شناسهٔ خبر: 20975062 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :توجه همزمان به قرآن و عترت از سیاست های کلان معاونت قرآن و عترت می باشد

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی گفت: در معاونت قرآن و عترت سعی بر این داریم که قرآن کریم و همچنین عترت را در کنار هم مورد توجه قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با بیان اینکه این دوره‌ها، دوره‌های تکمیلی مدرسین نهج‌البلاغه است، اظهار کرد: ان شاءالله این دوره‌ها مهارت تدریس نهج‌البلاغه را در همه ایجاد کند.
وی ادامه داد: اصرار داریم قرآن در کنار عترت دنبال شود، بیانات امیرالمومنین(ع) ترجمانی از قرآن است، اما در مورد نهج‌البلاغه و نیز صحیفه سجادیه کم کار کردیم و از این بابت از درگاه الهی پوزش می‌خواهیم. در زمینه تلاوت، قرائت و حفظ قرآن زیاد کار می‌شود، اما فهم قرآن که در سایه عترت و بیانات معصومین(ع) است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های نهج‌البلاغه باید در همه مجتمع‌ها وجود داشته باشد، گفت: در گذشته بحث تاسیس انجمن‌های قرآن و نهج‌البلاغه را پیگیری کردیم و در بعضی استان‌ها موفق به تاسیس دوره‌ها شدیم. در عین حال انجمن خادمان قرآن کریم به صورت ملی در کشور تشکیل شد و شعبات استانی هم به زودی تاسیس می‌شود.
وی افزود: ان شا‌ءالله اسبابی فراهم شود که موانع تدریس برداشته شود و شرکت کنندگان این دوره پس از فراغت بتوانند در مساجد، مدارس و ... تدریس کنند. از اینکه خانه اندیشمندان علوم انسانی میزبان برگزاری نخستین جلسه دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه است، تقدیر و تشکر می‌کنم.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لزوم حضور دانشجویان و بهره‌گیری از دانش اساتید اشاره کرد و افزود: این دوره‌ها می‌تواند مهارت تدوین و درک مفاهیم نهج‌البلاغه را برای جامعه ایجاد کند.
حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت از دو بخش قرآن و عترت تشکیل شده است گفت: ما در این معاونت قرآن و عترت را در کنار هم مورد توجه قرار می‌دهیم اما از اینکه از دریای بیکران صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه بخوبی بهره نگرفتیم شرمساریم کما اینکه در کشورمان از قرآن هم به درستی استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه ما در امور قرآنی تنها به قرائت و حفظ توجه داریم تصریح کرد: در زمینه فهم قرآن ضعف‌های بسیاری داریم و در این حوزه هم فقیر هستیم که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم فهم قرآن را در جامعه توسعه دهیم.
معاون قرآن و عترت ارشاد به پیگیری انجمن‌های قرآن و نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: برخی استان‌ها در آن دوره موفق عمل کردند اما توقع ما بیش از این‌ها بود.
حجت‌الاسلام حشمتی در ادامه با بیان اینکه انجمن خادمان قرآن هم تأسیس شده ولی انجمن قرآن و نهج‌البلاغه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: امیدواریم با برگزاری این دوره‌ها موانع تدریس نهج‌البلاغه برچیده شود و سعی داریم برای ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه مشکلات قانونی مثل اعطای مدرک معتبر مربی‌گری را هم برطرف سازیم.
وی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند خود را امام جامعه قرار دهند و پیشرو باشند باید اول نفس خود را تعلیم دهد قبل از اینکه به تعلیم احاد جامعه بپردازند خاطر نشان کرد: همانطور که آیت‌الله جوادی آملی هم فرمودند: روح معرفت در نهج‌البلاغه مستتر است بر همین اساس باید در آموزش‌ها روح نهج‌البلاغه به افراد منتقل شود.
حجت‌الاسلام حشمتی به بیان دلایل عدم موفقیت ما در قرآن و نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: ما در آموزش‌ها روح را منتقل نکرده و به الفاظ می‌پردازیم در حالی که برای اثرگذاری باید به روح قرآن و نهج‌البلاغه پرداخت.

نظر شما