شناسهٔ خبر: 21521153 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

سه روز مانده به برگزاری رفراندوم در کردستان عراق مطرح شد

همه‌پرسی در هاله‌ای از ابهام

صاحب‌خبر - در تازه ترین ابراز نگرانی‌ها و مخالفت‌ها با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد جمعه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی ابراز نگرانی و خواهان لغو همه پرسی و حل مشکلات اربیل و بغداد براساس قانون اساسی عراق و از طریق مذاکره شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: شورای امنیت سازمان ملل ضمن احترام به حاکمیت، یکپارچگی سرزمین و وحدت عراق از همه طرفین می‌خواهد تمام مسائل معلق میان دولت فدرال عراق و حکومت اقلیم کردستان بر اساس اصول قانون اساسی عراق و از طریق مذاکره و مصالحه و با حمایت جامعه بین المللی حل شود.
چند ساعت بعد از این واکنش بین‌المللی که با موافقت تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت، بینالی یلدرم'نخست وزیر ترکیه در آستانه نشست شورای امنیت ملی ترکیه بار دیگر تاکید کرد که آنکارا از همه پرسی اقلیم کردستان عراق حمایت نمی کند و بهتر است اقلیم از این تصمیم صرفنظر کند.
مسرور بارزانی : جهان با کردها بصورت عادلانه تر رفتار کند
در همین حال مسرور بارزانی مسئول شورای امنیت اقلیم کردستان عراق روز گذشته در گفت وگو با رسانه‌های آمریکایی گفت: خدمتی که کردها در جنگ علیه داعش به جهان کردند بسیار فراوان‌تر از خدمتی است که جهان به کردها کرده است. کردها می‌توانند دوستان خوبی برای غرب باشند و ما می‌خواهیم عادلانه تر از گذشته با موضوع همه پرسی برخورد شود.
این سخنان در حالی بیان شد که رسانه‌های منطقه به نقل از روزنامه نیویورک تایمز اعلام کردند، پل منفورت رئیس کمپین‌های تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوی آمریکا که اکنون به اتهام ارتباط با روسیه تحت بازجویی است پشت همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق قرار دارد و کردها را به برگزاری این همه پرسی تشویق کرده است.
براساس این گزارش توافقی بین منفورت و شرکتی از اقلیم کردستان عراق برای لابی گری در آمریکا به نفع کردها و برگزاری همه پرسی صورت گرفته و پل منفورت از اقلیم پول دریافت کرده است. نیویورک تایمز اضافه کرد: یکی از اعضای تیم منفورت در اقلیم بسر می‌برد و پیش‌بینی می شود وی نیز بزودی راهی اقلیم کردستان عراق شود. این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا پاسخ این سوال را که آیا در جریان ارتباط منفورت با همه پرسی اقلیم کردستان عراق هستند، نداده اند. براین اساس منفورت با همکاری فیلیپ گریفین بر روی موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق کار می کند.
هنوز روشن نیست همه پرسی برگزار یا لغو می شود
تیم مطالعاتی بحران های بین المللی نیز که در خصوص بحران‌های جهانی کار مطالعاتی کرده و مرکز آن در بروکسل پایتخت بلژیک است با انتشار گزارشی اعلام کرد: کمتر از چند روز مانده به برگزاری همه پرسی، حجم گسترده‌ای از موضوعات رسانه‌ای در خصوص این همه پرسی به عواقب و تبعات ناشی از برگزاری این همه پرسی اختصاص یافته است و هنوز شهروندان کرد عراقی نمی دانند که آیا
همه پرسی برگزار خواهد شد یا نه ؟ این گزارش اضافه کرد: به نظر می رسد برگزاری همه پرسی تنش و بحران داخلی و خارجی به همراه داشته باشد و احتمال زیادی وجود دارد که بعد از برگزاری همه پرسی چیزی به نفع کردها تغییر نکند.
واکنش ها مخالف و موافق به همه پرسی در سطح داخلی
در سطح داخلی همزمان با اوج گیری مخالفت‌ها با برگزاری همه پرسی ، کمپین‌هایی برای تشویق مردم به مشارکت در همه پرسی اقلیم کردستان عراق ادامه دارد و در این میان اربیل روز جمعه شاهد بزرگترین گردهم آیی بود.
همزمان با این گردهم آیی کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی در اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای خطاب به شهروندان کرد عراقی مقیم خارج عراق اعلام کرد شهروندان کرد عراقی مقیم خارج از کشور می توانند روز دوشنبه با مراجعه به لینک همه پرسی در وب سایت کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کردستان عراق در این همه پرسی شرکت نمایند. این در حالی است که بخش زیادی از روشنفکران و نویسندگان و سیاسیون کرد عراقی مخالفت خود را بااین همه پرسی اعلام و بر
بی نتیجه بودن آن تاکید کرده اند.
آنچه از سخنان مسئولین کرد عراقی در گفت وگوهای غیر رسمی و واکنش مردم در فضای شبکه های اجتماعی برمی آید این است که این همه پرسی یا تنها در سه استان تحت کنترل دولت اقلیم کردستان عراق برگزار می شود و یا اینکه کلا به تعویق می افتد. گزارش‌های غیررسمی از عدم استقرار کامل تیم‌های کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی در استان کرکوک خبر می دهند و همزمان شمار زیادی از مسئولان سیاسی نسبت به برگزاری همه پرسی در این استان هشدار داده و از رهبران کرد عراقی خواسته‌اند همه پرسی در این استان به هیچ وجه برگزار نشود. به گزارش ایرنا، برخی منابع مطلع به خبرنگار این خبرگزاری در اربیل گفتند که در دیدار رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از بارزانی خواسته شده است که همه پرسی در کرکوک به دلیل شرایط خاص آن برگزار نشود.
نشانه‌های اولیه حکایت از موافقت بارزانی با این خواسته دارد اما اعلام رسمی این موضوع موکول به مذاکرات هیات کردی با مقامات عراقی شده که قرار است روز شنبه عازم بغداد شود.
ارزیابی
اگرچه کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است کارمندان این کمیسیون آماده برگزاری همه پرسی هستند اما تبلیغات
همه پرسی در فضایی مملو از هشدارهای خارجی و داخلی سبب شده است که اطمینان دادن های مکرر رهبران کرد عراقی و کمیسیون همه پرسی به وجود اطمینان نسبت به برگزاری قطعی همه پرسی اقلیم کردستان عراق منجر نشود. گفتنی است، همه پرسی اقلیم کردستان عراق در پی موافقت شماری از احزاب کرد عراقی با پیشنهاد مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق قرار است سوم مهرماه سال جاری در سه استان اقلیم کردستان عراق و مناطق مورد مناقشه برگزار شود.

نظر شما