نفر است، همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله 24/4 درصد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس از بیرجند، امیرعلی پارسا ظهر امروز در نشست خبری در رابطه با موضوع شاخص‌های کلان اقتصادی با اشاره به اینکه نظام آماری باید یکپارچه، پاسخگو و تأمین‌کننده آمارهای رسمی با کیفیت باشد، اظهار داشت: در حال حاضر در حال تدوین وضعیت آماری کشور برای 5 سال آینده تا پایان آذرماه هستیم که باید با توجه به آسیب‌شناسی نظام آماری خودمان یکسری راهبردهای کلی به شورای اداری آمار ابلاغ کنیم.

وی با بیان اینکه باید در وضعیت آماری پیشرو باشیم، افزود: اصلاح قوانین و مقررات حوزه آمار برای حرکت به سمت نظام آمارهای ثبتی از جمله راهبردهایی است که آن را دنبال می‌کنیم.

رئیس مرکز آمار کشور اضافه کرد: حفظ صددرصدی محرمانگی اطلاعات آمار در مرکز آمار از وظایف این مرکز به شمار می‌رود؛ همچنین باید موازی‌کاری‌ها را حذف کنیم، چراکه اعتماد مردم سلب می‌شود.

پارسا تصریح کرد: در نظام آمارهای مدرن، سامانه‌ای در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد، بلکه باید اطلاعات دستگاه‌های اجرایی در قالب انجام وظایف جاری خود، داده‌های مورد نیاز برنامه‌ریزی و سیاست‌های کلی نظام آماری را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 سال زمان می‌برد تا آمار ثبتی ما به آمار ثبتی مدرن برسد، اضافه کرد: نظام آمارهای مدرن، نظامی است که داده‌های اداری دستگاه‌های اجرایی گردآوری می‌شود و یک کپی از آن داده‌ها به مرکز آمار داده می‌شود.

* تورم پایین خراسان‌جنوبی نسبت به میانگین کشوری

رئیس مرکز آمار کشور توضیح داد: مرکز آمار تورم کل کشور را به تفکیک شهری و روستایی می‌دهد، زمانی که آمار می‌آید باید ویژگی‌ها و خطاهای آن را بررسی کرد و پذیرفت.

پارسا با بیان اینکه نرخ تورم به معنای متوسط افزایش قیمت‌ها است، یادآور شد: هدف صنعت چشم‌انداز رشد اقتصادی 8 درصد است، تورم در مناطق شهری 8 درصد، در خراسان جنوبی 7/3 درصد و در مناطق روستایی 9/1 درصد است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از وزارتخانه‌ها اطلاعات مورد نیاز را در سطح فرد و نقطه جغرافیایی به مرکز آمار نمی‌دهند و فقط اطلاعات تجمع شده را در اختیار قرار می‌دهند.

* بیش از 26 میلیون نفر جویای کار در تابستان 96

رئیس مرکز آمار کشور تبیین کرد: در تابستان 96، تعداد 26 میلیون و 980 هزار نفر افراد جویای کار بودند که از این تعداد، 3 میلیون و 156 هزار نفر که در مجموع 11/6 درصد می‌شود، به طور قطع هیچ‌گونه کاری را نداشته‌اند.

* نرخ بیکاری 24/4 درصدی جوانان

پارسا ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله 22/7 درصد بوده که شامل 853 هزار نفر است، همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله 24/4 درصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 23 میلیون و 800 هزار نفر از جمله شاغلین بخش‌های مختلف هستند، تشریح کرد: 4 میلیون و 500 هزار نفر در بخش کشاورزی، 7 میلیون و 480 هزار نفر در بخش صنعت و 11 میلیون و 898 نفر در بخش خدمات هستند که از این میزان 9/2 درصد اشتغال ناقص دارند و بین یک تا 44 ساعت کار می‌کنند.

رئیس مرکز آمار کشور متذکر شد: با افزایش اشتغال‌های ناقص جویای کار تعداد به حدود 5 میلیون و 156 هزار نفر می‌رسد، همچنین متوسط رشد سالانه تعداد شاغلین از سال 91 تا 95 در کشور 2/4 درصد بوده که متوسط برای خراسان جنوبی 4/4 درصد است.

پارسا با بیان اینکه شاغل به کسی گفته می‌شود که در تولید نقش و مشارکت دارد، تصریح کرد: در فصل تابستان 96 اشتغال ناقص در خراسان جنوبی 4/8 درصد و در بهار سال جاری 12/1 درصد بوده است.

وی در پایان کل مهاجران وارد شده به خراسان جنوبی در 5 ساله اخیر را 62 هزار و 365 نفر عنوان کرد و گفت: 64 هزار نفر تعداد خارج‌شدگان و 2 هزار و 354 نفر تعداد مهاجرت‌کنندگان به خارج از این استان بوده‌اند.

انتهای پیام/ذ

نظر شما