شناسهٔ خبر: 20507062 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بنده مالک 5 درصد سهام اونورایر بودم

متهم ردیف دوم نفتی: بنده مالک 5 درصد سهام اونورایر بودم که آن را پس دادم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، صبح امروز با آغاز پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی ، قاضی مقیسه ، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی را برای ارائه دفاعیات به جایگاه فراخواند.
متهم ردیف دوم نفتی در ادامه دفاعیات خود با اشاره به مسئله مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی به عنوان یکی از اتهامات وی در کیفرخواست مطرح شده افزود: در زمان تحریم ها فعالیت بنده و همکاری با بابک زنجانی به قصد خیرخواهی انجام شده و بی انصافی است که بدون در نظر گرفتن آن شرایط سخت و نیت خیر افراد همه اعمال را مجرمانه بدانیم.
وی ادامه داد: بنده بعنوان یک کارگزار و کارمند ساده ایفای نقش می کردم و در مقام عمل همه فعالیتهای اقتصادی مجموعه زنجانی با امضا و نظر نهایی وی انجام می شد.
شمس تصریح کرد: بنده نه سند مجعول صادر و ارسال کرده ام، نه قراردادی بسته ام و نه پول بیت المال را برده ام .
متهم ردیف دوم نفتی افزود: اگر نیت و قصد بنده انجام عمل مجرمانه بود در رسیدگی به این پرونده قطعا به ایران نمی آمدم پس سوء نیتی نداشته ام.
شمس ادامه داد: بنده اتهام فعالیت در شبکه ای که وجود ندارد را قبول نمی کنم و فقط مالک 5 درصد سهام اونور ایر بودم و مابقی در کنترل زنجانی قرار داشت.

قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: قرارداد شما و آقای زنجانی قرارداد کارگزاری نیست بلکه براساس آن فساد سازمان یافته مطرح است .
وی به متهم ردیف دوم نفتی تاکید کرد: چرا پول پیمانکاران را برنگرداندید؟ آیا پس ندادن این پول در آن شرایط زمانی ضربه به نظام نیست؟
مقیسه تصریح کرد: قرار بود شرکت هواپیمایی اونور ایر را به مبلغ 255 میلیون دلار بخرید و از آنجایی که شما پاسپورت انگلیسی داشتید و زنجانی پاسپورت ایرانی، مقرر شد 49 درصد سهام را شما بگیرید و 51 درصد هم به شریک ترک زنجانی برسد .
قاضی پرونده خطاب به شمس افزود: براساس قرارداد منعقد شده میان شما و آقایان فلاح هروی، بابک زنجانی و بسیاری از افراد مخفی که در ایران هستند و هنوز آنها را آشکار نکرده اید کلیه اختیارات اونورایر به شما واگذار شد به عهده شما باشد و هر ماه یک جلسه با حضور سهامداران برگزار شود همچنین در قرارداد مذکور آمده در صورتی که پاسپورت زنجانی به پاسپورت ترکیه ای تبدیل شود شمس کمک کند که سهام اونور ایر جمع آوری و بنام بابک زنجانی منتقل شود.
شمس خطاب به قاضی گفت: قرارداد نبوده بلکه صرفا تفاهم نامه منعقد شده است .
قاضی مقیسه در پاسخ به وی افزود: براساس این قرارداد مقرر شده بوده که شما 5 کشتی نفتکش بخرید، شمس گفت این کشتی ها خریداری نشد ، قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم تاکید کرد شما پول نفت را گرفتید مگر اموال شخصی خودتان بود که آنطور که دوست داشتید با پول بازی می کردید؟ براساس قرارداد مقرر شده بود که شما یک هتل مجلل در لندن بخرید، شمس خطاب به قاضی گفت این هتل خریداری نشد.  

اخلال در نظام اقتصادی را قبول ندارم

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: اتهام اخلال در نظام اقتصادی را قبول ندارم.
قاضی مقیسه در ارائه دفاعیات مهدی شمس افزود: شما و شرکایتان در نظام اقتصادی کشو اخلال ایجاد کردید آیا این اتهام را قبول دارید؟ شمس در پاسخ گفت: خیر این اتهام را قبول ندارم و براساس مستندات قانونی از خودم دفاع می کنم تا مشخص شود نقشی در ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور نداشته ام.
وی گفت: بنده با نیت خیر وارد جریان فعالیتهای اقتصادی زنجانی شدم و در حال حاضر ایشان مسئولیت بدهی خود را قبول دارند.
متهم ردیف دوم پرونده نفتی تصریح کرد: در حال حاضر بابک زنجانی تفاهم نامه ای با وزارت نفت منعقد کرده و تلاش می کند اموال را برگرداند که این مسئله قابل انکار نیست.
وی ادامه داد: بنده در این جریان هیچ منفعت مادی نداشته ام و هرچه که توسط من خریداری شده تحویل داده ام و احساس می کنم که نقشی در فعالیتهای مجرمانه زنجانی نداشته ام.
شمس تاکید کرد: فردی که مجوز فعالیت شرکت اس سی تی بانکرز را صادر کرده مواخذه کنید و روند فعالیت این مجموعه به بنده ارتباطی ندارد.

 اسناد اعمال مجرمانه شما موجود است

نماینده دادستان گفت: آقای شمس، اسناد اعمال مجرمانه شما موجود است و صرفاً کارگزار نبودید.
در ادامه ارائه دفاعیات مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی، نماینده دادستان بخشی از دفاعیات دست نویس وی را که در کیفرخواست ثبت شده قرائت کرد.
نجفی گفت: در بحث خرید چند فروند کشتی مربوط به انتقال وجوه خارج از کشور آقای شمس مطالبی را در اقاریر خودش اشاره کرده اند و قبول دارد که یک و دو دهم پول نفت به وی تحویل داده شده است.
وی افزود: بر اساس گزارش وزارت اطلاعات در تاریخ 23 شهریور 93، روند همکاری صرافی سفیر آلتین با بابک زنجانی مشخص شده؛ بر اساس این گزارش، در مجموع 457 میلیون و 400 هزار یورو به آقای شمس تحویل داده شده است.
شمس گفت: بنده به دریافت این مبالغ اعتراض دارم.


نماینده دادستان در ادامه از وجوه پرداختی به متهم ردیف دوم پرونده نفتی این چنین یاد کرد: پرداخت هایی که از محل منابع NICO به صورت مکتوب که آقای زنجانی به شمس تحویل داده که این وجوهات به صورت نامنظم پرداخت شده و شامل خرید هواپیمایی اونور ایر و ایرباس 320 انجام شده است که در مجموع 69 میلیون و 656 هزار و 969 دلار به مهدی شمس پرداخت شده است.
نجفی ادامه داد: آقای شمس همه این اقاریر را به صورت دست نویس در کیفرخواست خود ثبت کرده است. 
متهم ردیف دوم نفتی افزود: این پول ها حسابرسی نشده و من درخواست حسابرسی دارم تا تمامی وجوه پرداخت شده مشخص شود.
نماینده دادستان خطاب به وی گفت: شما در تاریخ 17 اردیبهشت 93 به بازپرس گفته اید در خرید هواپیما نقش داشتم و همه مبالغ خرید هم توسط زنجانی یا از طریق اینجانب پرداخت می شد بنابراین محل مصرف وجوه نفت نیز بر اساس اقاریر شما مشخص است.
نجفی افزود: بر اساس قرارداد شما و زنجانی، همه عواید فروش نفت توسط زنجانی در دفتر وی پرداخت می شد و همه این مبالغ به جز مبلغ خرید هواپیما توسط خود زنجانی صورت می گرفت.
نماینده دادستان به شمس گفت: شما گفتید 501 میلیون دلار از شرکت فال دریافت و به زنجانی تحویل دادم که نشانگر این است که شرکت فال پول را به شما داده بنابراین قرارداد فروش و انبارداری مطرح است و شما نمی توانید انکار کنید.
شمس در ادامه اقاریر مندرج در کیفرخواست را تکذیب کرد و افزود: اصل اقرار، به اختیار است.
نماینده دادستان خطاب به وی تصریح کرد: مجبور بودی که چنین مطالبی را نوشتی؟ 
متهم ردیف دوم نفتی تأکید کرد: بخشی از اظهاراتم را قبول دارم و صرفاً در حد کارگزار با بابک زنجانی همکاری داشتم و وساطت مالی را قبول ندارم.
نماینده دادستان گفت: در بخش دیگری از پرونده شمس آمده که زنجانی از وی خواسته کارهای عملیاتی را انجام بدهد.
نجفی خطاب به شمس تأکید کرد: آقای شمس نباید با کلمات بازی کنید و بگویید کارگزار بوده ام بلکه شما شریک جرم زنجانی بوده اید.

  دیواری کوتاه تر از من نیست

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: دیواری از دیوار ما کوتاه‌تر نیست و دیگران خلاف کرده اند قرار است ما تقاص بدهیم.
مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود افزود: به بنده اتهام اخلال در نظام اقتصادی نسبت داده شده و بنده این اتهام را قبول ندارم.
نماینده دادستان با اشاره به اقرارها و موارد موجود در کیفرخواست به نقش متهم ردیف دوم در عملیات اجرایی اشاره کرد و گفت: شما در عملیات اجرایی نقش داشته‌اید، اینکه نفت را فروخته‌اید، پول‌ها را گرفته‌اید یعنی عملیات اجرایی. وقتی پول حاصل از فروش نفت را صرف خرید شرکت‌های هواپیمایی و کشتی کرده‌اید یعنی شرکت در عملیات اجرایی؛ باید مشخص شود که آ‌یا کشتی‌های نفتی اصلاً به مالزی رفته است یا خیر زیرا جی‌پی‌اس آن‌ها مخدوش بوده و قابل پیگیری نبوده است.
وی ادامه داد: آقای دستجردی در اظهارات خود گفته است که شما بابک زنجانی را معرفی کرده‌اید و او را فردی قلمداد کرده‌اید که می‌تواند در این شرایط تحریمی با ارتباطات خوبی که دارد در فروش نفت کمک کند. هفت کشتی تحویل شما شد، سه کشتی نفت کوره بود که به دستور بابک زنجانی تحویل گرفته‌اید و طبق اظهارات خودتان آن را تحویل گرفته و فروخته‌اید. شما از آقای منفرد نیز 4 فروند کشتی حامل نفت در مالزی تحویل گرفته‌اید. اگر ضرورت اقتضا کرد ریاست محترم دادگاه آقای منفرد را نیز برای بررسی بیشتر به دادگاه احضار کند.
در ادامه قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم گفت:‌ این همه پول گرفتی بگو این پولها کجا صرف شده است؟
متهم ردیف دوم گفت: مبلغی به دلار و یورو دریافت نکرده‌ام و همه پرداختی ها مربوط به شرکت فال است.
قاضی مقیسه گفت: چطور هر پرداختی که ما نام می‌بریم شما می‌گویید شرکت فال پرداخت کرده است؟این فال چه فالی است؟
متهم ردیف دوم نفتی افزود: این مبلغ را فال پرداخت کرده نه من و این کار به دستور بابک زنجانی بوده است.
قاضی مقیسه گفت: ‌شما یک فال بگو ما رد می‌شویم؛ این فال چه فالی بوده است که هم قبل قرارداد، هم حین قرارداد، هم حالا همه کار‌ها را کرده است.
پس از رسیدگی‌های امروز، قاضی مقیسه با اعلام تنفس، پایان پنجمین جلسه را اعلام کرد و گفت: فردا آخرین جلسه دفاع متهم ردیف دوم است و کیفرخواست متهم ردیف سوم قرائت خواهد شد.

 نامه هلدینگ سورینت اشتباهی  است

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: نامه تنظیم شده هلدینگ سورینت اشتباهی است و واریزی های منتسب به خودم را قبول ندارم.
مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود در پنجمین جلسه دادگاه نفتی افزود: در بخشی از کیفرخواست مطالبی راجع به واریزی های مربوط به بنده مطرح شده که قبول ندارم و شرکت فال آن مبالغ را پرداخت کرده است .
وی گفت: من از شرکت سورینت شکایت کردم که چرا این نامه را بدون حسابرسی تنظیم کردند.
متهم ردیف دوم نفتی ادامه داد: براساس اسناد و مدارکی که خودم دارم مشخص است که حساب ها حسابرسی نشده و مبلغ 863 میلیون دلار هم به عنوان پولشویی مطرح شده که بنده قبول ندارم چون ذینفع نبوده ام.
شمس گفت: بنده دخالت مادی در پرداخت های بابک زنجانی نداشتم.
وی تصریح کرد: همه پول ها از طریق شرکت فال بصورت شرکت به شرکت پرداخت شده و بنده از حسابرسی مالی اطلاع ندارم.
متهم ردیف دوم پرونده نفتی با بیان اینکه در کشورهای خارجی سقف مشخصی برای حساب بانکی وجود دارد گفت: اگر در آن دوره یک دهم میلیون دلار در حسابم بود حتما بلوکه می شد.
قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: تاریخ پرداخت وجوهات بابک زنجانی به شما در اسناد موجود است، آیا چک ها را قبول داری؟ شمس افزود: فقط دو چک را قبول دارم .
مقیسه در پاسخ به وی افزود: زنجانی برای خرید هواپیما چک هایی به شما داده که پیش از ماجرای نفت بوده است، آیا قبول داری؟ 
متهم ردیف دوم نفتی گفت: ارتباط بنده با زنجانی به پس از برنامه های نفتی وی برمی گردد و پیش از آن او را نمی شناختم.
قاضی مقیسه گفت: براساس کیفر خواست آشنایی شما با زنجانی به سال 88 و 89 برمی گردد .

  آشنایی بنده و زنجانی با فعالیت های نفتی آغاز شد

متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: آشنایی بنده و بابک زنجانی با فعالیت های نفتی آغاز شد. 
 مهدی شمس افزود: یکی از مسائلی که در کیفرخواست مطرح شده مربوط به معرفی زنجانی از طرف من به مسئولان وقت نفت است و این در حالیست که آشنایی بنده به پس از قراردادهای نفتی زنجانی برمی گردد. 
وی گفت: بابک زنجانی بنده را بعنوان کارگزار عملیاتی برنامه های نفتی خود تعیین کرده بود و من هیچ نقشی در تنظیم قراردادها و حتی اسناد نفتی نداشته ام . 
متهم ردیف دوم نفتی ادامه داد : بابک زنجانی خودش پیش از این اعلام کرده که بنده و یا سایر افراد دیگر در مجموعه فعالیت های اقتصادی وی نقشی نداشته ایم بلکه امضا و تایید نهایی برای هر قراردادی با ایشان بود . 
در ادامه اظهارات شمس، نماینده دادستان خطاب به وی گفت : در بخشی از کیفرخواستی که از اظهارات و دست نوشته های خود شما تنظیم شده گفته اید که من می دانم زنجانی از طریق نفت مبالغی را به حساب متفرقه واریز کرده که همواره فرض بر این بوده که این مبالغ به حسابهای مجموعه نفت ارسال می شده اما اگر هم حسابها مربوط به خود زنجانی بوده بنده اطلاعی ندارم . 
نجفی تصریح کرد : بابک زنجانی در بخشی از اظهارات خود گفته مهدی شمس از طریق فلاح به من معرفی شد و من حدود یک میلیارد یورو بار به وی تحویل دادم که در حال حاضر 750 میلیون یورو را پس داده است . 
در حین ارائه توضیحات نماینده دادستان وکلای دو متهم نفتی از دادگاه تقاضای وقت دفاع خواستند که قاضی مقیسه خطاب به آنها گفت: در وقت مقتضی صحبت کنید چه دلیلی دارد که دائم به سمت نماینده دادستان هجوم می برید ؟ این اخطار آخر است و تا زمانی که اجازه نگرفته اید صحبت نکنید . 
نماینده دادستان در ادامه صحبت های خود افزود: شمس 275 میلیون دلار برای خرید اونور ایر از پول نفت هزینه کرده و در حال حاضر 1/2 میلیون دلار بدهی است که توسط زنجانی به وی تحویل داده شده است . 
وی تاکید کرد: ما کاری به بحث قرارداد شمس با زنجانی نداریم بلکه فقط می خواهیم متهم ردیف دوم وضعیت این 1/2 میلیون دلار را روشن کند 
نماینده دادستان افزود : درباره مشارکت در جرم پیش از این هم صحبت کرده ام و ممکن است مشارکت 50 درصد یا نیم درصد باشد و میزان نقش هر فرد در تعیین مجازات موثر است که البته به تشخیص قاضی انجام می شود در حال حاضر به ما محرز شده که آقای شمس شریک جرم زنجانی است . 
نجفی گفت: آقای شمس نمی گوییم نقش شما اندازه بابک زنجانی است اما پا به پای وی حرکت کرده ای و اموال کشور به غارت رفت، این رقم 1/2 میلیارد یورو به نظر شما چیزی نیست بلکه معادل سه ماه یارانه کل کشور است . 
نماینده دادستان تاکید کرد : آقای شمس عوام فریبی نکنید شما حدود 8 الی 9 هزار میلیارد تومان پول کشور را غارت کرده اید و باید پاسخگو باشید . 
شمس خطاب به نماینده دادستان گفت: اتفاقا حرف های شما مصداق این حرف است و من در ارتباط با فروش نفت مطالبی را که مطرح کردم بر اساس اقاریر دیگران بود . 
قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم نفتی گفت: آیا در بحث کارگزاری ، حمل نفت را قبول داری ؟ 
شمس افزود : بنده در این زمینه کاملا توضیح دادم و گزارشی را هم 27 فروردین 92 به وزارت اطلاعات ارائه کردم . 
وی ادامه داد : بنده زمانی که متوجه اعمال خلاف زنجانی شدم استعفا دادم و این اسناد هم موجود است اما افرادی مثل آقای جشن ساز به من گفتند در این کار جهادی همکاری کن . 
متهم ردیف دوم نفتی تصریح کرد : خرید کشتی و هواپیما مربوط به قبل از سال 91 بوده و بنده فقط در خرید اونور ایر همکاری داشته ام. 

پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی

پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد.
 مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی امروز ادامه دفاع خود را در دادگاه ارائه خواهد کرد.
در 4 جلسه گذشته مهدی شمس بخشی از دفاع خود را درباره سهام شرکت هواپیمایی اونور ایر ترکیه‌، قراردادهای نفتی و ارسال محموله های نفتی به برخی کشورها ارائه کرد.
در این جلسه دادگاه همچون جلسات گذشته، متهمان و وکلای آنها، وکلای شرکت نفت و وکلای بانک مسکن حضور دارند.
دادگاه های رسیدگی به اتهامات مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم دیگر پرونده نفتی از 17 تیر آغاز شد و در شعبه 28 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار می شود.
تاکنون 4 جلسه دادگاه برگزار شده و متهم ردیف دوم  دفاعیات خود را در برابر کیفرخواست مطرح شده ارائه کرده است.
دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و یک جلسه غیرعلنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.
بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب ، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد.
بابک زنجانی از حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت ، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده است؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.
اوایل آذر 95، حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای مهدی شمس و حمید فلاح هروی دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.
اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده یعنی (ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.
پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی پایان یافت.

 قاضی مقیسه پایان پنجمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی را اعلام کرد.
جلسه بعدی فردا و با ارائه دفاع آخر مهدی شمس برگزار می شود.
همچنین قرار است در جلسه فردا کیفرخواست حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم نیر قرائت شود.
 

نظر شما