شناسهٔ خبر: 20828587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفان کنیایی، پلیس را به کشتن 100 معترض به نتایج انتخابات اخیر متهم کردند

تهران- ایرنا- مخالفان کنیایی، نیروهای امنیتی را متهم کردند که بیش از 100 تن از معترضان به نتائج انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور از جمله چندین کودک را به قتل رسانده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری 'الجزیره' ، جانسون موتانا عضو برجسته ائتلاف مخالفان در کنیا در یک کنفرانس خبری پلیس را به کشتن بیش از 100 کنیایی از جمله ده کودک متهم نمود اما هیچ شواهدی ارائه نکرد.
جیمز اورینگو دیگر مخالف کنیایی نیز پلیس را عامل ایجاد خشونت معرفی کرد و هدف از سرکوب اعتراضات را ایجاد رعب ووحشت در میان مخالفان دانست اما در عین حال تاکید کرد که ائتلاف از خواسته های خود کوتاه نخواهد آمد.
این در حالی است که کمیته ملی حقوق بشر کنیا اعلام کرد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکنون 24 نفر در درگیری پلیس با طرفداران مخالفان در نایروبی (پایتخت) ودیگر مناطق غرب این کشور کشته و47 نفر زخمی شده اند.
این کمیته با صدور بیانیه ای اعلام کرد : نیروهای پلیس با استفاده از زور وسلاح گرم به مقابله با معترضان به پیروزی 'اوهورو کنیاتا' در انتخابات ریاست جمهوری پرداختند وخانه های تظاهرکنندگان در نایروبی ودیگر مناطق این کشور را تخریب کردند.
'رایلا اودینگا' نامزد بازنده ، با ادعای تقلب گسترده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، نتایج آن را رد کرده است.
مردم کنیا سه ‌شنبه گذشته برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور از میان اوهورو کنیاتا و رقیب وی رایلا اودینگا پای صندوق‌های رای رفتند و کمیته انتخابات این کشور کنیاتا - رئیس جمهوری فعلی- را با کسب 54 درصد آرا برنده انتخابات اعلام کرد.
اودینگا در سال 2007 نیز در پی شکست در انتخابات ریاست جمهوری، مردم را به اعتراض دعوت کرد که این امر منجر به درگیری های سیاسی و قبیله ای و در نتیجه کشته شدن حدود یکهزار و 200 نفر و آوارگی 600 هزار نفر شد.
کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل که در سال 2007 میانجیگیری در بحران کنیا را به عهده داشت، روز شنبه (21 مرداد) رهبران کنیا را به دقت در بیان و رفتارشان دعوت کرد.
خاورم** 1453 *1049
مترجم: آمنه دهقان /انتشار دهنده : مریم کاظمی

انتهای پیام /*

نظر شما