شناسهٔ خبر: 22280459 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عطوان: پایکوبی ترزا می ونتانیاهو در سالگرد صدور بیانیه بالفور، اوج گستاخی و تحریک آفرینی است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم، اصرار نخست وزیر انگلیس مبنی بر برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد بیانیه بالفور و جشن وپایکوبی با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این مراسم را اوج گستاخی و تحریک آفرینی دانست و تاکید کرد: انگلیس باید شجاعت عذرخواهی داشته باشد و به مسئولیت خود در قبال صدور این بیانیه شوم اذعان کند وغرامت مالی و سیاسی آن را بپردازد.
عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم، سرمقاله امروز خود را در پایگاه اینترنتی این روزنامه به صدمین سالگرد صدور بیانیه شوم بالفور اختصاص داد و نوشت: اینکه خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس، بر برگزاری مراسم صدمین سالگرد بیانیه بالفور پافشاری و برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دعوت رسمی ارسال می کند تا به عنوان ستاره این محفل در آن مشارکت کند، این مسئله اوج تحریک آفرینی است و با ادعاهای انگلیس و غرب مبنی بر احترام به حقوق بشر و ارزشهای عدالت محور در تناقض آشکار است.
جرمی کوربین، رهبر مخالفان انگلیس که من وی را می شناسم و به مشارکتش در بسیاری از راهپیمائی ها، نشست ها و مناسبت ها در حمایت از مسائل و آرمان های عدالت محور و در صدر آنها مسائل انسان دوستانه و مخالفت با جنگ علیه عراق، افتخار می کنم، بار دیگر پایبندی و صلابت مواضع خود را در مخالفت با شرکت در این مراسم که آن را اشتباهی بزرگ قلمداد کرد، اثبات کرده است. چرا که بیانیه بالفور، مستحق محکومیت است نه برپایی مراسم زیرا با هدف اعمال بزرگترین ظلم در تاریخ بشری شکل گرفت و این بیانیه و بنیانگذار آن، مسئول همه کشتارها و جنگها در این منطقه هستند که شمار قربانیان آن از دهها میلیون نفر فراتر رفته و همچنان هم این خونریزی ها ادامه دارد.
عطوان افزود: بله، ما از انگلیس انتقاد می کنیم و دولت فعلی این کشور را که به شکلی گستاخانه بر این ظلم و ستم تاریخی صحه گذاشته و بر درست بودن موضع دولتی که این بیانیه ظالمانه را صادرکرده است، اصرار دارد وذره ای هم اظهار پشیمانی نکرده است، سرزنش و ار آن انتقاد می کنیم؛ دولتی که علاوه بر عدم اظهار پشیمانی، این شجاعت اخلاقی را ندارد که از قربانیان عرب و ملت فلسطین، حتی یک عذرخواهی ساده کند.
در ادامه این سرمقاله آمده است: مقاله روز گذشته بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس که در جهت توجیه و وصله وپینه زدن به این مساله بوده، و در آن از ضرورت کامل شدن بخش دوم بیانیه بالفور یعنی تلاش برای تشکیل دولت فلسطین سخن گفته، بسیار دیرهنگام بوده است و اساسا قانع کننده نیست و فقط به منزله نمک پاشیدن به زخم ها وتاول های کهنه شده فلسطینی ها است.
برای اینکه جانسون و دولت وی، حتی یک قدم در این راه حرکت نکردند آن هم نه الان بلکه از صد سال پیش هیچ اقدامی نکردند بلکه مواضع اسرائیل را به صورت کامل پذیرفتند و به درخواست پادشاه ظلم و افراط گرایی، و کشتار در غزه و لبنان، بر توهین به ملت های عربی و اسلامی پافشاری کردند تا اینگونه در مراسم خانم ترزا می بر زخم ها و دردهایمان برقصند.
عطوان افزود: مصیبت ما این است که موارد تحقیر و توهین کشورهای عربی و اسلامی، ما را به پایین و قعر سوق داده و به جایی رسیده است که ملت های ما چاره ای جز صعود به بالا ندارند برای اینکه دیگر در دوره شعار و حرف قرار ندارند بلکه آماده عمل هستند و فقط کافی است اشاره شود که اسرائیل در همه جنگ هایی که در طول چهل سال و به طور مشخص از جنگ اکتبر سال هزار و نهصد و هفتاد وسه تا الان، به راه انداخته، شکست خورده است و قطعا در جنگهای آینده که بسیار قریب الوقوع هم هست، شکست خواهد خورد.
عطوان در پایان سرمقاله نوشت: بله، خانم ترزا می باید در مقابل زخم مصیبت ها و مشکلات ما برقصد و با دوستش نتانیاهو که دستانش به خون کودکانمان در فلسطین، لبنان سوریه آغشته است، میگساری کند وپیاله شراب به هم بزند و باید هر طور که می خواهد در سالگرد این بیانیه شوم جشن بگیرد، اما ما هرگز فراموش نخواهیم کرد که انگلیس، خشت اول مصیبت ما،آوارگی ما و تضییع حقوق ما را گذاشته است و ما فقط به عذرخواهی این کشور راضی نمی شویم و باید تاوان وغرامت این مسئله را بپردازد. این کشور حتما عذر خواهی خواهد کرد.

نظر شما