شناسهٔ خبر: 19518372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل اوقاف استان خراسان جنوبی:

میراث فرهنگی در احیای مجدد شوکت‌آباد بیرجند همکاری کند

R41348/P1357/S6,56/CT11

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش داریم تا شوکت را دوباره به شوکت آباد بیرجند بازگردانیم گفت: تمام شوکت آباد بیرجند وقف است و میراث فرهنگی استان باید همکاری کند تا دوباره شوکت آباد احیا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، منصور هاشمی ظهر امروز در بازدید از مزارع و عمارت باغ شوکت‌آباد اظهار داشت: عمارت شوکت آباد به عنوان یک موقوفه و جزو ابنیه میراثی است که هر چند مالک آن اوقاف است اما هر اقدامی که در قبال آن انجام می‌شود باید با نظارت میراث فرهنگی باشد.

وی افزود: باغ فدک و استخر مجموعه شیلات در شوکت آباد از دیگر اقدامات است که در این مدت رونق زیادی داشته و عمارت شوکت آباد با اینکه مالک آن اوقاف است اما از آن مالکانی هستیم که اجازه نداریم کاری کنیم و تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات باید زیر نظر میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در مدت دو سال گذشته این باغ بنا به دلایلی تعطیل بود اما با ورود استاندار خراسان جنوبی به این مجموعه و حمایت میراث فرهنگی استان قرار شد یک میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی آن اختصاص یابد و برای سرمایه گذاری اقدام شود.

هاشمی افزود: تاکنون مبلغ اعتبار مطرح شده از سوی استانداری محقق نشده و سرمایه گذار هم نتوانسته است توفیقاتی داشته باشد اما واقعیت این است که کل شوکت آباد بیرجند موقوفه است و این عمارت هم جزو وقفیات است که در عرصه‌های کشاورزی سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ورود پیداکرده است.

وی از اجرا کردن کارگروه کشاورزی وقف به عنوان پایلوت برای نخستین بار در کشور خبر داد و اظهار داشت: واقفانی که در زمینه کشاورزی سر رشته دارند دور هم جمع شده تا با وقف زمان خود در عرصه‌های کشاورزی به اوقاف و امور خیریه کمک کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: یکی از کارهای خوب باغ الگویی فدک دو بود که قبلا کشاورزی در این منطقه تنها با یک چهارم انجام می‌شد اما در حال حاضر کشاورزی با سه چهارم در بخش‌های باغی و زراعت انجام می‌شود که این کاری بزرگ وسیع و علمی است که امسال این تاکستان به ثمر می‌رسد.

هاشمی افزود: به دنبال این هستیم تا شوکت را دوباره به شوکت آباد برگردانیم و اگر میراث فرهنگی هم در این زمینه با اوقاف همکاری کند زودتر این اتافق رقم می‌خورد.

وی بیان کرد: با ایجاد باغ الگویی در موقوفه شوکت آباد و تشکیل کارگروه کشاورزی موقوفات از دو سال پیش تاکنون کشاورزی در این منطقه توسعه زیادی پیدا کرده است و بدون شک درآمدهایی که از محل این موقوفه به دست می‌آید در راستای نیت واقف هزینه می‌شود و بخشی از این درآمد در مباحث قرآنی در مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم در بیرجند "حسینیه امام رضا (ع)" صرف می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: تعدد مدیریت بین اوقاف و میراث فرهنگی دست اوقاف را بسته و نمی‌تواند هیچ کاری بدون هماهنگی با میراث انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما