شناسهٔ خبر: 21541832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز روند همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق؛ ترکیه تهدید به پاسخ امنیتی کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روند برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، علیرغم تمامی مخالفت های داخلی و بین المللی، با اخذ نخستین آرائ کردهای مقیم چین در خارج از عراق برگزار شد و همزمان، مقامات ترکیه، «اربیل» را به دادن پاسخ های محکم امنیتی تهدید کردند.
در این رابطه، «کاروان جلال» یکی از مدیران کل کمیساریای عالی انتخابات و همه‌پرسی در کردستان عراق، به شبکه خبری «رووداو» کردستان اعلام کرد که اولین رأی این همه‌پرسی را یک هموطن مقیم چین داده است.
وی افزود: روند أخذ رأی به صورت الکترونیکی آغاز و به گفته کاروان جلال به دلیل اختلاف زمانی موجود، از چین شروع شده است.این در حالی است که، روز برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق نیز سوم مهر ماه ( ۲۵ سپتامبر) تعیین شده است.کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی استقلال کردستان عراق همچنین اعلام کرد: روند رای‌گیری، سه روز ادامه خواهد داشت.همچنین ضرب‌الاجل «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان برای بغداد، جهت ارائه گزینه جایگزین، با هدف عدم برگزاری همه‌پرسی، دیروز( شنبه) به پایان رسید.
از سویی، یک منبع محلی در استان کرکوک عراق اعلام کرد: صندوق های همه پرسی استقلال که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، به این استان رسیده است.طبق اعلام منبع مذکور، همه پرسی در ۲۴۴ مرکز در استان کرکوک برگزار خواهد شد.منابع خبری همچنین گفتند: کردهای عراق در تجمع خود در اربیل برای حمایت از برگزاری همه‌پرسی، پرچم رژیم صهیونیستی را در دست گرفتند.
در همین حال، بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در سخنرانی خود در اربیل گفت که نه همه‌پرسی جدایی را متوقف می‌کند و نه به تعویق می‌اندازد.وی افزود: آماده گفتگو با دولت عراق هستیم ولی بعد از برگزاری همه‌پرسی، این مذاکره صورت خواهد گرفت. همزمان، برخی منابع اعلام کردند که کنفرانس خبری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در باره همه پرسی که قرار بود به زودی برگزار شود، به تعویق افتاد. از طرفی، همزمان، اخبار ضد و نقیضی مبنی بر انصراف رهبران کردستان عراق از برگزاری همه پرسی منتشر شد.
در چنین شرایطی، ترکیه، اقلیم کردستان عراق را به اقدامات امنیتی و دادن پاسخ هایی محکم تهدید کرد .در این راستا، شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور نشستی را برگزار و این شورا در پایان جلسه خود با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد: همه پرسی اقلیم کردستان عراق، علاوه بر آسیب به شمال عراق و منطقه، عواقب وحشتناک غیرقابل اجتنابی در پی خواهد داشت.
«بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه نیز هشدار داد که به همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق با ابعاد دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و امنیتی به کردستان پاسخ خواهد داد. «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز همه پرسی اقلیم کردستان عراق را عامل ایجاد بحران‌های تازه در منطقه خواند. همچنین، «بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه با تاکید دوباره بر لغو همه پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: ترکیه تمامی گزینه ها برای مقابله با برگزاری این همه پرسی روی میز قرار داده است و در مورد این گزینه ها در نشست هیات دولت بحث و بررسی شد. رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در پایان سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در جمع خبرنگاران ترکیه‌ای گفت: همه‌پرسی جدایی کردستان عراق غیرقانونی است .
رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه مخالفت‌هایش با همه‌پرسی اقلیم کردستان گفت، سرزمین تحت کنترل دولت منطقه‌ای کردستان عراق تنها متعلق به کردها نیست بلکه به ترکمان‌ها و اعراب نیز در آنجا زندگی می‌کنند. اردوغان همچنین اعلام کرد که برای فشار بر رهبران کردستان عراق باید با کمک ایران تحریم هایی را علیه «اربیل» اعمال کنیم.
همزمان، «عثمان الغانمی»، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق در آستانه برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، برای دیدار با مسئولان ترکیه وارد این کشور شد .
در همین حال، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه ای با ابراز نگرانی شدید از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، خواستار لغو آن شد.«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق نیز در دیدار با «یان کوبیش» فرستاده سازمان ملل در این کشور تأکید کرد که برگزاری همه پرسی استقلال کردستان با قانون اساسی کشور در تعارض است.
همچنین، وزارت کشور عراق نیز دستور عدم حفاظت از حوزه‏‌های برگزاری همه‎پرسی و ترک پست این مناطق در استان کرکوک توسط نیروهای امنیتی را صادر کرد.
«عبدالکریم العنزی» دبیر کل حزب «الدعوة» عراق نیز با اشاره به پافشاری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق بر برگزاری همه پرسی گفت: کُردها بازنده اصلی این همه پرسی خواهند بود. از طرفی، «سید عمار حکیم» رئیس حزب «جریان ملی حکمت» درباره بی‌اعتمادی‌ میان عراقی‌ها هشدار داد و گفت: هرگونه تصمیمات سرنوشت ساز یک‎جانبه را رد می‌‏کنیم. وی گفت: استان کرکوک، رمز وحدت عراق است و باید کینه‌توزی‌ها و انتقام ‎جویی‌ها را کنار گذاشت.سید عمار حکیم تاکید کرد که شعار ما داشتن وطن و دولت واحد است و سیاست بران‎ها منجر به خونریزی بیشتر نشود .
رئیس حزب حکمت ملی عراق همچنین بار دیگر خواستار نشست پنج جانبه ایران، عراق، ترکیه، عربستان و مصر شد.سید عمار حکیم در سخنرانی آغاز ماه محرم گفت: ما خواستار این هستیم که عراق، ایران، ترکیه، عربستان و مصر بر روی یک میز بنشینند و میان این پنج کشور یک نشست اقتصادی برگزار شود.
وی خطاب به کشورهای منطقه گفت: عراق قلب این منطقه است و عراق موفق ضامن موفقیت تمامی کشورهای منطقه است، ما می خواهیم پل ارتباط میان کشورها و ملت‌های منطقه باشیم و درگیری و قطع روابط شما را به هیچ جایی نخواهیم رساند و هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت.
حکیم افزود: عراق آمادگی آن را دارد که دیدگاه‌های شما را به هم نزدیک کند و فضای مناسب را برای گفتگو ایجاد کند.
در چنین شرایطی، درحالی که تنها دو روز به زمان برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان باقی مانده است، هیأتی متشکل از اعضای این اقلیم برای دیدار با مقامات بغداد عازم این شهر شدند. از طرفی، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گفت : همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق دارای آثار و پیامدهای منفی برای عراق و منطقه خواهد بود.
«برت مک گورک» نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش نیز درباره همه‌پرسی جدایی کردستان عراق گفت: همه‌پرسی خطرات بسیار ناخوشایندی به همراه دارد و این چیزی نیست که آمریکا بتواند آن را کنترل کند.
در همین حال، «سرگئی لاورف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای عراقی خود، بر حمایت مسکو از یکپارچگی عراق تأکید کرد.از سویی، وزیر خارجه ژاپن نیز در سخنانی، مخالفت توکیو را با برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بیان کرد و گفت: برای ژاپن اتحاد و یکپارچگی عراق اهمیت دارد.
در تحولات میدانی نیز، نیروهای الحشد الشعبی مرحله سوم عملیات آزادسازی شهر الحویجه واقع در استان کرکوک را کلید زدند.
در همین حال، فرمانده عملیات آزادسازی الحویجه عراق اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته از زمان شروع این عملیات تاکنون ۷۰ روستا در شهرستان شرقاط واقع در غرب شهر حویجه از اشغال داعش آزاد شده است.
ستاد اطلاع رسانی اخبار جنگ در عراق نیز اعلام کرد که در بمباران شرق شهرستان شرقاط واقع در شمال استان صلاح الدین از سوی جنگنده های ارتش این کشور، ۲۳تروریست کشته شدند. در چنین شرایطی، نیروهای عراقی موفق شدند چند طرح تروریستی علیه زائران اماکن مقدس در بغداد و دیگر شهرها را با برقراری امنیت ناکام بگذارند.

نظر شما