شناسهٔ خبر: 22085029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

صادرات حلقه مفقوده محصولان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/ دلال بازی در خرید محصولات کشاورزی استان به دلیل ضعف در صادرات

کهگیلویه و بویراحمد به جز نفت و گاز ظرفیت های خوبی چون محصولات کشاورزی، دامی و گیاهان دارویی برای صادرات دارد اما ضعف در صادرات باعث شده است که محصولات این استان به کام استان های دیگر صادر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، بیست و نهم مهرماه روز ملی صادرات شناخته و معرفی شده است. تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم،  فرصتی برای تبادل افکار، شناخت گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات  است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد جمعیت کشور، یک درصد خاک ایران، 10 درصد پوشش جنگلی و اب کشور در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی و گیاهان دارویی و گردشگری و  در بخش صادرات این کشور می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد اما متاسفانه کمبود هایی در عدم توانایی در صادرات  دیده می شود.

 سهم ایران از صادرات جهانی با احتساب نفت ۳۴ صدم درصد و بدون نفت ۲۴ صدم درصد است کهگیلویه و بویراحمد نیز در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و 300 هزار دلار محصولات غیرنفتی صادر شده دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد  مهم‌ترین محصولات صادر شده پودر و عصاره شیرین بیان، گیاهان دارویی و محصولات آرایشی و بهداشتی بودند که به کشورهای آلمان، آفریقای جنوبی، سوئیس و امارت صادر شد.

صادرات 996 تن کالا از استان

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سال گذشته 996تن کالا شامل پودر وعصاره شیرین بیان، محصولات آرایشی و بهداشتی و اسانس­های دارویی زعفران به ارزش  چهار میلیون و 61هزار و 766دلار از این استان به خارج از کشور صادر شدو  میزان کالاهای صادر شده از کمرگ استان طی سال گذشته نسبت به سال94تقریبا 6درصد افزایش وزنی داشت اما از نظر ارزش ریالی تغییری نداشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه کالاهای صادرشده در شش ماهه نخست امسال صنعتی بودند، گفت: امسال صادرات 7 میلیون دلاری محصولات غیرنفتی برای استان هدفگذاری شده است که بخشی از این هدفگذاری محصولات کشاورزی و صنایع دستی را شامل می‌شود.

 

حراج محصولات کشاورزی استان به دلیل ضعف در صادرات

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های حاصلخیز ایران اسلامی است به گونه ای که همه زمین های این استان ظرفیت کشاورزی را دارند اما متاسفانه به دلایل مختلف یا این زمین ها به خانه تبدیل می شوند و یا هم تغییر کاربری می دهند.

این استان به دلیل چهار فصل بودن میوه های مختلفی در آن پرورش داده می شوند  به گونه ای که در مناطق گرمسیری این استان در فصل های مختلف میوه های مختلف وجود دارد و تولید به اندازه ای زیاد است که می توان نصف این تولیدی ها را به خارج از استان صادر کرد.

ضعف و عدم توانایی در صادرات محصولات کشاورزی باعث شده است در فصل های مختلف باغداران و کشاورزان به دلیل فروش نرفتن و یا ارزان فروختن محصولات خود دچار خسارت های جبران ناپذیری شوند روزانه شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از محصولات کشاورزی ما توسط تجاری از دیگر استان‌ها خریداری شده و از طریق استان‌های جنوبی به خارج از کشور صادر می‌شود یعنی محصول از این استان و شیرینی آن به کام استان های دیگر تمام می شود.

---

مهمترین مشکلات صادرات در کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین صادرات استان طی دوسال اخیر بصورت تقریبی ۸میلیون دلار بوده که از این مبلغ،۴میلیون ان توسط گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد ومابقی توسط دیگر گمرکات کشور صادر می شود.

حسین پور در ادامه عنوان کرد: مهمترین محصول صادراتی استان ،پودر و عصاره شیرین بیان،محصولات ارایشی بهداشتی،انواع موکت و سیمان است

وی  بازارهای هدف صادراتی استان را ،کشورهای المان،افریقای جنوبی،امارات متحده عربی،عراق و افغانستان دانست و گفت: اهم مشکلات صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد،افزایش هزینه حمل و نقل کالا به مقاصد صادراتی، بالا بودن قیمت تمام شده محصول، تولید صادراتی در مقیاس کوچک و ..است .

معاون صنعت،معدن و تجارت افزود: به منظور توسعه صادرات استان،سند راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی استان تدوین گردیده که بر اساس الزامات ان ،با رفع موانع و مشکلات و همکاری دستگاههای مختلف مرتبط با تولید و صادرات،اینده صادرات کهگیلویه و بویراحمد رو به توسعه و پیشرفت خواهد بود.

صادراتی می تواند موفق باشد که از تولید قوی برخوردار است و بنابراین رونق و تقویت تولید منجر به پایداری و رونق صادرات می شود تولید به ویژه تولید محصولات کشاورزی و دامی این استان بسیار مناسب و مطلوب است به گونه ای که گاهی به دلیل حجم زیاد محصولات همه آنها حراج می شوند اگر صادرات باشد این چوب حراج زدن ها نیز حل می شود صادرات که باشد مهمترین مسئله استان که  بیکاری خیلی از جوانان است بر طرف می شود.

انتهای پیام/

نظر شما