شناسهٔ خبر: 19527947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مجموعه وقفی شوکت‌آباد در مسیر تولید و اشتغال

گروه اجتماعی: مجموعه شوکت‌آباد بیرجند به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین موقوفات اطراف شهر بیرجند است، نمونه‌ای از موقوفات که در راستای افزایش تولیدات کشاورزی و باغی به‌کار گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، وقف به عنوان یکی از میراث‌های جاودانی که از خیران و نیک‌اندیشان به ما رسیده‌، همواره گره‌گشای بخشی از دردهای جامعه بوده است. گاه که شهری نیاز به بیمارستان و یا مدرسه داشته است این خیرین بوده‌اند که آستین همت بالا زده و گام‌های بلندی در جهت حل این معضلات برداشته‌اند.

امروزه نیز شرایط همین‌گونه است. جامعه ما نیاز به افزایش تولید داخلی در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی دارد چرا که استفاده از تولیدات داخلی هم زمینه اشتغال‌زایی را فراهم می‌کند و حرکت اقتصاد جامعه را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق می‌دهد.

بی‌شک وقف نیز در این زمینه راهگشا است. نمونه‌ای از موقوفات که در راستای افزایش تولیدات کشاورزی و باغی به کارگرفته شده است مجموعه شوکت‌آباد بیرجند به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین موقوفات اطراف شهر بیرجند است.

گفتنی است این مجموعه در 5 کیلومتری شهرستان بیرجند و در مسیر جاده بیرجند ـ زاهدان قرار گرفته و باغ و ... آن توسط خاندان علم وقف شده است. روز گذشته 1 خرداد ماه خبرنگاران خراسان‌جنوبی بازدیدی از این مجموعه داشتند و با روند تولید محصولات کشاورزی اعم از باغی و زراعی آشنا شدند.

مجموعه وقفی شوکت‌آباد در مسیر تولید و اشتغال

70 هکتار سطح زیر کشت در مجموعه وقفی شوکت‌آباد

در این مجموعه باغ الگویی فدک قرار دارد که 25 هکتار زمین را شامل می‌شود و 5 هکتار باغ نیز در مجموعه عمارت شوکتآباد قرار گرفته و به طور کلی در این مجموعه نسبت در طی دو سال گذشته کشت باغات آن به 30 هکتار و کشت زراعی به 40 هکتار رسیده است.

در این مجموعه باغی و زراعی وقفی محصولاتی چون انگور، پسته، انار، گل محمودی و ...کاشت می‌شود و درآمدی که از فروش محصولات آن به دست می‌آید در راستای نیت واقف که کمک به درراه ماندگان و نیازمندان، سفر عتبات و عزاداری امام حسین(ع) است، هزینه می‌شود.

بر اساس گفته متولیان امر و مسئول کارگروه کشاورزی کشاورزی وقف در حال حاضر با افزایش سطح زیر کشت در این مجموعه وقفی برای 5 نفر به طور مستقیم و برای 40 نفر به طور غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

پرورش 8 هزار بچه ماهی در استخر مجموعه شوکت‌آباد

برای لایروبی قنات این مجموعه 60 میلیون تومان هزینه شده و یک میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی موقوفی هزینه شده که 600 میلیون تومان آن را جهاد کشاورزی تخصیص داده و مابقی توسط اوقاف تأمین شده است.

در این مجموعه استخر پرورش ماهی نیز وجود دارد که 8 هزار بچه ماهی در آن پرورش داده می‌شود و برای آن حدود 300 میلیون تومان هزینه شده و براساس گفته متولیان در اسفند ماه ماهیان آن به بهره‌برداری می‌رسد.

آری با استفاده از وقف می‌توان در مسیر تولید و اشتغال قدم برداشت و ساختارهای اقتصادی را مقاوم ساخت.

حکیمه بهمن زاده

نظر شما