شناسهٔ خبر: 21340233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از یک دوره سکوت مرگبار،خواستار توقف نسل کشی مسلمانان میانمار شدند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: آمریکا و اتحادیه اروپا پس از چند هفته کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار و پس از واکنش کشورهای اسلامی به این فاجعه، سرانجام زبان باز کردند و این اقدامات وحشیانه دولت میانمار را محکوم کردند.
سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانه ای از رفتار دولت میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا انتقاد کرد.«سارا سندرز» گفت: آمریکا از آنچه در میانمار جریان دارد، عمیقا متاسف است. وی افزود: دستکم ۳۰۰ هزار مسلمان روهینگیا از خانه های خود گریخته اند. البته سندرز در تلاش برای کوچک کردن ابعاد ظلمی که به مسلمانان میانمار روا می شود، مدعی شد منشاء خشونت ها حملاتی بوده است که مسلمانان روز ۲۵ آگوست علیه نیروهای امنیتی میانمار انجام دادند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای از دولت میانمار خواست فورا گام‌های لازم برای حل بحران به وجود آمده در این کشور برداشته شود. «فدریکا موگرینی» از دولت میانمار خواست تا ریشه‌ها و پیامدهای بحران قومیتی در استان راخین را در هفته جاری بررسی کرده و به آن رسیدگی کند. موگرینی تأکید کرد که از دولت میانمار انتظار دارد گام‌های لازم برای رسیدگی به دلایل و نتایج فاجعه نسل کشی در منطقه راخین را در عرض یک هفته بردارد. در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: همانطور که چند روز پیش نیز اعلام کردم، اولویت فعلی فراهم کردن دسترسی فوری به کمک‌های بشردوستانه است و به طور همزمان و به موازات آن، ریشه‌های این درگیری ها نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد، طرفین به ما اطمینان داده‌اند که این هفته گام‌های لازم را بر می‌دارند و ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد.
در این حال اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه نشستی را درباره خشونت‌ها در میانمار که باعث فرار بیش از ۳۰۰ هزار تن از اقلیت روهینگیا به کشور بنگلادش شده برگزار می‌کنند. این نشست به درخواست انگلیس و سوئد و در پی تشدید نگرانی‌های بین المللی از افزایش خشونت‌ها در ایالت راخین در غرب میانمار برگزار می‌شود. سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد: این نشست نشانگر نگرانی شدید شورای امنیت از وضعیت نابسامان بسیاری از روهینگیایی‌هایی است که برای فرار از ایالت راخین تلاش می‌کنند. نمایندگان پارلمان افغانستان هم اعلام کردند که جنایات ضد انسانی در میانمار محکوم است و سکوت کشورهای اسلامی، سازمان ملل و جامعه جهانی نیز برای توقف کشتار در روهینگیا خشم مسلمانان را برانگیخته است. نمایندگان پارلمان افغانستان در نخستین نشست این مجلس پس از تعطیلات با صدور بیانیه‌ای از سازمان‌ملل، نهادهای حامی حقوق بشر، کشورهای اسلامی و جامعه جهانی خواستند برای توقف فوری کشتار مسلمانان و جنایات علیه بشریت در میانمار اقدام کنند. در بیانیه‌ پارلمان افغانستان آمده است جنایات بودائیان با حمایت دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان در این کشور قلب مردم جهان به ویژه مسلمانان را جریحه‌دار کرده است.
در چنین شرایطی نوه ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها برای رهبر دموکراسی خواه میانمار نامه نوشت و به وی تاکید کرد تا از قدرتش برای توقف حملات علیه مسلمانان روهینگیایی در راخین استفاده کند. خانم “الا گاندی” در این نامه آورده است: ما به آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار تاکید داریم تا از قدرت و نفوذش برای تضمین توقف حملات علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار استفاده کند تا دیگر شاهد این رفتار غیرانسانی نباشیم. وی نوشت: بر این باورم که رهبر دموکراسی خواه میانمار و برنده جایزه صلح نوبل از نفوذ خود برای پایان دادن به این رفتار خصمانه علیه مسلمانان بهره می برد. این درحالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تصمیم هند برای اخراج ۴۰ هزار پناهجوی مسلمان روهینگیایی از این کشور انتقاد کرد. خبر دیگر اینکه گروهی از مسلمانان روهینگیا هنگام فرار از خشونت‌های میانمار در اثر انفجار مین‌های کار گذاشته شده توسط ارتش این کشور، قطع عضو شدند. در خبری دیگر میانمار اجازه ورود محموله هلال‌احمر ایران را نداد.

نظر شما