شناسهٔ خبر: 19520517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

احیای باغ ایرانی شوکت آباد بیرجند نیازمند همکاری میراث فرهنگی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: این اداره کل در صدد است، تابار دیگر شوکت دیرینه را با احیای باغ ایرانی به شوکت آباد بیرجند برگرداند، اگر میراث فرهنگی حمایتی که از سرمایه گذار بخش خصوصی کرد، بتواند هم پای اوقاف حرکت کند بدون شک این مهم تحقق خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام منصور هاشمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند، افزود: آنچه در اختیار اوقاف بود، تاکنون به بهترین وجه مدیریت شد، انتظار داریم، آنچه مربوط به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است به بهترین وجه مدیریت شود، این اداره کل به دنبال مجد دو باره مجموعه شوکت آباد و احیای آن است.
باغ و عمارت زیبای شوکت آباد در پنج کیلومتری شرق بیرجند مربوط به دوران قاجاریه است، تمام اراضی روستای شوکت آباد از جمله باغ و عمارت آن موقوفه است.
وی با بیان اینکه عمارت شوکت آباد جزو عمارت های میراثی است، گفت: میراث فرهنگی در تمام ابنیه میراثی نظارت تامه دارد، لذا مالک و متولی عمارت شوکت آباد اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی است اما تنها متولی هستیم که اجازه نداریم یک آجر را برداریم یا به آن اضافه کنیم.
وی بیان کرد: هر کاری در این عمارت انجام شود باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد، اگر قرار است این عمارت به عنوان یک میراث باقی بماند باید طبق اصول میراث فرهنگی اداره شود.
به گزارش ایرنا، هاشمی اظهار کرد: تعدد مدیریت در باغ و عمارت شوکت آباد دست اوقاف را بسته است و همه امور باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شود.
وی عنوان کرد: 2 سال پیش حرکاتی در این مکان انجام شد اما میراث فرهنگی ممانعت کرد، این امر سبب شد، 2 سال این عمارت تعطیل شود، که با ورود استاندار خراسان جنوبی و حمایت میراث فرهنگی 10 میلیارد ریال برای احیا و بازسازی این محل در نظر گرفته شد.

** موقوفه شش دانگ اراضی روستای شوکت آباد
وی با بیان اینکه تمام اراضی روستای شوکت آباد موقوفه است، گفت: شش دانگ این اراضی از جمله باغ و عمارت شوکت آباد و خارج از محدوده ای که اداره کل میراث فرهنگی به آن استناد می کند، وقفی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به ایجاد کارگروه کشاورزی وقف در استان اشاره کرد و افزود: در عرصه کشاورزی سازمان اوقاف و امور خیریه توانست در استان به عنوان پایلوت(نمونه) کشوری کار گروه کشاورزی وقف را ایجاد کند.
هاشمی اضافه کرد: در این کارگروه واقفان خیراندیش رسته کشاورزی به عنوان انسان های دارای فضل علمی و تجربه اجرایی بزرگ و مدیریت کشاورزی علاوه بر اینکه واقف هستند وقت خود را نیز وقف کشاورزی و توسعه کشاورزی موقوفات استان کرده اند.

** باغ الگویی فدک عامل توسعه باغی و زراعی شوکت آباد بیرجند
وی با اشاره به اینکه باغ الگویی فدک، یکی از اقدامات مهم کارگروه کشاورزی وقف است ، یادآور شد: با احداث این باغ، از 2 سال قبل تاکنون کشاورزی در حوزه باغی و زراعی در این منطقه حدود سه چهارم توسعه یافته است.
وی افزود: اقدامی وسیع و گسترده البته علمی در اراضی موقوفه شوکت آباد انجام شد و محصولاتی از قبیل گندم، پسته، ذرت علوفه ای، زیره سبز، گل محمدی، انجیر، انار و انگور در مزارع و باغ کشت شد.
به گفته این مسئول قنات روستای شوکت آباد با پشتوانه کارگروه کشاورزی وقف استان تبدیل به استخر دو منظوره یک هکتاری شد که در آن آب ذخیره و تمام مباحث زراعی این منطقه را آبیاری می کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: علاوه بر بحث کشاورزی و اشتغال، امسال برای نخستین بار 14 هزار قطعه بچه ماهی کپور برای پرورش در استخر رهسازی شد که به زودی تولید و تامین بخشی از گوشت سفید مورد نیاز بازار بیرجند را تامین خواهد کرد.
هاشمی ابراز امیدواری کرد: امور کشاورزی که در این منطقه انجام شد، در آینده حداقل برای 15سال تضمینی برای اوقاف و امور خیریه استان باشد، گرچه کارشناسان بخش کشاورزی تا 50 سال آینده آن را ضمانت می کنند.

** درآمد موقوفات شوکت آباد بر اساس نیت واقف، هزینه می شود
وی با تاکید به اینکه درآمد موقوفات شوکت آباد بر اساس نیت واقف، هزینه می شود، اظهار کرد: به طور تقریبی سالانه بیش از 10 میلیارد ریال درآمد از موقوفات این منطقه جمع آوری و طبق نیات واقف در استان هزینه می شود.
وی یادآور شد: در اراضی کشاورزی روستای شوکت آباد بیرجند از آخرین روش پیشرفت طرح آبیاری استفاده شد، هزینه های زیادی توسط دولت، کارگروه کشاورزی وقف و استانداری برای احیای شوکت آباد تامین شد، امید است به زودی تمای اهداف مورد نظر در این منطقه محقق شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری

انتهای پیام /*

نظر شما