شناسهٔ خبر: 21911527 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

امکانات مطلوبی در مرز خسروی برای خدمت به زائران حسینی فراهم است

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در جلسه ستاد اربعین استان که با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور در محل پایانه مسافری

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در جلسه ستاد اربعین استان که با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور در محل پایانه مسافری مرز خسروی در حال برگزاری است ، افزود: عبور زوار ابا عبدالله الحسین (ع) از مرز خسروی، توفیق بزرگی برای مردم استان کرمانشاه است.
وی ادامه داد: استان تمام توان خود را برای ارائه بهترین خدمت به زوار اربعین به کار گرفته است و از تمام ظرفیت ها و امکانات برای تحقق این مهم به شکل مطلوب استفاده می شود.
وی اظهار کرد: با هدف تسریع در انجام کارها، از امروز نمایندگان تام الاختیار اعضای ستاد مرکزی اربعین باید در قصرشیرین مستقر شوند.
مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز در سخنانی تکمیل بزرگراه کربلا از کنگاور تا مرز خسروی، نصب علایم و دوربین های پایش سرعت در مسیر ، تامین روشنایی توقفگاه ها، حضور ستاد بحران از 5 تا 25 ابان ، نصب دوربین های امنیتی از سوی ارتش در چهار نقطه برای پایش امنیتی قصرشیرین تا مرز خسروی را از مهمترین اقدام های انجام شده در بحث زیر ساخت اربعین نام برد.
جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین استان نیز در سخنانی از استان های معین با توجه به انجام ندادن مصوبه های جلسه های گذشته ابراز گله کرد و گفت: سال گذشته در بحث تغذیه و اسکان به 700 هزار تن از زائران حسینی در کرمانشاه خدمات رسانی شد و امسال قرار است 500 هزار تن از زائران نیز از مرز خسروی عازم عراق شوند.
جعفر همتی افزود: قرار بود که از اول مهر نمایندگان استان های معین شامل همدان، زنجان، کردستان ، آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل در بحث زیرساخت اربعین در قصرشیرین مستقر شوند و اقدام های خود را عملیاتی کنند که تاکنون استقرار نیافته اند.
وی ادامه داد: قرار شد که استان های معین در بحث زیرساخت ها و تهیه روزانه 10 هزار وعده غذای گرم ، اسکان و همچنین نصب سرویس های بهداشتی ما را یاری کنند که نیاز است از روز شنبه مستقر شوند.
همتی اضافه کرد: استقرار امکانات از سوی شهرداری منطقه 14 تهران و تامین و استقرار 270 دستگاه اتوبوس برای جا به جایی زائران اربعین از قصرشیرین به مرز خسروی دیگر نیازمندی های ما است.
وی گفت: اعزام زائران از از مرز خسروی از صبح تا ساعت 13 یا 14 انجام می شود و در ساعات بعدازظهر و شب تردد زائر صورت نمی گیرد.
فرماندار قصرشیرین نیز در سخنانی با بیان این که اقدام های خوبی در قصرشیرین برای تردد زائران صورت گرفته است، تسطیح 140 هکتار زمین و ایجاد پنج توقفگاه با ظرفیت 50 هزار خودروی سواری ، ایجاد و استقرار گیت های گذرنامه و نصب سرویس های بهداشتی از جمله این اقدام ها است.
فرامرز اکبری، احداث پل دوم رودخانه الوند، احداث و بهسازی 2 کیلومتر جاده ورودی قصرشیرین، احداث سرویس های بهداشتی از پل زائر تا مرز خسروی به طول 11 کیلومتر و احداث 700 چشمه سرویس بهداشتی در این مسیر را از جمله نیازمندی ها ذکر کرد.
وی همچنین تعریض جاده خروجی قصرشیرین تا نصرآباد از سوی شهرداری و ایجاد زیر ساخت فاضلاب برای اردوگاه و ماشین آلات یخچال دار برای توزیع آب شرب، تحویل گیت های گدرنانه به عراق و آسفالت یک مسیر مرز مندریه و همچنین نصب 100 چشنه سرویس بهداشتی در مرز مندریه را از دیگر نیازمندی ها و اقدام های زیرساختی برای تردد زایران اربعین بیان کرد.
با پیگیری مسئولان استان و با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی **تنظیم کننده:فرزاد نویدی

نظر شما