شناسهٔ خبر: 20830549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موگرینی: متعهد به تقویت مشارکت با کنیا هستیم

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، در بیانیه موگرینی آمده است: در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کنیا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، مایلم که به 'اوهورو کنیاتا' تبریک بگویم.
این بیانیه می افزاید: مردم کنیا تعهد و مشارکت قوی در فرآیند انتخابات نشان داده اند و دموکراسی در این کشور را تقویت کردند.
موگرینی خاطرنشان کرد که هیات ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا با همکاری سایر هیات های نظارتی، به نظارت بر کار رسیدگی به شکایات تا زمان تکمیل این فرایند ادامه خواهد داد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: اکنون تمام نیروهای سیاسی باید با نگاه به آینده در سطوح منطقه ای و ملی با هم کار کنند و اتحادیه اروپا همانند اتحادیه آفریقا از مخالفان انتظار دارد که به نتایج احترام بگذارند و برای شکایت و تجدیدنظر از ابزارهای قانونی استفاده کنند.
موگرینی در پایان این بیانیه تاکید کرد: کنیا یک شریک راهبردی برای اتحادیه اروپا در منطقه است و ما متعهد به تقویت بیشتر مشارکت (با کنیا) هستیم.
به گزارش ایرنا، کمیته مستقل انتخابات کنیا شامگاه جمعه انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری این کشور را تایید و 'اوهورو کنیاتا' را پیروز این انتخابات اعلام کرد. مردم کنیا سه‌شنبه گذشته برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور از میان دو نامزد یعنی کنیاتا رئیس جمهوری فعلی و رقیب وی 'رایلا اودینگا' به پای صندوق‌های رای رفتند و کمیته انتخابات این کشور رئیس جمهوری فعلی را با کسب 54 درصد آرا، برنده این انتخابات اعلام کرد.
اودینگا رهبر اپوزیسیون کنیا با رد این نتایج گفت که پیشتازی کنیاتا از همان آغاز شروع انتخابات مشکوک بود. اودینگا در دو انتخابات گذشته کنیا شرکت داشت، اما در هر دو بازنده بود.
'ماریتیه شاکه' (Marietje Schaake) رییس هیات ناظر انتخاباتی اتحادیه اروپا در کنیا روز پنجشنبه گفته بود که این هیات شاهد هیچ نشانه ای از دستکاری منطقه ای یا مرکزی در فرایند رای گیری نبوده است. اودینگا نامزد مخالفان دولت مدعی است که هکرها سامانه رایانه ای شمارش آراء را دستکاری کرده اند.
با اعلام رسمی پیروزی کنایاتا، روز شنبه نیز اعتراضاتی در این کشور به وقوع پیوست و برخی رسانه های غربی به نقل از کمیسیون ملی حقوق بشر این کشور گزارش داده اند که دستکم 24 نفر در درگیری معترضان با نیروهای پلیس کشته شدند که از این تعداد 17 تن در شهر نایروبی پایتخت کشته شدند.
شبد**اروپام**1078** 1379
تدوین کننده: بابک جعفری، انتشار دهنده: هادی افتخاری

انتهای پیام /*

نظر شما