بخاطر کمکاری در حوزه عترت (صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه) عنوان شد: پذیرش کمتر از یک چهارم داوطلبان تربیت مربی نهجالبلاغه
اظهار شرمساری معاون قرآن و عترت ارشاد
صاحبخبر - اعتدال: حجتالاسلام حشمتی با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت از دو بخش قرآن و عترت تشکیل شده است گفت: ما در این معاونت قرآن و عترت را در کنار هم مورد توجه قرار میدهیم اما در مورد نهجالبلاغه و نیز صحیفه سجادیه کم کار کردیم از اینکه از دریای بیکران صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه بخوبی بهره نگرفتیم شرمساریم و از این بابت از درگاه الهی پوزش میخواهیم. کما اینکه در کشورمان از قرآن هم به درستی استفاده نمیشود. صبح روز ٢٦ مردادماه مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی تربیت مربی نهجالبلاغه با حضور حجتالاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیتالله سیدجمالالدین دینپرور، رئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. * * پیام تصویری آیتالله جوادی آملی به نخستین دوره تربیت مربی نهجالبلاغه این مراسم که با پیام تصویری آیتالله جوادی آملی آغاز شد، وی در بخشی از پیام خود نسبت به برگزاری این دوره اظهار کرد: مقدم شما مهمانان و بزرگواران را گرامی میدارم و از خدای سبحان مسئلت داریم امت اسلامی را در سایه قرآن و عترت از کامیابی دنیا و آخرت بهرهمند بدارد. وی با اشاره به بحث وجود علیبن ابیطالب(ع) در نهجالبلاغه، گفت: نهجالبلاغه کتاب علیبن ابیطالب(ع) است، نه آن طوری که معلمها کتابی دارند، کاتبان مکتوب میکنند و یا افراد عادی که دست به قلم میبرند، اینها اثری جز تالیف و تصنیف ندارند و ثمری جز سخنرانی نخواهند داشت، اما علی(ع) وقتی سخن میگوید، در کلامش تجلی دارد، علیبن ابیطالب(ع) در خطبهها و کلام خود تجلی پیدا کرده است. آیتالله جوادی آملی افزود: امیرالمونین(ع) خلیفه راستین رسول گرامی و خلیفةالله است، خلیفةالله پیام الهی را میرساند و نه حرف خود را. حضرت در وصف قرآن میفرمایند: «فتجلّی لهم سُبحانه فی کتابه من غیر أن یکونوا رأوه: خدای سبحان کاتب قرآن و یا مولف قرآن نیست، بلکه در کلامش تجلی پیدا کرده است». توقع بر آن است که مفسران آن متکلم را را در کلام و صاحب کتاب را در کتابش ببینند، آنها متکلم را ندیدهاند، در حالی که توقع شهود رویت است. وی در پیام خود گفت: علی(ع) قرآت ناطق است، دیگران اگر بخواهند نهجالبلاغه را تفسیر و تدریس کنند، باید علی را در کلامش ببینند، کسی که مانند علی(ع) است، توانائی دارد جهان تکوین و جوامع انسانی را از نظر دین و مکتب به خوبی تبیین کند، زیرا علی(ع) در سفر چهارم از اسفار اربعه (سفر من الخلق الی الحق) به سر میبرد. آیتالله جوادی آملی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) انسانی است که همراه با سیر و سلوک اسماء الهی را به خوبی شناخت و مظهر آنها شد و از طرف خدا مسئولیتی دارد که در سایه نبوت انجام میگیرد و با لباس خلق با جهان صحبت میکند. وی گفت: حضرت اگر در تبیین زمین، قبل و بعد از دنیا سخن میگوید، به حق میگوید، زیرا علی معالحق است. وجود امیرالمونین(ع) چون به حق سفر میکند، حق محور است و تکوین را به خوبی تبیین میکند. چنین انسان کاملی مشهود ماست و در کلامش تجلی پیدا کرده، مسلمانان این وظیفه را دارند که پیام حق را به جهانیان برسانند. * * آیت الله دینپرور: کاش در دانشگاهها به جای دروس معارف، نهجالبلاغه تدریس شود رئیس بنیاد نهجالبلاغه با بیان اینکه برای تدریس معارف باید به سراغ کسی برویم که به این معارف دست پیدا کرده و به صورت شهودی آنها را دیده است، گفت: اگر از همان اول در دانشگاهها نهجالبلاغه تدریس میشد و خطبهها و نامههای امیرالمومنین(ع) تحلیل و تفسیر میشد، شرایط بهتری بود. حجتالاسلام والمسلمین سیدجمالالدین دینپرور، رئیس بنیاد نهجالبلاغه، در مراسم افتتاحیه برگزاری نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهجالبلاغه، با بیان اینکه نهجالبلاغه بحث قبیلهای و حزبی نیست، اظهار کرد: مسئله نهجالبلاغه حقیقتی اجتماعی و عینی و مورد ضرورت زندگی است. وی ادامه داد: آیتالله جوادی آملی خاطرهای به نقل از ابیالحدید گفتند و آن اینکه این دانشمند اهل تسنن میگوید: همانطور که در قرآن آیاتی است که انسان باید سجده کند، خطبههائی در نهجالبلاغه است که انسان باید سجده نماید. ایشان فرمودند: از علامه طباطبائی علت این سخن ابن ابیالحدید را پرسیدم و ایشان گفتند: نهجالبلاغه تفسیر قرآن است و باید مرجعی در مسائل اخلاقی و دینی باشد که همان نهجالبلاغه است. * گلایه دین پرور از عدم تدریس نهجالبلاغه در دانشگاهها دینپرور با گلایه از وضعیت نامطلوب دروس معارف در دانشگاهها گفت: اگر از همان اول در دانشگاهها نهجالبلاغه تدریس میشد و خطبهها و نامههای امیرالمومنین(ع) تحلیل و تفسیر میشد، شرایط بهتری بود. در زمینه دروس معارف باید به سراغ کسی برویم که به این معارف دست پیدا کرده و به صورت شهودی آنها را دیده است. وی افزود: نهجالبلاغه ظرفیت و استعدادی دارد که هرچه انسان آن را بخواند و دربارهاش فکر کند، درهای بیشتر و تازهتری بر روی او باز میشود، نهجالبلاغه وسیعالطیف است. رئیس بنیاد نهجالبلاغه با اشاره به تلاش دشمنان اسلام در تخریب چهره اسلام، گفت: در شرایط و فضای مسمومی که دشمنان اسلام در جهان برای تخریب اسلام ایجاد کردهاند، باید تلاش کنیم مفاهیم نهجالبلاغه را دریافت وبه دنیا منتقل کنیم و حکومت علوی را از تهمتهای دشمنان پاکسازی کنیم، این میطلبد که به طور علمی و تحقیقی با این کتاب آشنا شویم. وی ادامه داد: تربیت مربی نهجالبلاغه از اهمیت بالائی برخوردار است چرا که هر یک نفری که در این دورهها فراغت مییابد، با جمعیت کثیری مواجه میشود که میتواند آنچه آموخته به دیگران نیز منتقل کند. دینپرور با اشاره به ویژگی نهجالبلاغه و تفاوت آن با سایر احادیث و کتب، گفت: صدور نهجالبلاغه در دوران حکومت امیرالمومنین(ع) بوده و حضرت نه تنها مسئول اداره و سامان دادن زندگی مردم بوده، بلکه در مقام یک عالم این بیانات را مطرح کرده اند. وی افزود: با وجود سه جنگ سخت در دوران حکومت امیرالمومنین(ع)، ایشان موفقترین حاکمی بودند که توانستند فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده کنند. مسئله نهجالبلاغه، مسئله آموزشی است، باید نسبت به این کتاب ویژه برخورد کنیم تا جامعه از ثمرات آن بهرهمند شود. * * اعلان شرمساری معاون قرآن و عترت ارشاد در این مراسم حشمتی طی سخنانی با اشاره به استقبال از این دوره گفت: در این دوره 350 نفر نامنویسی کردند که با توجه به ظرفیت 80 نفر پذیرش شدند. وی به لزوم حضور دانشجویان و بهرهگیری از دانش اساتید اشاره کرد و افزود: این دورهها میتواند مهارت تدوین و درک مفاهیم نهجالبلاغه را برای جامعه ایجاد کند. حجتالاسلام حشمتی با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت از دو بخش قرآن و عترت تشکیل شده است گفت: ما در این معاونت قرآن و عترت را در کنار هم مورد توجه قرار میدهیم اما در مورد نهجالبلاغه و نیز صحیفه سجادیه کم کار کردیم از اینکه از دریای بیکران صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه بخوبی بهره نگرفتیم شرمساریم و از این بابت از درگاه الهی پوزش میخواهیم. کما اینکه در کشورمان از قرآن هم به درستی استفاده نمیشود. * در زمینه فهم قرآن فقیر هستیم وی با اشاره به اینکه ما در امور قرآنی تنها به قرائت و حفظ توجه داریم تصریح کرد: در زمینه فهم قرآن ضعفهای بسیاری داریم و در این حوزه هم فقیر هستیم که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم فهم قرآن را در جامعه توسعه دهیم. معاون قرآن و عترت ارشاد به پیگیری انجمنهای قرآن و نهجالبلاغه اشاره کرد و افزود: برخی استانها در آن دوره موفق عمل کردند اما توقع ما بیش از اینها بود. * امیدواریم موانع تدریس نهجالبلاغه برچیده شود حجتالاسلام حشمتی، از میزبان خانه اندیشمندان علوم انسانی برای نخستین جلسه دوره تربیت مربی نهجالبلاغه تقدیر و تشکر کرد و در ادامه با بیان اینکه انجمن خادمان قرآن هم تأسیس شده ولی انجمن قرآن و نهجالبلاغه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: امیدواریم با برگزاری این دورهها موانع تدریس نهجالبلاغه برچیده شود و سعی داریم برای ترویج فرهنگ نهجالبلاغه مشکلات قانونی مثل اعطای مدرک معتبر مربیگری را هم برطرف سازیم. * افرادی که میخواهند پیشرو باشند باید اول نفس خود را تعلیم دهند وی با بیان اینکه افرادی که میخواهند خود را امام جامعه قرار دهند و پیشرو باشند باید اول نفس خود را تعلیم دهند قبل از اینکه به تعلیم احاد جامعه بپردازند خاطر نشان کرد: همانطور که آیتالله جوادی آملی هم فرمودند: روح معرفت در نهجالبلاغه مستتر است بر همین اساس باید در آموزشها روح نهجالبلاغه به افراد منتقل شود. * برای اثرگذاری باید به روح قرآن و نهجالبلاغه پرداخت حجتالاسلام حشمتی به بیان دلائل عدم موفقیت ما در قرآن و نهجالبلاغه پرداخت و گفت: ما در آموزشها روح را منتقل نکرده و به الفاظ میپردازیم در حالی که برای اثرگذاری باید به روح قرآن و نهجالبلاغه پرداخت. * * دوره آموزشی تربیت مربی نهجالبلاغه در چهار ترم برگزار خواهد شد در پایان نیز، محمدمهدی علیقلی، مدیر مؤسسه احیای فرهنگ نهجالبلاغه که مسئولیت برگزاری این دوره را برعهده دارد، اظهار کرد: ۳۵۰ نفر برای شرکت در این دورهها ثبتنام کردند که حدود ۹۰ درصد آنها از تهران و مابقی از استانهای دیگر بودند. وی ادامه داد: مزایای دوره آموزشی تربیت مربی نهج البلاغه بهره مندی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، آقایان آیتالله سیدجمالالدین دینپرور، دکتر دلشاد تهرانی، دکتر مجید معارف ،دکتر محمدعلی مجدفقیهی، حجتالاسلام احمد غلامعلی، استاد حسین استادولی، حجتالاسلام دکترمحمدرضا فلاحرفیع و حجتالاسلام حسنزاده در موضوع نهج البلاغه و نیز اعطای گواهینامه رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی به مراکز قرآنی جهت تدریس نهج البلاغه است. علیقلی با بیان اینکه دوره آموزشی تربیت مربی نهجالبلاغه در چهار ترم برگزار خواهد شد گفت: ترم اول با موضوع نهجالبلاغه شناسی، شامل مباحث؛ آشنائی با نهجالبلاغه، ساختار شناسی نهجالبلاغه، روش برداشت از نهجالبلاغه، مراحل تدوین و گسترش نهجالبلاغه، شناخت رابطه نهجالبلاغه با قرآن، شناخت اسناد و مدارک نهجالبلاغه، شناخت شبهات پیرامون نهجالبلاغه و کتابشناسی نهجالبلاغه است. ترم دوم با موضوع روششناسی نهجالبلاغه، شامل مباحث؛ روش علمی استفاده از نهجالبلاغه، روش شرح ترتیبی نهجالبلاغه، آشنائی با شرحهای نهجالبلاغه و روش آنها، روش ترجمه و مفاهیم نهجالبلاغه، روش سیر تاریخی نهجالبلاغه، روش مطالعه و حفظ نهجالبلاغه و روش تحقیق و پژوهش در نهجالبلاغه است. وی افزود: ترم سوم با موضوع «موضوع شناسی نهجالبلاغه» شامل مباحث؛ روش موضوع شناسی نهجالبلاغه، روش شرح موضوعی نهجالبلاغه و سلسله بحثهای موضوعی اعتقادی مانند خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی ، امام شناسی و … و موضوعات اجتماعی مانند سبک زندگی علوی، مدیریت علوی، تربیت علوی و حکومت علوی است و ترم چهارم با موضوع روش تدریس نهجالبلاغه شامل مباحث روش تحقیق و پژوهش در نهجالبلاغه و فن سخنوری، زیبائی شناسی نهجالبلاغه به همراه برگزاری نمایشگاه کتاب نهج البلاغه اجرا خواهد شد. امیدواریم این افراد، سفیر نهجالبلاغه باشند و فرهنگ علوی را در جامعه نشر دهند.∎
نظر شما