شناسهٔ خبر: 20818593 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پزشکان بدون مرز عملیات نجات مهاجران را در آبهای بین ایتالیا و لیبی متوقف می کند

این نهاد غیر دولتی بین المللی اعلام کرد با توجه به تهدید گارد ساحلی لیبی و مقررات جدید دولت ایتالیا از این پس در عملیات بشردوستانه بین سواحل این دو کشور شرکت نمی کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از خبرگزاری رویترز ، سازمان پزشکان بدون مرز روز یکشنبه اعلام کرد عملیات نجات مهاجرانی را که در آب های دریای مدیترانه گرفتار می شوند، متوقف می کند.  این نهاد غیردولتی بین المللی با اشاره به تهدید گارد ساحلی لیبی و مقررات جدید دولت ایتالیا، اعلام کرد از این پس در عملیات بشردوستانه بین سواحل این دو کشور شرکت نمی کند.
بر اساس این گزارش، لوریس فیلیپی، مدیر دفتر پزشکان بدون مرز در ایتالیا گفت: «برخورد تهدیدآمیز گارد ساحلی لیبی بسیار جدی بوده است و ما نمی توانیم جان همکارانمان را به خطر بیندازیم. بنابر این، فعالیت های خود را (در آب های میان دو کشور ایتالیا و لیبی) به حال تعلیق در می آوریم».
توقف عملیات نجات سازمان پزشکان بدون مرز در حالی صورت می گیرد که در چهار سال گذشته، نزدیک به 600 هزار مهاجر و آواره جنگی با عبور از دریای مدیترانه وارد سواحل ایتالیا شده اند. بیشتر این افراد با قایق ها و کشتی هایی که از سواحل لیبی به آب می زنند، راهی ایتالیا شده اند. در این مدت، بیش از 13 هزار مهاجر جان خود را در میانه راه از دست داده اند.
دولت ایتالیا، از نهادهای غیر دولتی مدافع حقوق بشر خواسته است مقررات جدید را برای اجرای عملیات در آب های ساحلی ایتالیا بپذیرند. اما مسئولان پزشکان بدون مرز از امضای تعهد در این زمینه خودداری و به خصوص با حضور یک افسر ایتالیایی در عرشه کشتی هایی که در اختیار این سازمان غیر دولتی است، مخالفت کردند. به گفته برخی منتقدان، مقررات جدید از سوی دولت ایتالیا، با انگیزه های انتخاباتی وضع شده است. انتخابات پارلمانی ایتالیا اوایل سال 2018 برگزار می شود.

نظر شما