شناسهٔ خبر: 21853556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

کارشناس ارشد مسائل سیاسی غرب آسیا:

مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس صحنه‌گردان کشتار مسلمانان میانمار است

کارشناس ارشد مسائل سیاسی غرب آسیا خاطر نشان کرد که کشتار مسلمانان میانمار نشان می دهد که کشورهای استعمارگر مانند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پشت صحنه این جنایت‌ها هستند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: با توجه به اینکه نسل کشی مسلمانان از سوی بوداییان میانمار به اوج خود رسیده است خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون آخرین تحولات و وضعیت مسلمانان میانمار با دکتر سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در غرب آسیا، به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید:

رسا- ماجرای اسف‌بار میانمار از کجا آغاز شد؟
ماجرای پرغصه میانمار تنها منحصر به کشتار برخی بی‌گناه به جرم بودایی نبودن و اعتقاد به دین الهی داشتن نیست! مسلمان بودن هم نیست، ماجرا سیاه پوست بودن هم نیست، ماجرا صهیونیست نشدن عده‌ای میانماری‌‌های فقیر است که رژیم غاصب کودک‌کش برای پرکردن خانه‌های ساخته شده در سرزمین‌های غصبی حاضر به مهاجرت نشدن است! ماجرا عدم عضویت و تبعیت این مسلمانان فقیر از سازمان‌های تروریستی القاعده و بوکو حرام است! ماجرا، مظلومیت مضاعف مظلومان عالم در مقابل چشمان از حدقه درآمده محافل بین‌المللی است!، ماجرای میانمار نه تنها یک مسئله اسلامی بلکه یک موضوع کاملا انسانی است که تمام کشورهای منطقه و حتی جهان باید در جهت حل آن تلاش کنند.

رسا- مقداری درباره موقعیت جغرافیایی – انسانی میانمار صحبت بفرمایید؛
میانمار کشوری در جنوب شرقی آسیاست که بخشی از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مسلمانانی که با نام ساکنان «راخین» و مسلمانان «روهنگیایی» شناخته می‌شوند. گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که ده‌‌ها هزار نفر از مسلمانان ساکن این مناطق تحت حملات گروه‌‌های افراطی بودایی و به‌ویژه ارتش میانمار یا به قتل رسیده و یا اینکه به مرزهای کشورهای همسایه از جمله بنگلادش آواره شده‌اند. فاجعه انسانی در این منطقه چنان است که برخی از منابع رسانه‌ای اعلام کردند کودکان توسط ارتش سر بریده شده و مردان سوزانده می‌شوند. هزاران خانه در آتش سوخته و عملا منطقه به جایگاهی غیرانسانی برای زندگی مبدل شده است.

گفتنی است؛ ارتش میانمار در روزهای گذشته به خشونت‌های بی‌سابقه‌ای علیه مسلمانان «روهینگیا» دست زده و برخی خبرها از کشتار هزاران نفر دیگر از اقلیت مسلمان میانمار به دست نیروهای ارتش و خشونت‌طلبان بودایی حکایت دارد.

امدادرسانان می‌گویند بیش از ۱۸ هزار نفر از مسلمانان «روهینگیا» در یک هفته گذشته به دنبال خشونت‌ها در ایالت «راخین» در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.

امدادرسانان به تعدادی از هزاران نفری که از خشونت‌ها گریخته‌اند، پناه داده‌اند و مواد غذایی در اختیار آنها قرار داده‌اند. آنها می‌گویند شماری از این افراد زخم‌های ناشی از گلوله دارند. از مهر ماه سال پیش تاکنون بیش از یکصد هزار پناه‌جوی «روهینگیا»  وارد  بنگلادش شده‌اند.

 برخی مورخان معتقدند، اقلیت «روهینگیا» مردمی مسلمان و هندو آریایی هستند که در ایالت «راخین» در غرب میانمار زندگی می‌کنند. این مردم ۴ درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند. مسلمانان «روهینگیا» و برخی از محققان معتقدند که آنها بومی ایالت «راخین» هستند، در حالی که دیگر مورخان ادعا می‌کنند آن‌ها مهاجرانی هستند که از بنگلادش به میانمار آمده‌اند. این مهاجرت طی دوره حکومت بریتانیا در برمه و به میزان کمتر، پس از استقلال برمه در سال ۱۹۴۸ و جنگ آزادی‌بخش بنگلادش در سال ۱۹۷۱ مهاجرت کرده‌اند.

 بیشتر جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری «روهینگیا» از حق شهروندی میانمار محرومند و در شرایطی مشابه با یک صورت وحشیانه از تبعیض نژادی زندگی قرار گرفتند.  بسیاری از آنان در کمپ‌های پناهندگان در نزدیکی مرز بنگلادش زندگی می‌کنند. بیش از ۱۴۰ هزار نفر از آنها به دنبال درگیری با قوم بودایی «راخینه» در سال ۲۰۱۲ به مناطق دیگر آواره شده‌اند. دولت میانمار اقلیت مسلمان «روهینگیا» را به عنوان مهاجران غیرقانونی که از بنگلادش وارد شده‌اند تلقی می‌کند و رویکردی سختگیرانه درقبال «مهاجران غیرقانونی» در پیش می‌گیرد.

رسا- میانمار به لحاظ موقعیت سیاسی در چه وضعیتی قرار دارد؟
نکته قابل توجه آنکه دولتمردان میانمار اکنون افرادی به سرکردگی خانم آن «سان سوچی» هستند که زمانی آمریکا با ادعای حقوق بشر و حمایت از آزادی خواستار پایان حصر خانگی آنان و حضورشان در عرصه سیاسی شد و حتی اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا به آن نشان عالی اهدا و برنده جایزه صلح نوبل شد.

«سوچی» مفتخر به جایزه صلح نوبل در حالی قدرت را در دست دارد که در دوران وی نه تنها وضعیت مسلمانان «روهینگیا» بهبود نیافته بلکه هر روز بر درد و رنج آنان افزوده شده و آمارها از نسل‌کشی علیه مسلمانان میانمار حکایت دارد. وضعیت کنونی میانمار به خوبی آشکار می‌سازد که ادعای آمریکا مبنی بر حمایت از دموکراسی و حقوق بشر و تلاش برای به قدرت رسیدن مدعیان آزادی صرفا یک بازی و حربه برای سلطه بر کشورهاست و پس از رسیدن این هدف، هیچ رویکرد حقوق بشری برایش معنا ندارد و برای حفظ ساختار دست نشانده ایجاد شده حاضر به چشم‌ پوشی از هر جنایتی است چنان‌که «سوچی» خارج شده از حصر خانگی پس از رسیدن به قدرت از هیچ جنایتی در میانمار فروگذار نبوده است.

از دیگر محدودیت‌هایی که دولت میانمار علیه مسلمانان اعمال می کند این است که مسلمانان بدون کسب مجوز نمی‌توانند ازدواج کنند و برای گرفتن این مجوز هم باید مالیات بدهند. مورد دیگر آنکه مسلمانان نمی‌توانند در خانه‌های بتونی زندگی کنند و باید در کلبه‌هایی که متعلق به دولت است اقامت کنند و اگر این خانه‌ها تخریب شوند ساکنان آن زندانی می‌شوند.

مسلمانان میانمار نمی‌توانند از خدمات اجتماعی همچون خدمات بهداشتی بهره‌مند شوند و حق کار کردن در ادارت دولتی را نیز ندارند.

رسا- چه کسانی در کشتار مسلمانان مظلوم میانمار نقش مستقیم دارند؟
 قتل‌عام و نسل‌کشی مسلمانان «روهینگیا» توسط ارتش میانمار هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد چنانچه رژیم صهیونیستی برای تداوم کشتار مسلمانان «روهینگیا»، سلاح برای ارتش میانمار می‌فرستد و این در حالی است که آمریکا و اروپا صادرات تسلیحات به میانمار را ممنوع کرده‌اند. نکته قابل تامل اینکه سیر انتقادات مجامع و نهادهای بین‌المللی از کشتار مسلمانان «روهینگیا» در حالی همچنان رو به فزونی است که رژیم اسرائیل برای ارتش میانمار سلاح‌های پیشرفته می‌فرستد تا آنها به نسل‌کشی مسلمانان دامن بیشتری بزنند.

طی ده روز اخیر حمله به استان «راخینه» در میانمار که محل زندگی اقلیت مسلمان است و به آتش کشیدن خانه‌های آنان ده‌ها هزار نفر را مجبور به فرار کرده است. دفتر نماینده سازمان ملل در میانمار به خبرنگار گاردین گفت که حکومت میانمار جلوی رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند را به بهانه شرایط امنیتی گرفته است و اجازه عملیات به نیروهای سازمان ملل را نمی‌دهد.

  خبرهای حاکی از سازمان ملل متحد نشان می‌دهد از زمان آغاز سرکوب‌گری و نسل‌کشی اقلیت مسلمان در میانمار توسط بودائیان و ارتش میانمار، تاکنون بیش از یک هزار نفر کشته و نزدیک به 300 هزار نفر آواره شده‌اند. دفتر سازمان ملل در میانمار اعلام کرد که دولت میانمار اجازه رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه شامل غذا، آب آشامیدنی و دارو به مسلمانان «روهینگیا» را نمی‌دهد. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، خشونت‌های ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان «روهینگیا» ده‌ها هزار نفر را آواره کرده که این افراد نیاز اساسی به مواد حیاتی دارند.

رسا- سازمان‌های بین‌المللی و کشورها اسلامی چه نقشی در این ظلم دارند؟
 این روزها در حالی شاهد کشتار مردم مسلمان و بی‌پناه «روهینگیا» هستیم که بر سازمان‌های حقوق بشری سکوت حاکم است و  این خود سندی گویا بر رسوایی این سازمان‌ها است.

برخورد غیرمسوولانه سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن با یک سکوت  معنادار به کشتار مردم مسلمان و مظلوم «روهینگیا» جای تاسف دارد و به شدت جنایات ارتش و افراطیون بودایی در قتل و عام مردم مسلمان میانمار قابل محکومیت است.  در این فضا متاسفانه این مظلومان از جانب سران کشورهای مسلمان از یاد رفته‌اند و مراکز حقوق بشری نیز کاملا بی توجه به سرنوشت آنها هستند.

 جز چند کشور گویا غرب و مدعیان حقوق بشری در برابر این کشتارها و سرکوب‌ها مهر سکوت بر لب زده‌اند و به نوعی جرات انتقاد به سیاست‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل را ندارند.

واکنش های بی تأثیر جهانی به نسل کشی مسلمانان روهینگیایی و سکوت مرگ بار مجامع بین المللی حقوق بشری و عدم شکل گیری اجماع و جبهه ای مقتدر برای برخورد با عاملان و مسببان اینگونه جنایات، بحران عظیم بشریت امروز به شمار می رود.

 در همین رابطه، یک فعال حقوق بشری و رییس سازمان حمایت از مسلمانان «روهینگیا» در لندن گفت: آنچه که هم اکنون در میانمار می‌گذرد نسل کشی است. وضعیت وحشتناکی حاکم شده است. این موضوع سبب فرار ساکنان از منطقه شده است. این وضعیت در ده روز اخیر ادامه داشته است. بیش از هزار «روهینگیا» در درگیری‌های اخیر کشته شده‌اند. برخی منابع این تعداد را بیش از دو هزار نفر اعلام کرده‌اند.  

 هیچ غذا و پناهگاهی و هیچ امکانات پزشکی و دارویی برای این آوارگان وجود ندارد. کودکان هر روز جان خود را از دست می‌دهند. چندین هزار نفر از مسلمانان «روهینگیا» در کوهستان به دام افتاده‌اند. ما شاهد وضعیت دهشتناکی در تاریخ خود هستیم. آنچه که هم اکنون ضد مسلمانان «روهینگیا» روی می‌دهد به منزله قتل عام و نسل‌کشی است.

 این همه نسل‌کشی و جنایت در حق بشریت که مردم مسلمان میانمار را طی تمام این سال‌ها، به خاک و خون کشیده نشان می دهد که کشورهای استعمارگر مانند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پشت صحنه این جنایت‌ها هستند این در حالی است که عفو بین‌الملل درباره وضعیت بحرانی مسلمانان «راخین» به یک هشدار بسنده کرده است.

رسا - راه‌حل ایران برای نجات مسلمانان روهینگیا چیست؟
در کنار آنچه از فضای داخلی میانمار و نسل کشی گسترده علیه مسلمانان این کشور ذکر شد یک نکته قابل توجه مطرح است و آن اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران باید به موضوع میانمار توجه داشته و در کنار حمایت مستقیم از مسلمانان این سرزمین در نهادهای جهانی همچون سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر جهانی و کشورهای عضو غیرمتعهدها برای پایان کشتار مسلمانان این سرزمین که اکثرا از اهل تسنن هستند تلاش کند.

1) ناظران سیاسی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و البته اثرگذار در حل مناقشات و مشکلات جهان اسلام بر اساس نفوذ خود در سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای غیرمتعهد می‌تواند در مورد کشتار مظلومانه مردم منطقه «روهینگیا» راه‌حل نهایی برای نجات این مردم باشد. مساله مسلمانان میانمار نه تنها یک مساله اسلامی بلکه یک موضوع انسانی است که تمام کشورهای منطقه و حتی جهان باید در جهت حل آن تلاش کنند.

2) کمک‌‌های بشردوستانه و حمایت از آزادی و نجات بشریت از ظلم و ستم از اصول اسلامی - ایرانی است که همواره امتیاز  و شاخصه ملت ایران بوده است. براساس احکام ایرانی ـ اسلامی تک تک مردم و مسئولان جا دارد تا برای حمایت همه جانبه از مسلمانان میانمار گام بردارند.

3) چند روز گذشته نیز مقامات کشورمان در واکنش به این نسل‌کشی به سکوت جهان واکنش نشان دادند چنانچه دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری از سکوت جهان در قبال ادامه خشونت علیه مسلمانان «روهینگیا» ابراز نگرانی کرد  وی در توییت خود نوشت: اقدام بین‌المللی برای جلوگیری از پاکسازی‌های قومی و نژادی بیشتر لازم و ضروریست. سازمان ملل باید در این خصوص اقدام کند.

 همچنین وزیر امور خارجه در نامه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت‌های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد شد. وی یادآور شد ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت‌ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته‌های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

 در ادامه آورده است: جامعه بین‌الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان «روهینگیا» را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته‌های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

او نوشت: همچنین، انتظار می رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی‌های بین‌المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می‌رسد و سازمان ملل می‌بایست فورا اقدام نماید.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت‌آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان «روهینگیا» در میانمار طمینان حاصل نماید.

در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در توییتر خود نوشت: نسل‌کشی اقلیت مسلمان در میانمار فاجعه جدید انسانی است. آنان نیازمند کمک‌های فوری انسانی و حمایت سیاسی و بین‌المللی هستند. سکوت جهان اسلام چرا!؟

4) فعالیت دیپلماتیک انقلابی و گفت‌وگوی جدی و موثر با دولت‌های همسایه میانمار بخصوص بنگلادش، تایلند و چین به منظور کمک‌های فوری به این مظلومان و در ضمن فعال نمودن فوری سازمان‌های حقوق بشری و بشر دوستانه منطقه‌ای و بین‌المللی چاره‌کار است.

 جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده در سیاست خارجی خود با توجه به منافع ملی خویش به دنبال صلح و امنیت و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی است و فعالیت دیپلماتیک ایران در این مورد نیز برای بسیاری از کشورها قابل تحسین است و همکاری این کشورها محتمل خواهد بود. بر این اساس نفوذ ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای غیرمتعهد می‌تواند در مورد کشتار مظلومانه مردم منطقه «روهینگیا» راه‌حل نهایی برای نجات این مردم ستمدیده باشد.

5) جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در بین علماء جهان اسلام و دیگر مسلمانان در شرایطی که کنگره بزرگ حج هنوز به پایان نرسیده  است میتوان با فراخوان اجلاس اضطراری علمای حاضر در مراسم حج اقدامات موثری در راستای حل این مشکل جهان اسلام  انجام دهد.

6) جمهوری اسلامی یکی از کشورهای فعال و موثر در سازمان هلال احمر اسلامی و صلیب سرخ جهانی است؛ بر این مبنا می‌توانیم در یک فاصله زمانی کوتاه این سازمان امدادی مهم و بین‌الملل را فعال و به کمک مظلومان "روهینگیا" بشتابیم.

7) در صورت عدم تمکین کشور میانمار می‌توان با هدایت جمهوری اسلامی ایران در درجه اول قطع فروش نفت و در مرحله بعدی قطع مبادلات تجاری با این کشور از جانب سازمان همکاری‌های اسلامی صورت گیرد.

 رسا- ایران در کمک به مردم مسلمان میانمار باید چه ملاحظات راهبردی را در نظر بگیرد؟
  می‌توان گفت که موضع‌گیری و اقدام فعال برای حل بحران مسلمانان میانمار نه هزینه کرد اضافی و به دور از مسؤولیت ایران، بلکه اقدامی در چارچوب منافع و امنیت ملی کشور است که در کنار تقویت جایگاه جهانی ایران مولفه‌ای مهم برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌‌های آمریکا خواهد بود.

نکته اول اینکه سکوت جهان اسلام در برابر کشتار مسلمانان در فلسطین و یا هتاکی‌‌هایی که به مسلمانان در اروپا و آمریکا شده، زمینه ساز آن شده که دشمنان اسلام امروز با ابزارهای مختلف از تروریسم گرفته تا ایجاد فضای رسانه‌ای منفی علیه جهان اسلام برای نابودی مسلمانان و نسل‌کشی آن در سراسر جهان گام بردارند؛ سکوت و عدم فعالیت جدی در برابر درد و رنج‌‌های ملت‌های مسلمان جهان از جمله مردم میانمار زمینه‌ساز گستاخ‌تر شدن دشمنان اسلام و تشدید وضعیت بحرانی ۵/۱ میلیارد مسلمان می‌شود.

نکته دوم، واکنش جدی به وضعیت بحرانی مسلمانان میانمار و موارد مشابه آن اقدامی در جهت مقابله با طراحی‌‌ها و اقدامات ضدایرانی آمریکا خواهد بود. برآیند رفتار آمریکا نشانگر طرح آمریکا براساس اصل گرفتارسازی به بحران‌‌های زنجیره‌‌ای است به گونه‌ای که ایران صرفا مشغول مسایل داخل خود شده تا از معادلات منطقه‌ای و جهانی دور شود. استمرار تحریم‌‌ها و چالش‌های اقتصادی در کنار نابسامانی‌‌های اجتماعی و درگیر سازی در چالش‌های بین‌المللی از حقوق بشر گرفته تا تعهدات جهانی محور این طراحی را تشکیل می‌دهد. هدف آمریکا از این اقدامات غافل سازی ایران از مسائل مهم جهانی به ویژه در قبال مسائل جهان اسلام و بشردوستانه است.

 این واقعیت غیرقابل انکار است که امتیاز جهانی ایران حمایت از امت اسلامی و آزادی‌خواهی و مقابله با نظام سلطه است که اعتبار جهانی برای آن رقم زده است. آمریکا تلاش دارد تا با دورکردن ایران از این معادلات، جایگاه ایران را در جهان اسلام تخریب نمایند و در مرحله بعدی موقعیت ایران به عنوان آزادی‌خواه ضدسلطه را در جهان متزلزل سازند.

  رسا- اجرایی شدن این راهبرد آمریکا چند پیامد منفی به همراه دارد؟
 نخست آنکه تضعیف جایگاه ایران در صحنه جهانی زمینه ساز ابعاد جدیدی از تحریم می‌شود در حالی که در ظاهر آمریکا ادعای لغو تحریم را دارد. رویکرد ملت‌های جهانی به ایران مولفه‌ای برای دور زدن و ناکارآمدن تحریم‌‌ها بوده و آمریکا با این سیاست به دنبال محروم سازی ایران از این مولفه است.

 دوم آنکه آمریکا با مشاهده کارآمدی این سیاست، بر میزان تحریم‌‌ها و فشارها خواهد افزود چرا که توهم نتیجه دادن سیاست فشار در آن باقی خواهد ماند که قطعا هزینه‌‌های بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت. عدم موضع‌گیری ایران درباره فجایعی همچون میانمار موجب می‌شود تا پرونده‌سازی و بهانه‌جویی غرب درباره عدم کارکرد حقوق بشری ایران ابعاد گسترده‌تری گیرد.

 بنابراین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این خصوص باید در حد و اندازه  موقعیت بوجود آمده و در شان این کشور در طراز بین‌المللی باشد./۸۰۷/ب۴۰۲/ر

 

نظر شما