شناسهٔ خبر: 20819376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان پزشکان بدون مرز؛ عملیات نجات مهاجران را در دریای مدیترانه متوقف کرد

الجزیره - ایرنا - سازمان کمک رسانی پزشکان بدون مرز اعلام کرد که عملیات نجات مهاجران را در دریای مدیترانه به دلیل رفتارهای مخاطره آمیز گارد ساحلی لیبی به حالت تعلیق در آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «بوابه افریقیا الاخباری » «لوریس دی فیلیپی» یکی از مسئولان این سازمان در این خصوص گفت: فعالیت های خود را به حالت تعلیق در می آوریم زیرا اعتقاد داریم تهدیدی که رفتارهای گارد ساحلی لیبی برای نیروهای این سازمان ایجاد می کند، بسیار خطرناک است و نمی توانیم جان همکارانمان را به خطر بیندازیم.
وی افزود: مقام های لیبیایی از کارکنان این سازمان کمک رسانی بین المللی خواسته اند صدها کیلومتر از سواحل لیبی فاصله بگیرند و این در حالی است که پیش از این به فعالان اجازه داده شده بود تا 11مایلی ساحل لیبی به عملیات جست وجو و نجات مهاجران بپردازند.
دی فیلیپی خاطر نشان کرد: نیروهای گارد ساحلی لیبی سال گذشته 13 گلوله به سوی یک کشتی این سازمان شلیک کردند و این در حالی بود که اوضاع نسبت به زمان کنون بسیار آرام تر بود.
وی همچنین انتقاد شدیدی از دولت ایتالیا کرد و گفت: قوانینی که رم برای سازمان های امدادرسان غیر دولتی وضع کرده، دقیقا حاکی از آن است که دولت ایتالیا اهداف بشر دوستانه یعنی نجات جان انسان ها را با اهداف سیاسی و نظامی خلط می کند.
طی چهارماه گذشته 600 هزار مهاجر وارد خاک ایتالیا شده اند و 13هزار تن دیگر نیز در دریا جان خود را از دست داده اند.
لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.
اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست عبدالله الثنی است که مورد تایید ژنرال حفتر فرمانده ارتش این کشور قرار دارد.
پارلمان لیبی از دولت مخالف دولت وفاق ملی که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می کند.
کارشناسان بر این باروند که رقابت عوامل خارجی عامل اصلی تداوم بی ثباتی در لیبی است. دولت وفاق ملی از سوی اروپا، آمریکا، چندین کشور آفریقایی و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.
بی ثباتی و نبود دولت مرکزی قدرتمند در لیبی باعث شده است کنترل زیادی بر مناطق ساحلی انجام نشود و سواحل این کشور به دلیل نزدیک بودن به ایتالیا، به جولانگاه قاچاقچیان انسان تبدیل شود.
لیبی با کشورهای اروپایی واقع در شمال دریای مدیترانه کمتر از 300 کیلومتر فاصله دارد و دریای مدیترانه نیز قاره آفریقا را از اروپا جدا کرده است.
هر سال هزاران مهاجر غیر قانونی در مسیر مهاجرت به اروپا جان خود را در دریای مدیترانه از دست می دهند.
شبد**خاورم **2041**1379
انتشار دهنده: هادی افتخاری

نظر شما