شناسهٔ خبر: 22069156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هشت میلیون دلار کالا از کهگیلویه وبویراحمد به خارج از کشور صادر شد

سالار حسین پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود چهار میلیون دلار از این میزان از طریق گمرک استان به کشورهای خارجی و حوزه خلیج فارس صادر

صاحب‌خبر - سالار حسین پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود چهار میلیون دلار از این میزان از طریق گمرک استان به کشورهای خارجی و حوزه خلیج فارس صادر شده است.
حسین پور، مهمترین کالاهای صادراتی استان را شامل پودر و عصاره شیرین بیان، محصولات آرایشی ،بهداشتی، موکت و سیمان ذکر کرد.
وی گفت : کشورهای هدف صادرات این محصولات شامل کشورهای آلمان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، عراق و افغانستان است.
وی افزود: افزایش هزینه های حمل و نقل کالا به کشورهای هدف، بالا بودن قیمت تمام شده محصول و نبود مشوق های لازم از مهمترین موانع فراروی صادرات استان است.
سال 1395 افزون بر 6 میلیون دلار کالا از کهگیلویه و بویراحمد به خارج از کشور صادر شد.
حسین پور ادامه داد که سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی کهگیلویه وبویراحمد در دست تدوین است.
وی افزود: آمار و اطلاعات مورد نیاز هر بخش از دستگاه های اجرایی مربوطه دریافت و جمع بندی آنها نیز توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد گفت: اجرای سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی این استان که از ابتدای سال 1396 آغاز شده تا پایان سال 1399 نیز ادامه دارد.
حسین پور ادامه داد: در این سند به مواردی شامل وضعیت موجود صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد، هدف گذاری، نقاط ضعف و قوت، الزامات، مشوق های جدید، برنامه های پیشنهادی، قابلیت ها، فرصت ها، تهدیدها و راهکارهای تنوع بخشی به محصولات صادراتی استان اشاره شده است.
کهگیلویه وبویراحمد گرچه ظرفیت های مناسبی در بخشهای مختلف برای صادرات کالا دارد اما انگشت شمار بودن ارقام کالاهای صادراتی و اندک بودن میزان صادرات غیرنفتی استان از حجم صادرات کشور بیانگر توسعه نیافتگی این بخش است.
بر اساس پیش بینی کارشناسان و سازمان های متولی میزان صادرات سالانه در این استان در حالی در سال 92 حدود 28 میلیون دلار پیش بینی شده بود که حتی با گذشت بیش از چهار سال فاصله زیادی تا رسیدن به این آمار وجود دارد.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار: مسعود علیزاده
3016/1662

نظر شما