شناسهٔ خبر: 20570788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

دستیابی به آبهای ژرف تامین منابع آبی پایدار را به همراه خواهد داشت

کرمان - ایرنا - وزیر نیرو گفت: دستیابی به آبهای ژرف که در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته موجب تامین منابع آبی پایدار برای کشور خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حمید چیت چیان شامگاه پنجشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب استان کرمان افزود: البته باید آب صرفه جویی شده از آبیاری نوین در زمین باقی بماند و صرف توسعه سطح زیر کشت نشود چرا که موجب سرعت بخشی به روند اتمام منابع آبی و فرونشست سریع تر دشت ها را به دنبال خواهد داشت .
وی با بیان اینکه باید سیاست استفاده از آبیاری نوین در تمامی کشور اجرایی شود اظهار داشت: در کشت سنتی درصدی از آب غرقابی به منابع زیرزمینی اضافه می شود اما در آبیاری تحت فشار به اندازه نیاز آب داده می شود و آبی برای ورود به سفره های زیرزمینی باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه بستن چاه ضمانت تعادل بخشی منابع زیرزمینی و اصلاح مصرف آب است اظهار کرد: اقداماتی برای تعادل بخشی آب در اطراف کشور انجام شده و در برخی نقاط تعادل برقرار شده است لذا باید در تمامی دشت ها به سطح اولیه ایستابی آب برسیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه استاندار، فرماندار، قضات و جهاد کشاورزی با اجرای طرح های تعادل بخشی به بالا آمدن سطح ایستابی آب کمک می کنند گفت: وزارت نیرو نیز با عزم جدی و همکاری با نهادهای مختلف و شرکت های دانش بنیان طرح های خوبی برای غلبه بر بحران آب دارد.
چیت چیان تصریح کرد: مساله آب بسیار حیاتی و جدی است و با وجود تمامی مشکلاتی که در بخش آب داریم اگر مصرف آب را منطقی کرده و به شکل صحیح از منابع آبی استفاده کنیم در هیچ کدام از بخش های کشاورزی، صنعت و آب شرب و بهداشت دچار مشکل نمی شویم.
وی گفت: یکی از مهمترین عوامل در بحث آب، چگونگی مصرف آن است البته کاهش منابع را انکار نمی کنیم و اگر به چگونگی مصرف توجه کنیم این بحران را با موفقیت پشت سر می گذاریم.
وزیر نیرو افزود: اطلاعات در رابطه با اصلاح شیوه های آبیاری و نوع کشت نوید دهنده این است که اگر جدیت داشته و از دانش و فناوری استفاده کنیم خواهیم توانست این بحران را مدیریت کنیم.
وی بیان کرد: امروز در آبیاری و کشاورزی روش های موثری استفاده می شود و در برخی از نقاط کشور دولت برای سرمایه گذاری و کمک به کشاورزان از شیوه سنتی به شیوه آبیاری تحت فشار منابع مالی از صندوق توسعه ملی و بودجه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است.
چیت چیان با بیان اینکه باید به نقطه ای اطمینان بخش در مصرف آب برسیم تا کشور را بی نیاز کنیم گفت: باید با دست یابی به آبهای ژرف کشور را از هزینه های سنگین بر دوش ملت بی نیاز کرد.
وی افزود: 700 کیلومتر انتقال آب به استان کرمان، طرح صفا رود و حفر تونل ها و انتقال آب از دریای عمان ازجمله طرح های سنگین و پر هزینه کشور است اما برای حفظ مراکز جمعیتی و جلوگیری از مهاجرت در استان های کویری باید آب را تامین کرد که گریز ناپذیر است.
وی اضافه کرد: مجموعه عوامل متعددی بر شدت بحران افزوده زیرا با افزایش مصرف آب نیز در کشور مواجه هستیم.
وزیر نیرو با اشاره به بحران آب در کشور گفت: متوسط بارش کشور در 10 سال گذشته با شیب ملایمی درحال کاهش است و متوسط بارش 10 سال گذشته 250 میلیمتر است که به 242 میلیمتر کاهش یافته است.
وی افزود: دمای کشور نیز 1.5 درجه سیلیسیوس گرمتر و موجب افزایش تبخیر آب های سطحی شده است لذا منابع کاهش و تبخیر افزایش یافته است.
چیت چیان خاطرنشان کرد: بارش ها از نظر تعداد افزایش داشته زیرا در بارندگی زیر 5 میلیمتر افزایش داشتیم پس نفوذ آب به سفره زیرزمینی کاهش یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از موفقیت های استان کرمان خوشحالم گفت:از استاندار کرمان که از ابتدای دولت یازدهم با همت و عزم قاطع وارد مساله آب شد و عزم جدی برای حل این مسله داشت تشکر می کنم.
این نشست با حضور وزیر نیرو، معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون پارلمانی وزیر نیرو، استاندار کرمان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، معاون امور عمرانی استاندار، مجمع نمایندگان استان کرمان، بخش خصوصی و سایر مسئولان اجرایی در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برپا شد و دستگاه های اجرایی به بحث و تبادل نظر پیرامون اقدامات انجام شده در حوزه آب استان کرمان و برنامه ها برای صرفه جویی و استفاده بهینه از آب پرداختند.
در این آیین همچنین تفاهم نامه اکتشاف آبهای ژرف نیز بین وزیر نیرو و استاندار کرمان به امضا رسید.
طرح اکتشاف آبهای ژرف از اعماق زمین قرار است با کمک محققان روس در ایران اجرایی شود.
خبرنگار: حامد سالاری** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054

انتهای پیام /*

نظر شما