شناسهٔ خبر: 20547190 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ٢٠١٧ خبر داد

«ایران» میزبان بزرگترین رویداد علمی جهان/ حضور ٨٥ کشور با ٣٢٠ نخبه در المپیاد جهانی کامپیوتر

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ٢٠١٧ گفـت: ٨٥ کشور با ٣٢٠ نفر از نخبگان در المپیاد جهانی کامپیوتر که به میزبانی ایران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمیدرضا عظمتی سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ٢٠١٧ در نشست خبری بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر که از ٦ تا ١٣ مردادماه به میزبانی تهران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در سال ٢٠١٢ که تیم المپیاد کامپیوتر ایران به مسابقات جهانی اعزام شد، پیشنهاد میزبانی این مسابقات ارائه شد که در سال ٢٠١٣ با میزبانی ایران موافقت شد.

وی گفت: این المپیاد پر تعدادترین تیم‌های شرکت کننده را دارد و از ٨٥ کشور جهان، تیم‌های ٤ نفره در این رویداد بزرگ علمی شرکت دارند.

عظمتی ادامه داد: در سال ٩٥، دولت که متولی برگزاری این میزبانی است، بودجه‌ای را از طریق آموزش و پرورش به این امر اختصاص داد.

وی افزود: افرادی که در این المپیاد جهانی در کشورمان عناوین برتر را کسب کنند، در هر رده‌ای که باشند تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها را دریافت می‌کنند و بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند.

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 با بیان اینکه کارگروهی در همین خصوص در آموزش و پرورش ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: نتیجه این کارگروه، تشکیل 10 کمیته با 10 مأموریت متفاوت است که مهم‌ترین آن، کمیته علمی، فنی، فرهنگی، تشریفات، پشتیبانی، راهنمایان و امنیت است. 

وی افزود: آمادگی کامل داریم تا از روز شنبه با افتتاحیه المپیاد جهانی کامپیوتر، کار را در کشورمان آغاز کنیم. 

عظمتی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در گذشته نیز میزبان المپیادهای جهانی بوده است، گفت: سومین بار است که ایران میزبان المپیادهای جهانی است و پیش از این نیز میزبان المپیاد نجوم و فیزیک بوده‌ایم. 

وی ادامه داد: در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته آینده 2 آزمون به مدت 5 ساعت برای شرکت‌کنندگان در المپیاد جهانی کامپیوتر برگزار خواهد شد و افتتاحیه این مراسم شنبه و اختتامیه آن پنج‌شنبه هفته آینده خواهد بود؛ افتتاحیه در برج میلاد و اختتامیه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد. 

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 در خصوص طراحی سؤالات، گفت: هر فردی که مدال‌دار المپیاد جهانی است می‌تواند پیشنهاد سؤال بدهد و از این بین، 15 تا 25 سؤال که شرایط بهتری داشت توسط کمیته علمی انتخاب شد و پس از آن اعضای کمیته بین‌المللی این المپیاد، 9 مسئله را انتخاب کردند که 6 مسئله به صورت اصلی و 3 مسئله ذخیره است؛ امتحان در دو نوبت با 3 سؤال که هر نوبت 5 ساعت زمان دارد پیگیری می‌شود. 

در ادامه این مراسم، علی شریفی رئیس کمیته علمی المپیاد جهانی کامپیوتر عنوان کرد: در ابتدا، دانش‌آموزان طی چند مرحله وارد این المپیاد شدند که در مرحله نخست، سؤالات تستی بود و دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم دبیرستان در آن شرکت داشتند.

وی افزود: در هر سال 10 هزار نفر در این مرحله شرکت می‌کنند و سؤالات نیازی به داشتن کامپیوتر ندارد و بیشتر به صورت معماگونه مطرح می‌شود. 

شریفی با اشاره به مرحله دوم انتخاب نفرات برتر در این المپیاد، گفت: در مرحله دوم یک‌هزار نفر از افرادی که در مرحله نخست بیشترین امتیازات را کسب کردند وارد این مرحله خواهند شد و در مرحله سوم، کار به صورت برنامه‌نویسی دنبال خواهد شد که 40 نفر برتر در آن حضور خواهند داشت و در نهایت پس از برگزاری دوره‌های تابستانی، چهار نفر به عنوان تیم اعزامی جمهوری اسلامی ایران به المپیاد جهانی انتخاب می‌شوند. 

وی ادامه داد: بیش از 300 نفر از افراد نخبه حوزه آی‌تی جهان در این المپیاد حاضر خواهند بود که ممکن است روزی از برترین افراد حوزه آی‌تی دنیا شوند.

شریفی تصریح کرد: 85 تیم شرکت‌کننده به علاوه جمهوری اسلامی ایران متشکل از چهار نفر از هر تیم حضور خواهند داشت و بین 300 تا 320 شرکت‌کننده، المپیاد جهانی کامپیوتر خواهد داشت. 

در ادامه نیز حمید ضرابی‌زاده رئیس کمیته فنی المپیاد جهانی کامپیوتر تصریح کرد: امسال از نظر فنی شرایط بسیار خوبی داریم و بهترین مسابقات را از نظر فنی خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه سه سامانه در جهت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ٢٠١٧ تهیه شده است، گفت: سامانه نخست مربوط به طراحی سؤالات و داده‌های آزمون است؛ دومین سامانه مربوط به ترجمه سؤالات است که شب قبل از مسابقه در اختیار تیم‌ها برای ترجمه قرار می‌گیرد.

ضرابی‌زاده ادامه داد: در سامانه پایش شبکه و کامپیوتر هم به طور خودکار، ٣٢٠ کامپیوتر شرکت‌کنندگان و ١٠٠ کامپیوتر داوران را مانیتور می‌کنیم و اگر مشکلی وجود داشت، پایش می‌شود.

وی با اشاره به رتبه‌های ایران از نظر مجموع امتیازات در ادوار گذشته المپیاد جهانی کامپیوتر، خاطرنشان کرد: در سال ٢٠١١ رتبه دهم، در ٢٠١٢ رتبه هشتم، در ٢٠١٣ و ٢٠١٤ و ٢٠١٥ رتبه ششم و در سال ٢٠١٦ رتبه سوم را کسب کردیم.
 

انتهای پیام/

نظر شما