شناسهٔ خبر: 20571038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آب های ژرف جایگزین مناسبی برای انتقال آب در کرمان

وزیر نیرو گفت: استفاده از آب های ژرف( تجدیدپذیر) جایگزینی مناسب برای روش های گران قیمتی مانند انتقال آب در استان کرمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمید چیت چیان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که در کرمان برگزار شد، به اهمیت استفاده از آب های ژرف به جای مسئله ی انتقال آب اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل مشکلات آب در کرمان مجبور شدیم طرح های گران قیمتی مانند: انتقال آب از سفارود، بهشت آباد و دریای عمان را انتخاب کنیم .

چیت چیان خاطرنشان کرد: برای حفظ روحیه مردم شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت آنها، باید مسئله آب را تأمین کنیم اما تمام تلاشمان این است که روش جدید دستیابی به آب های ژرف را جایگزین روش های گران قیمت کنیم .

وی تصریح کرد: طی ده سال گذشته، میزان بارش ها به میزان متوسط نرسیده، این امر سبب افزایش دمای کشور و افزایش تبخیر شده است که این مسئله بسیار نگران کننده ست.

چیت چیان به اهمیت مسئله ی آب اشاره کرد و یادآور شد: مشکل آب در بعضی مناطق کشور تنش های اجتماعی، درگیری و مسائل امنیتی به وجود آورده است که باید بیشتر به آن توجه کرد .

وی مهمترین مسئله در بحران آب را مصرف صحیح دانست و گفت: علی رغم وجود مشکلات حادی که در بخش آب داریم اگر از منابع به درستی استفاده کنیم و از آب، منطقی بهره برداری کنیم در مسائل اقتصادی (کشاورزی، صنعت و شرب) مشکلی نخواهیم داشت.

چیت چیان به مسئله همیاران آب اشاره کرد و افزود: در استان کرمان مسئله آب به وضع نگران کننده ای رسیده، باغات بسیاری خشک شده که اقداماتی مانند اصلاح شیوه آبیاری، اصلاح نوع کشت و روشهای آبیاری تحت فشار کمک زیادی به کاهش آب مصرفی و بهبود وضعیت کشت کرده است.

وی به اقدامات موثر دیگر در حوزه کنترل بحران آب در استان اشاره و خاطرنشان کرد: بستن چاههای غیرمجاز و همکاری مردم برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از اقدامات موثری است که توسط استاندار، مردم و  مسئولان کرمان صورت گرفته است.

استاندار کرمان نیز در این جلسه  با اعلام اینکه هدف از طرح همیاران آب صرفه جویی در بحث آب بویژه در بخش کشاورزی است، گفت: در استانی هستیم که چاه های غیرمجاز زیادی وجود دارد اما با همکاری دستگاه های مختلف و همکاری مردم توانستیم مسئله بحران آب را کنترل کنیم.

ابوالقاسم سیف الهی، معاون عمرانی استاندار هم گفت: طرح همیاران آب، طرح ده ساله ای است که بر اساس آن، اگر میزان 5 هزار و 596 میلیارد تومان هزینه شود، نزدیک به یک میلیارد و 942 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

انتهای پیام/ب

آب های ژرف جایگزین مناسبی برای انتقال آب در کرمان

نظر شما