شناسهٔ خبر: 20548391 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمادگی کامل برای برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در کشور

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ با اشاره به آمادگی کامل برای برگزاری برنامه به تشریح شرایط برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ با حضور حمیدرضا عظمتی مدیراجرایی و سخنگوی رسمی المپیاد، محمدعلی آبام رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر در هتل آزادی صبح امروز برگزار شد.

در این نشست عظمتی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ تیم اعزامی کشور این پیشنهاد را مطرح کردند، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳ با توجه به درخشش ایران و بررسی‌های انجام شده یا این میزبانی موافقت شد و در سال ۹۵ دولت بودجه از به آموزش و پرورش برای این امر اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در واقع مجری و میزبان اصلی آموزش و پرورش است و کار گروهی در حوزه معاونت پشتیبانی ایجاد شد که ۱۰ کارگروه مختلف با ۱۰ ماموریت مهم تشکیل شد که مهم‌ترین آن‌ها شامل کمیته تشریفات، فنی و حفاظت است.

 سخنگوی کمیته المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ تصریح کرد: کمیته‌ها و گروه‌های شکیل شده در قالب سه گروه تقسیم بندی شدند که شامل آموزش و پرورش، مرکز ملی استعداد‌های درخشان، اساتید و اعضایی هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی  همچنین اساتیدی از دانشگاه صنعتی شریف است.

عظمتی بیان کرد: فعالیت گسترده‌ای برای اجرای مسابقات انجام شده و با آمادگی کامل از روز شنبه آغازگر این رویداد بین المللی هستیم.

وی گفت: این دوره جز پر تعدادترین مسابقات بوده و ۸۵ کشور در قالب تیم‌های چهارنفره در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ شرکت خواهند کرد و این دوره شاهد حضور کشور فلسطین نیز هستیم.

سخنگوی کمیته المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ در خصوص تسهیلات به دانش آموزان شرکت کننده ادامه داد: افرادی که بتوانند در این المپیاد رتبه برآورند بدون کنکور می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند.

وی بیان کرد: این دوره جز پر تعدادترین مسابقات بوده و ۸۵ کشور در قالب تیم‌های چهارنفره در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ شرکت خواهند کرد که ایران برای این دوره ۲ تیم اعزام کرده، همچنین شاهد حضور کشور فلسطین نیز هستیم.

عظمتی در خصوص تسهیلات به دانش آموزان شرکت کننده ادامه داد: افرادی که بتوانند در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ رتبه بیاورند بدون کنکور می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند که برای ۱۰ نفر اول امکان تحصیل در رشته مورد نظر خود و برای برگزیدگان در سطح کشور امکان تحصیل در حوزه تخصصی بدون کنکور وجود دارد.

وی بیان کرد: برای اجرای این رویداد مهم برخوردی کاملا علمی از سوی آموزش و پرورش شد و از تراز علمی بالایی برخوردار هستند.

سخنگوی کمیته المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ با بیان اینکه این دوره بیست و نهمین دوره برگزاری مسابقات است، گفت: از نخستین دوره‌های برگزاری در این المپیاد شرکت داشتیم و اکنون جز ۱۰ رتبه برتر در المپیاد کامپیوتر هستیم.

همکاری مدال آوران المپیاد‌های گذشته در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ 

شریفی در مورد روند برگزاری مسابقات گفت: دانش آموزان مستعد مرحله به مرحله در مسابقات شرکت کرده و از مرحله سوم که برنامه نویسی کامپیوتر است گروهی ۴۰ نفره در مدرسه تابستانی وارد می‌شوند و بعد از طی مرحله آماده سازی در نهایت چهار نفر به مسابقات جهانی راه پیدا می‌کنند.

رئیس کمیته علمی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ گفت: مرحله دوم المپیاد به این صورت بود که سوالات به صورت تشریحی طراحی شد و تعداد یک هزار نفر از افراد منتخب در مرحله نخست در آن شرکت کردند، در مرحله سوم نیز شامل برنامه‌نویسی کامپیوتر بود و ۴۰ نفر توانستند به مدرسه تابستانی المپیاد کامپیوتر راه یابند و افراد صاحب مدال طلای مرحله کشوری وارد مرحله آموزش زمستانی شده و ۹ ماه آموزش را پشت سر گذاشتند که در نهایت ۴ نفر به عنوان اعضای تیم ایران به المپیاد جهانی اعزام شدند.

شریفی بیان کرد: افرادی از میان مدال آوران گذشته در سراسر جهان پیشنهاد سوال می‌دهند و از بین سوالات پیشنهادی که شامل ۱۵ تا ۲۵ سوال بوده اعضای کمیته بین المللی به ایران آمده و سوالات بررسی شد که ۹ سوال انتخاب شد که امتحانات در دو نوبت برگزار می‌شود که هر نوبت سه مساله داشته و پنج ساعت برای پاسخگویی داریم و سه سوال نیز برای ذخیره آماده شده است.

طراحی سه سامانه جدید برای المپیاد کامپیوتر

ضرابی زاده رئیس کمیته فنی مسابقات گفت: از نظر فنی بهترین دوره است سه سامانه داریم که یکی برای آماده سازی سوالات است، سامانه‌ای برای ترجمه سوالات به زبان کشور‌ها و سامانه‌ای برای پایش شبکه و کامپیوتر‌ها است که ۳۲۰ کامپیوتر شرکت کننده و ۱۰۰ سیستم داوران را پایش می‌کند.

وی در مورد رتبه‌های ایران در سال‌های گذشته بیان کرد: روند صعودی در این زمینه داشته آیم و از سال ۲۰۱۱ که رتبه بالای دهم داشتیم سال ۲۰۱۲ رتبه هشتم، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ رتبه ششم را در بین ۸۹ کشور دنیا کسب کردیم.

شریفی در مورد وضعیت مدال آوران المپیاد گفت: برخی از این افراد مهاجرت کرده اند، اما برخی دیگر در کشور هستند به عنوان مثال از تیم چهار نفره سال ۲۰۰۰ سه نفر داخل ایران هستند بعد از تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان به ایران بازگشتند.

تشریح فعالیت‌های کمیته راهنما

علیایی رئیس کمیته راهنما در مورد فعالیت کمیته گفت: این کمیته در ذهنیت گیری به دانش آموزان تاثیر مهمی دارد و اگر برداشت‌های خوبی از کشور ببرند بسیار ارزشمند است.

وی در مورد نحوه شکل گیری کمیته بیان کرد: برای راه اندازی و فعالیت این کمیته به ۶۵ دانشگاه هدف فراخوان داده شد، همچنین در نمایشگاه‌های معتبر این فراخوان نمایش داده شد که در نهایت بیش از ۲۸۰ نفر انتخاب شده و بعد از مصاحبه ۱۴۰ نفر انتخاب و در اردیبهشت ماه امسال از ۱۹ تا ۲ و اردیبهشت در دوره آموزشی شرکت کردند.

علیایی گفت: ۸۵ راهنما، ۱۱ نفر امور اداری و ۹ راهنمای ارشد داریم.

آبام رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ گفت: در صورتی که نیاز به کمک سایر افراد شرکت کننده در المپیاد باشد به آن‌ها ایمیل زده می‌شود و هر جا که امکانپذیر باشد از این افراد استفاده شده است از جمله اینکه محمد مهدیان یکی از اعضاء المپیاد سال ۷۲ که در شرکت گوگل فعالیت می‌کنندهمچنین خانم مهابادی که اکنون در دانشگاه MIT تنها دختر مدال طلا در المپیاد کامپیوتر بوده است و امکان همکاری با وی فراهم است.

گفتنی است؛ افتتاحیه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در روز شنبه هفتم مردادماه بوده و روز‌های یکشنبه هشتم و سه شنبه دهم مرداد ماه امتحان مسابقات علمی برگزار می‌شود و اختتامیه در روز پنج شنبه هفته آینده است

انتهای پیام/ 

برگزیدگان المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ بدون کنکور دانشگاه می‌روند

نظر شما