شناسهٔ خبر: 20489017 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت مدیرکل آموزش و پرورش تهران از نبود نیروی ماهر کار به عنوان مشکل ملی

تهران-ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نسبت به رشته های مهارتی اشاره کرد و در عین حال گفت که یکی از مشکلات کشور نبود نیروی ماهر کار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'عباسعلی باقری' عصر شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش و مرکز ملی فضایی ایران در محل این مرکز افزود:در کشور نیروی ساده و فارغ التحصیل دانشگاهی هست اما نیروی ماهر و تکنسین وجود ندارد.
وی ادامه داد: اقدامات و همکاری بین بخشی بین آموزش و پرورش و مراکز علمی که منتهی به کسب و ارتقای مهارت دانش آموزان می شود، می تواند این نقص را برطرف می کند.
باقری گفت: ممکن است یک فارغ التحصیل دانشگاهی نتواند فعالیت مهارتی انجام دهد و نیروی ساده هم توان علمی که نیاز به مهارت دارد، داشته باشد که هنرستان ها می توانند این را انجام دهند.
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش دانش آموختگان هنرستان در رشته های خوب بیکار نیستند، افزود: با این وجود، افراد بسیاری با مدارک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری هستند که حتی چند ساعت حق التدریس هم نمی توانند بدست بیاورند و بیکارند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در تمام اسناد بالادستی نظام، بحث اشتغال در کنار تحصیل مطرح شده است.
وی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که منشور تربیتی آموزش و پرورش و ملاک عمل این نهاد است، موضوع توجه به مهارت ها و رشته هایی که بتوانند مهارت ها را منتقل کند، مورد توجه قرار گرفته است.
باقری توضیح داد: در همه کشورهای دنیا نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته که در کنار مراکز علمی، هنرستان ها و دبیرستان هایی نیز وجود دارد و در بیشتر کشورها هنرستان های جوار، معروفند یعنی در کنار یک مرکز علمی، یک هنرستان برای تربیت نیرو در بخش صنعت فعالیت می کرد.
وی به ظرفیت مناسب پژوهش سراها در تهران برای تربیت دانش آموزان متخصص و پژوهشگر اشاره کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش تاکنون با معاونت های علمی و فناوری ریاست جمهوری در رشته های نانو، زیست فناوری تفاهم نامه هایی را منعقد و فعالیت های مشترکی را انجام می دهد که در بخش هوا فضا نیز براساس تفاهم نامه منعقد شده می توان چند پژوهش سرا را به فعالیت های این حوزه اختصاص داد.
باقری به افتتاح پژوهش سرای امید در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران اشاره کرد و گفت: این مراسم اول مردادماه برگزار می شود و در تلاشیم که نام این پژوهش سرا به نام «مریم میرزاخانی» تغییر کند.
به گزارش ایرنا؛'منوچهر منطقی' رئیس مرکز ملی فضایی ایران نیز در این مراسم به آشنایی دانش آموزان با رشته هوافضا و کاربرد های آن از طریق مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر در حوزه هوافضا پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم و در این حوزه نرم افزارهایی تولید و شبیه سازی هایی انجام شده است.
وی به طراحی و ساخت پهبادهای تجاری توسط تکنسین های کشورمان اشاره کرد و افزود: چنین اقداماتی ارزشمند بوده و اکنون نیازمند افزایش کاربری در حوزه هوافضا و تلاش برای آموزش اینترنت اشیا به جامعه هستیم که به کمک اینترنت هر جایی را می توان به یکدیگر مرتبط و آنها را کنترل کرد.
'سیدمجتبی رضوی' رئیس مرکز ملی فضایی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه باید کار عملیاتی در حوزه هوافضا انجام شود، گفت: متاسفانه در چند سال اخیر علاقه مندی نسبت به رشته هوافضا کمتر شده که با استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی و ارائه اطلاعات لازم به دانش آموزان می توان آنان را به چنین رشته هایی علاقه مند کرد.
به گزارش ایرنا، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری آموزش و پرورش تهران با مرکز ملی فضایی ایران عصر شنبه با حضور عباسعلی باقری مدیرکل، ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، محمدعلی دشتی پور مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران، منوچهر منطقی رئیس و سیدمجتبی رضوی معاون مرکز ملی فضایی ایران در مرکز ملی فضایی کشور برگزار شد.
کمک به گسترش و توسعه علم و فن آوری و امور پژوهشی و توسعه علم در راستای هم افزایی ظرفیت های موجود و بستر سازی لازم برای تقویت نظام آموزشی و پژوهشی، آشنایی آینده سازان کشور در زمینه علوم فضایی و تربیت نیروی متخصص این حوزه ازاهداف این تفاهم نامه به شمار می رود.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی- انتشار: حسن معظمی
شبد**تهرام/7245//1348**انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما