شناسهٔ خبر: 22280559 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گستاخی نخست وزیر انگلیس در برگزاری یکصدمین سالگرد بیانیه بالفور

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما، اصرار نخست وزیر انگلیس در برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد  صدور بیانیه بالفور اوج گستاخی و تحریک آفرینی دانست .
عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم، سرمقاله امروز خود را در پایگاه اینترنتی این روزنامه به صدمین سالگرد صدور بیانیه شوم بالفور اختصاص داد و نوشت: اینکه خانم ترزا می‌نخست وزیر انگلیس، بر برگزاری مراسم صدمین سالگرد بیانیه بالفور پافشاری و برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دعوت رسمی ارسال می‌کند تا به عنوان ستاره این محفل در آن مشارکت کند، این مسئله اوج تحریک آفرینی است و با ادعا‌های انگلیس و غرب مبنی بر احترام به حقوق بشر و ارزش‌های عدالت محور در تناقض آشکار است.
جرمی کوربین  رهبر مخالفان انگلیس که من وی را می‌شناسم و به مشارکتش در بسیاری از راهپیمائی ها، نشست‌ها و مناسبت‌ها در حمایت از مسائل و آرمان‌های عدالت محور و در صدر آن‌ها مسائل انسان دوستانه و مخالفت با جنگ علیه عراق، افتخار می‌کنم، بار دیگر پایبندی و صلابت مواضع خود را در مخالفت با شرکت در این مراسم که آن را اشتباهی بزرگ قلمداد کرد، اثبات کرده است. چرا که بیانیه بالفور، مستحق محکومیت است نه برپایی مراسم زیرا با هدف اعمال بزرگترین ظلم در تاریخ بشری شکل گرفت و این بیانیه و بنیانگذار آن، مسئول همه کشتار‌ها و جنگ‌ها در این منطقه هستند که شمار قربانیان آن از ده‌ها میلیون نفر فراتر رفته و همچنان هم این خونریزی‌ها ادامه دارد.
عطوان افزود: بله، ما از انگلیس انتقاد می‌کنیم و دولت فعلی این کشور را که به شکلی گستاخانه بر این ظلم و ستم تاریخی صحه گذاشته و بر درست بودن موضع دولتی که این بیانیه ظالمانه را صادر کرده است، اصرار دارد و ذره‌ای هم اظهار پشیمانی نکرده است، سرزنش و ار آن انتقاد می‌کنیم؛ دولتی که علاوه بر عدم اظهار پشیمانی، این شجاعت اخلاقی را ندارد که از قربانیان عرب و ملت فلسطین، حتی یک عذرخواهی ساده کند.
در ادامه این سرمقاله آمده است: مقاله روز گذشته بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس که در جهت توجیه و وصله وپینه زدن به این مساله بوده، و در آن از ضرورت کامل شدن بخش دوم بیانیه بالفور یعنی تلاش برای تشکیل دولت فلسطین سخن گفته، بسیار دیرهنگام بوده است و واساسا قانع کننده نیست و فقط به منزله نمک پاشیدن به زخم‌ها وتاول‌های کهنه شده فلسطینی‌ها است.
برای اینکه جانسون و دولت وی، حتی یک قدم در این راه حرکت نکردند آن هم نه الان بلکه از صد سال پیش هیچ اقدامی نکردند بلکه مواضع اسرائیل را به صورت کامل پذیرفتند و به درخواست پادشاه ظلم و افراط گرایی، و کشتار در غزه و لبنان، بر توهین به ملت‌های عربی و اسلامی پافشاری کردند تا اینگونه در مراسم خانم ترزا می‌بر زخم‌ها و دردهایمان برقصند.
سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه نوشت: طبیعی است که ما هم به عنوان عربها، خود را ملامت و سرزنش کنیم که از روز نخست در مقابله با این طرح صهیونیستی شکست خوردیم و توصیه‌های مسموم انگلیس و غرب را در مذاکرات بیهوده با رژیم اشغالگر اجرا کردیم و راه حل توهم آمیز دو کشوری و انتصاب تونی بلر بزرگترین هم پیمان نتانیاهو، به عنوان فرستاده صلح را پذیرفتیم و در عمل بر تئوری انگلیسی و غربی صحه گذاشتیم و این مسئله، موید بلاهت و نادانی ماست حتی اگر میلیادر‌ها دلار پول هم داشته باشیم و سوار بر خودور‌های آنچنانی و کشتی‌های فاخر تفریحی باشیم و در پیشرفته‌ترین دانشگاه‌ها درس خوانده باشیم.
عطوان افزود: مصیبت ما این است که موارد تحقیر و توهین کشور‌های عربی و اسلامی، ما را به پایین و قعر سوق داده و به جایی رسیده است که ملت‌های ما چاره‌ای جز صعود به بالا ندارند برای اینکه دیگر در دوره شعار و حرف قرار ندارند بلکه آماده عمل هستند و فقط کافی است اشاره شود که اسرائیل در همه جنگ‌هایی که در طول چهل سال و به طور مشخص از جنگ اکتبر سال هزار و نهصد و هفتاد وسه تا الان، به راه انداخته، شکست خورده است و قطعا در جنگ‌های آینده که بسیار قریب الوقوع هم هست، شکست خواهد خورد.
عطوان در پایان سرمقاله نوشت: بله، خانم ترزا می‌باید در مقابل زخم مصیبت‌ها و مشکلات ما برقصد و با دوستش نتانیاهو که دستانش به خون کودکانمان در فلسطین، لبنان سوریه آغشته است، میگساری کند و پیاله شراب به هم بزند و باید هر طور که می‌خواهد در سالگرد این بیانیه شوم جشن بگیرد، اما ما هرگز فراموش نخواهیم کرد که انگلیس، خشت اول مصیبت ما، آوارگی ما و تضییع حقوق ما را گذاشته است و ما فقط به عذرخواهی این کشور راضی نمی‌شویم و باید تاوان وغرامت این مسئله را بپردازد. این کشور حتما عذر خواهی خواهد کرد.

نظر شما