شناسهٔ خبر: 20483364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه متوازن تحصیلی هدفی که در مدارس خراسان شمالی محقق نشد

بجنورد- ایرنا- توسعه و افزایش جذب دانش آموز در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در حالی توسط آموزش و پرورش هدفگذاری شده است که هنرستان های خراسان شمالی و بویژه هنرستان های کشاورزی در حال کوچک شدن و رنگ باختن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کاهش جمعیت دانش آموزی در هنرستان های استان 863 هزار نفری خراسان شمالی بحدی است که مسئولان از این وضعیت بشدت ابراز نگرانی می کنند.
هم اکنون 2 هنرستان کشاورزی استان در شهرهای آشخانه و اسفراین دایر است که به ترتیب 45 و حدود 80 هنرجو دارند.
هم چنین 100 هنرستان در سطح خراسان شمالی دایر است که 9 هزار هنرجو در این مراکز تحصیل می کنند در حالی که شمار دانش آموزان این استان در سایر رشته های تحصیلی بیش از 132 هزار نفر است.
هرچند مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در سفر هفته گذشته به بجنورد از هدفگذاری برای سوق دادن 50درصد از دانش آموزان دوره متوسطه کشور به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش خبر داد اما با وضعیت فعلی آمار دانش آموزان مشغول به تحصیل در رشته های گوناگون، رسیدن به اهداف یادشده میسر نمی شود.
سیدمحسن حسینی مقدم به خبرنگار ایرنا گفته بود که در نخستین سال از اجرای برنامه ششم توسعه باید 38 درصد از دانش آموزان مقطع دهم و یازدهم در هنرستان های کشور جذب شوند.
آن گونه که مسئولان آموزش و پرورش خراسان شمالی می گویند، اهداف توسعه متوازن تحصیلی در سال جاری به طور کامل محقق نشد و شمار دانش آموزان در هنرستان ها بویژه در آموزشگاه های کاردانش دارد آب می رود.

* اهداف هدایت تحصیلی در سال تحصیلی گذشته محقق نشد
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره می گوید: بر اساس هدفگذاری انجام شده، سال تحصیلی گذشته، 15 درصد از دانش آموزان پایه نهم باید در رشته ریاضی ثبت نام می کردند اما 13.8 درصد از این دانش آموزان به این رشته روی آوردند.
عباس سعیدی اظهار می کند: سال تحصیلی گذشته قرار بود 48 درصد از دانش آموزان پایه نهم در رشته انسانی ادامه تحصیل دهند که 35.21 درصد از دانش آموزان در این رشته جذب شدند.
وی خاطرنشان می کند: دانش آموزان پایه نهم همچون سال های گذشته به صورت هجوم واره در رشته علوم تجربی ثبت نام کردند به طوری که 50.62 درصد از دانش آموزان پایه نهم به این رشته جذب شدند در حالی که رویکرد و هدف ما جذب 37 درصد از دانش آموزان در این رشته بود.
وی می افزاید: سهم رشته های کاردانش نیز از جذب دانش آموزان 20 درصد از کل دانش آموزان کلاس دهمی بود اما تنها 14 درصد وارد این رشته ها شدند و در رشته های فنی و حرفه ای نیز تمام اهداف محقق نشد و 18 درصد از دانش آموزان به این رشته ها هدایت شدند این در حالی است که در اهداف 20 درصد از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای جذب می شدند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار می کند: سال گذشته 11هزار و 300 نفر از دانش آموزان کلاس نهم انتخاب رشته کردند و امسال نیز همان تعداد دانش آموز قرار است برای ادامه تحصیل هدایت شوند.
وی می گوید: اهداف تعیین شده برای هدایت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید نیز با تغییر بسیار اندک، مشابه اهداف سال گذشته است و امید می رود امسال بتوانیم به اهداف توسعه متوازن تحصیلی دست پیدا کنیم.
سعیدی تصریح می کند: امسال بیش از نیمی از داوطلبان کنکور در استان را داوطلبان در رشته علوم تجربی تشکیل دادند به طوری که حدود پنج هزار نفر در این رشته پشت صندلی های آزمون حاضر شدند.

* مقاومت خانواده ها برای ادامه تحصیل در هنرستان ها
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش‌آموزش ‌و پرورش خراسان شمالی از کاهش چشمگیر دانش آموزان در هنرستان ها ابراز نگرانی می کند و می گوید: اکنون بسترهای فیزیکی و تجهیزات و امکانات برای حضور دانش آموزان در هنرستان ها و ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش مهیا است اما استقبال از این رشته ها کم است.
حسن شرفی اظهار می کند: علت استقبال کم از این رشته ها، ریشه در طرز نگرش خانواده ها و دانش آموزان دارد.
وی تصریح می کند: خانواده ها تلاش دارند تا فرزندانشان در رشته های نظری به تحصیل ادامه دهند و بر این اساس در برابر ثبت نام در این رشته ها مقاومت می کنند.

* هنرستان های کشاورزی رو به تعطیلی هستند
مدیر آموزش و پرورش شهرستان مانه و سملقان نیز با اشاره به کاهش تعداد دانش آموزان در هنرستان ها می گوید: در سال های گذشته شمار دانش آموزان هنرستان ها به طور چشمگیری کاهش یافته است.
ابوالفضل جنتی اظهار می کند: اکنون رغبت به هنرستان ها به ویژه هنرستان های کشاورزی کمتر شده و هنرستان های کشاورزی رو به هستند.
وی خاطرنشان می کند: یکی از علت های این مشکل، بیکار بودن دانش آموختگان رشته های کشاورزی است.
وی می افزاید: بعضا دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در رشته های کشاورزی هستند اما هزینه های آموزشی در این رشته ها افزایش یافته و خانواده ها قادر به تامین این هزینه ها نیستند بنابراین نیاز است تا مشوق هایی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.
جنتی با بیان اینکه هنرستان های کشاورزی به صورت به شکل سنتی مدیریت می شود، به درآمددزایی هنرستان تاکید کرد و می گوید: برای بهره وری بیشتر در هنرستان های کشاورزی باید مدیریت این هنرستان ها از حالت سنتی خارج شود.
وی تصریح می کند: برای ارتقای بهره وری، باید به سمت آبیاری تحت فشار پیش برویم و تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری، نیاز به استفاده از تسهیلات دولتی دارد اما دولت هزینه ها را به بخش دولتی تزریق نمی کند.
وی می افزاید: بخش دولت قادر به استفاده از این تسهیلات را ندارد و در این باره نیاز است هنرستان ها به بخش خصوصی واگذار شود.
جنتی با اشاره به اینکه هنرستان کشاورزی در این شهرستان به بخش خصوصی واگذار شده است می گوید: در سال های گذشته از محل تولیدات دام، یونجه و مرغ تنها 700 میلیون ریال درآمد به دست آمده بود اما امسال تنها از محل واگذاری به بخش خصوصی 900 میلیون ریال درآمد به دست آمده است.
وی تصریح می کند: اگر سیستم آبیاری قطره ای در هنرستان اجرایی شود با ارتقای بهره وری، درآمدها به یک میلیارد و 600 میلون ریال می رسد.
جنتی به مشکل خشک سالی ها اشاره کرد و گفت: ساختمان آموزشی هنرستان کشاورزی این شهرستان فرونشست کرد و قابل استفاه نیست به طوری که تعمیر و نگهداری نیز جواب گو نیست.
وی با اشاره به نگهداری از 160 راس گوسفند، 20 راس دام سنگین و پنج هکتار زمین یونجه در هنرستان این شهرستان می گوید: یکی از مشکلات نبود چوپان و گله دار است و در این باره با کمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسفراین نیز با اشاره به اینکه مشکلات در هنرستان ها در این شهرستان نیز بر همین منوال است می گوید: در هنرستان کشاورزی این شهرستان 2 حلقه چاه داریم که سطح آب بشدت افت پیدا کرده است و میزان دبی آب از 15 لیتر بر ثانیه اکنون به 6 لیتر بر ثانیه رسیده است.
محمد اکرامی فر اظهار می کند: هنرستان کشاورزی نیاز به بازتوانی دارد تا از وضعیت فعلی خارج شوند.
وی تصریح می کند: هنرستان در شهرستان اسفراین مسافت زیادی با شهر دارد و تلاش داریم تا زمین هنرستان با زمین های نزدیک تر شهر تعویض شود.
وی نبود نیروی آبگیر، چوپان و شبگرد را از مشکلات هنرستان کشاورزی عنوان می کند.

* نگران از تعطیلی هنرستان ها
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: دانش آموزی که از روستا به هنرستان کشاورزی می رود، انتظار دارد چیزی بیشتر از آنچه از پداران یادگرفته در هنرستان ها بیاموزند اما این اتفاق در وضعیت کنون نمی افتد.
براتعلی حاتمی اظهار می کند: وقتی دانش آموز می بیند در هنرستان ها چیزی بیشتر از آنچه از پدران خود به صورت سنتی می آموزد یاد نمی گیرد، رغبتی برای حضور در هنرستان ها پیدا نمی کند.
وی تصریح می کند: اکنون امکانات در هنرستان ها کم است و هنرستان های کشاورزی ما مکانیزه نیستند و به شیوه سنتی مدیریت می شوند.
وی خاطرنشان می کند: باید برای جذب در هنرستان ها، راه کارها و مشوق های ویژه در نظر بگیریم تا این همه سرمایه گذاری در هنرستان ها هد نرود و این مراکز به تعطیلی کشیده نشوند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی می گوید: هنرستان‌های کشاورزی در استان با مشکل تعطیلی روبه رو شده اند و در این باره باید دولت هنرستان ها را حمایت کند و امکاناتی را در اختیار قرار دهد زیرا مدیریت به شیوه سنتی جوابگو نخواهد بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی نیز می گوید: برای ارتقای بهره وری در هنرستان ها، این مراکز باید به بخش خصوصی و یا تعاونی‌ها واگذار شود.
مجید پورعیسی اظهار می کند: در این زمینه انتظار می رود آموزش و پرورش استان طی یک ماه دیگر برای تعیین تکلیف هنرستان ها با جهاد کشاورزی وارد مذاکرده شود و برای واگذاری رایزنی و اقدامات لازم را پیگیری کند.
وی خواستار سرعت دادن به تعیین تکلیف هنرستان‌های کشاورزی شد.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده که این استان نیازمند به توسعه در بخش کشاورزی، صنعت و معدن است و به همین دلیل هدایت تحصیلی دانش آموزان برای تحصیل در رشته های مرتبط با این حوزه ها ضروری است.
7185/ 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما