شناسهٔ خبر: 20437394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نویسنده قانون اساسی اروپا خواستار توقف برگزیت شد

لندن - ایرنا - «جان اولاو کر» سفیر پیشین انگلیس در اتحادیه اروپا و یکی از نویسندگان اصلی قانون اساسی این اتحادیه در نامه‌ای سرگشاده به دولت انگلیس ضمن فاجعه‌آمیز خواندن خروج این کشور از اتحادیه اروپا، خواستار توقف برگزیت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این نامه سرگشاده که 65 تن از مقامات دانشگاهی و سیاسی انگلیس از جمله لرد «کر» آن را امضاء کرده‌اند، تأکید شده است که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به وجهه بین‌المللی این کشور آسیب می‌زند.
این نامه که در نشریه 'هرالد' اسکاتلند منتشرشده، بر لزوم برگزاری گفتمان ملی در راستای توقف روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تأکید دارد.
نامه یادشده می‌افزاید: ما شاهد هستیم که جامعه، اقتصاد و سیاست‌های ما بیش‌ازپیش، به دلیل برگزیت تضعیف‌شده است. ما آگاه هستیم که همه‌پرسی برگزیت با اختلاف کمی به نفع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تمام شد اما نتایج مصیبت‌بار آن هرروز روشن‌تر می‌شود.
این نامه می‌افزاید: درحالی‌که هنوز انگلیس از اتحادیه اروپا خارج نشده است، ما با کاهش سطح زندگی مردم، افزایش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی مواجه هستیم. وجهه بین‌المللی انگلیس آسیب‌دیده و این کشور ضعیف و نفوذش در عرصه بین‌الملل کم شده است.
نامه یادشده بابیان اینکه «در دمکراسی همیشه می‌توان تجدیدنظر و مسیر را تغییر داد» خاطرنشان ساخت: ما بایستی در رابطه با برگزیت تجدیدنظر کنیم. ما خواهان گفتمان ملی در رابطه با خروج از اتحادیه اروپا هستیم.
'جورج رابرتسون' وزیر پیشین دفاع انگلیس، 'تام دیوان' و 'کریس اسموت' تاریخ‌شناس و 'ریچارد دیکسون' مدیر انجمن اسکاتلندی «دوستان زمین» شمار دیگری از امضاء کنندگان این نامه هستند.
بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه 'سارویشن' که روز یکشنبه گذشته منتشر شد، تنها 16 درصد مردم از عملکرد دولت انگلیس در مذاکرات برگزیت ابراز رضایت کرده و 40 درصد گفته اند که از این روند خرسند نیستند.
پیش از این 'تونی بلر' نخست وزیر انگلیس نیز در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز با بیان اینکه تأثیرات منفی ناشی از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به اقتصاد این کشور آسیب‌زده است، بر لزوم ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا تأکید کرد.
وی افزود: به نظر من هنوز امکان دارد که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج نشود. این مهم است که این اتفاق رخ ندهد چون هرروز مدارک جدیدی به دست می‌آید که برگزیت به اقتصاد و جایگاه سیاسی ما آسیب می‌زند.'
بلر بیان داشت: 'سال گذشته در همین زمان، انگلیس در میان گروه 7 (جی7) یکی از کشورهای پیشرو در عرصه اقتصادی بشمار می‌رفت؛ این در حالی است که ما اکنون یکی از آهسته‌ترین کشورها هستیم.'
نخست‌وزیر پیشین انگلیس افزود: 'ذخایر مالی ما به پایین‌ترین حد در 50 سال گذشته رسیده، جامعه بین‌المللی سرمایه‌گذاری علیه ما موضع منفی دارد، ارزش پوند 10 درصد کاهش‌یافته، سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی 30 درصد افت کرده و سطح زندگی مردم پایین آمده است. این مسائل بدون تردید به‌شدت به آسیب می‌زند.'
مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی) در روز 23 ژوئن 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
دولت انگلیس بر اساس جدول زمان‌بندی‌شده قصد دارد تا مارس 2019 میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود.
دور دوم مذاکرات برگزیت از روز گذشته (دوشنبه) آغاز شد و قرار است تا پنجشنبه ادامه پیدا کند.
اروپام ** هـ ن **3404**انتشاردهنده: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما