شناسهٔ خبر: 19061593 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مقامات شوراي امنيت و سناتورها ميهمان دونالد ترامپ

هياهو در كاخ سفيد بر سر كره‌شمالي

صاحب‌خبر -

گروه جهان| طلا تسليمي|
آزمايش‌هاي اخير موشكي كره‌‌شمالي به بحراني جدي منجر شده است و با توجه به حمله غيرمنتظره و ناگهاني دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا، به يك پايگاه هوايي ارتش سوريه در واكنش به حمله شيميايي در اين كشور، بسياري از كشورهاي منطقه جنوب شرق آسيا از جمله چين و همچنين روسيه و جامعه بين‌المللي از احتمال وقوع جنگ در منطقه شبه‌جزيره كره نگران هستند. اگرچه واشنگتن تاكيد كرده است كه اگر پيونگ‌يانگ از اقدامات تحريك‌آميز خودداري كند، تا جاي ممكن به رويارويي نظامي نمي‌انديشد، اما اين نگراني وجود دارد كه رجزخواني‌هاي دولت كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي و رژه‌ها و رزمايش‌هاي نظامي گاه و بي‌گاه در اين كشور در نهايت صبر دولت ترامپ را لبريز كند.
در جديدترين تحولات در اين زمينه، كره‌شمالي همزمان با نزديك شدن زيردريايي نظامي امريكا به آب‌هاي منطقه و رزمايش نظامي ناو هواپيمابر امريكايي با كشتي‌هاي نظامي ژاپني در سالروز تاسيس ارتش خود رزمايش بزرگي برگزار كرد. در همين حال، كاخ سفيد در اقدامي غيرمنتظره ميزباني مقامات شوراي امنيت سازمان ملل متحد را بر عهده داشت كه برگزاري اين جلسه با توجه به انتقادهاي پياپي ترامپ از اين سازمان در كمپين‌هاي انتخاباتي دور از ذهن مي‌نمود؛ اما به نظر مي‌رسد كه بحران كره‌شمالي بر اختلاف‌هاي گذشته ارجحيت دارد. ترامپ در عين حال در اقدام نامتعارف ديگري ميزبان سناتورهاي كنگره در كاخ سفيد را بر عهده خواهد داشت تا در مورد رويكردها در خصوص تهديدهاي كره‌شمالي گفت‌وگو كند.

 تحريك‌هاي بي‌پايان و نگراني‌هاي روزافزون
پاك يونگ سيك، وزير دفاع كره‌شمالي، روز سه‌شنبه گفت كه نيروهاي نظامي كشورش با در اختيار داشتن ابزارها و پيشرفته‌ترين تسليحات هسته‌يي براي حمله به امريكا آماده‌اند. وي افزود: «كره‌شمالي تسليحات هسته‌يي را كه مي‌تواند با آنها خاك امريكا و پايگاه‌هاي اين كشور در آسيا و اقيانوس آرام را هدف قرار دهد، روي سكوهاي پرتاب قرار داده است. يك بار ديگر به دشمن هشدار مي‌دهيم خيال خام و باطلي براي حمله به كره‌شمالي نداشته باشد؛ در غير اين صورت پايگاه‌هاي اصلي و مركزي آنها را هدف مي‌گيريم.» ارتش كره‌جنوبي هم روز سه‌شنبه اعلام كرد كه رزمايش روز سه‌شنبه كره‌شمالي در منطقه‌يي در اطراف شهر وونسان با استفاده از گلوله‌هاي واقعي برگزار شده است. اين در حالي است كه با اوج گرفتن تنش‌ها، رسانه‌هاي كره‌جنوبي و امريكا از احتمال آزمايش اتمي قريب‌الوقوع توسط كره‌شمالي خبر داده‌اند. سئول اعلام كرده است كه منطقه اتمي «پونگ‌گيه‌ري» كره‌شمالي كه پنجمين آزمايش اتمي اين كشور در سال ۲۰۱۶ در آنجا انجام شد، در روزهاي اخير از سكنه خالي شده است. سايت اتمي پونگ‌گيه‌ري در ۱۰۰ كيلومتري مرز چين قرار دارد. گلوبال تايمز چين هم نوشت كه مردم چين در مناطق مرزي اين كشور با كره‌شمالي نگران سرنوشت اين ناحيه هستند. ساكنان اين مناطق در گفت‌وگو با اين روزنامه چيني گفته‌اند كه هر بار آزمايشي در اين ناحيه صورت مي‌گيرد، تكان‌هايي مانند زمين لرزه رخ مي‌دهد و كودكان دچار ترس و وحشت مي‌شوند.
به نظر مي‌رسد كه چين، ژاپن و روسيه به‌شدت نگران احتمال وقوع جنگ در منطقه هستند. ترامپ روز دوشنبه در تماس تلفني با سران چين و ژاپن، اوضاع منطقه را مورد بررسي قرار داد و شي‌جين‌پينگ، رييس‌جمهوري چين در اين گفت‌وگو ابراز اميدواري كرد كه همه طرفين به جاي تشديد تنش‌ها، خويشتنداري پيشه كنند. سرگئي ريابكوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، هم روز دوشنبه در رابطه با احتمال وقوع درگيري با نزديك شدن ناوگان جنگي امريكا به شبه‌جزيره كره هشدار داد و از واشنگتن خواست تا «حداكثر خويشتنداري» را در مواجهه با كره‌شمالي از خود نشان دهد و از وقوع جنگ و درگيري جلوگيري كند. اين در حالي است كه واشنگتن هنوز به پكن به عنوان راه‌حلي مناسب براي درگيري‌ها در منطقه مي‌نگرد. ترامپ روز دوشنبه در پيامي توييتري نوشت: «چين رگ حياتي اقتصادي كره‌شمالي است. اگرچه هيچ كاري ساده نيست، اما آنها اگر بخواهند توانايي حل مشكل كره‌شمالي را دارند. » كيم هونگ كيون، نماينده امور كره‌شمالي در كره‌جنوبي هم گفت: «همتايان امريكايي و ژاپني من با اعمال حداكثر فشار بر كره‌شمالي براي جلوگيري از تحريكات بيشتر اين كشور موافق هستيم.» اين سه نماينده در توكيو ديدار و اعلام كردند كه معتقدند چين نقش كليدي در تحت فشار گذاشتن كره‌شمالي براي دست كشيدن از برنامه‌هاي موشكي و اتمي دارد. با اين حال، يك ديپلمات سابق كره‌شمالي كه در گفت‌وگو با «دِر اشپيگل» به افشاي منابع مالي آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌يي كشورش پرداخته، معتقد است كه بيشتر نقاط اتكاي دولت كيم جونگ ‌اون در چين هستند و تحريم‌هاي غرب به سختي مي‌توانند آنها را در بر بگيرند: «بسياري از مردم فكر مي‌كنند كه چين مي‌تواند كره‌شمالي را كنترل كند، در حالي كه موضوع برعكس است؛ يعني كره‌شمالي چين را كنترل مي‌كند.»

 ادامه انتقادهاي ترامپ از شوراي امنيت
رييس‌جمهوري امريكا روز دوشنبه در اقدامي غيرمنتظره در كاخ سفيد ميزبان اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل شد و به گزارش آسوشيتدپرس، نيكي هيلي، سفير امريكا در سازمان ملل متحد كه در ماه جاري ميلادي رياست دوره‌يي شوراي امنيت را برعهده دارد، به همراه ترامپ ميزباني اين ديدار را بر عهده داشت.
ترامپ در اين ديدار به انتقادهاي پيشين از شوراي امنيت ادامه داد و گفت: «از اينكه سازمان ملل متحد دوست ندارد مسووليت حل مشكلات را بر عهده بگيرد، بسيار نااميد شده‌ام. كشورهاي عضو سازمان ملل سال‌هاست كه چشم خود را روي تهديدهايي چون كره‌شمالي بسته‌اند. اما در بحبوحه تشديد تنش‌هاي مربوط به برنامه‌هاي اتمي و موشكي كره‌شمالي، شوراي امنيت بايد آماده شود تا تحريم‌هاي جديدي را عليه اين كشور اعمال كند. وضعيت در اين كشور غير قابل قبول است و حتي اگر نخواهيم درباره‌اش صحبت كنيم، كره‌شمالي يك تهديد واقعي براي جهان محسوب مي‌شود و اين مشكل بايد در نهايت حل شود.» ترامپ كه در كمپين‌هاي انتخاباتي در مورد اين حقيقت كه بخش اعظم فشار تامين بودجه شوراي امنيت بر دوش امريكاست ابراز نارضايتي كرده بود، در اين نشست گفت: «اگر كارمان را خوب انجام دهيم، ديگر به اين مساله كه بيشتر فشار تامين بودجه بر دوش ما قرار دارد، اهميتي نمي‌دهيم.»
نيكي هيلي هم در گفت‌وگو با شبكه خبري ان‌بي‌سي گفت كه امريكا و جامعه جهاني فشار بر رهبر كره‌شمالي را ادامه مي‌دهند، اما براي نبرد با او تلاش نمي‌كنند. وي در خصوص حمله پيشگيرانه تاكيد كرد: «ما دست به هيچ اقدامي نمي‌زنيم مگر آنكه براي اين كار دليلي در اختيارمان باشد. اگر شاهد حمله به يك پايگاه نظامي يا استفاده از نوعي موشك باليستيك بين‌قاره‌يي باشيم مسلما اقدام مي‌كنيم؛ اما در حال حاضر تاكيد ما بر متوقف شدن آزمايش‌هاي موشكي يا استفاده از موشك‌هاي هسته‌يي توسط كره‌شمالي است.»
 سناتورها، تمام قد در برابر تهديد كره‌شمالي
كاخ سفيد روز دوشنبه در اقدام غيرعادي ديگري همه اعضاي سناي امريكا را براي قرار گرفتن در جريان گزارشي درباره كره‌شمالي فراخواند. مقام‌هاي كاخ سفيد مكررا براي تشريح مسائل امنيت ملي به كنگره مي‌روند، اما حضور كل اعضاي سنا در كاخ سفيد غيرعادي است. اين جلسه روز چهارشنبه با حضور ۱۰۰ سناتور، ركس تيلرسون و جيمز ماتيس وزراي خارجه و دفاع امريكا برگزار مي‌شود و دن كوتس، مدير اطلاعات ملي و ژنرال جوزف دانفورد، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا هم در اين جلسه حضور دارند. اين جلسه نامتعارف براي ارائه گزارش، از فوريت برنامه دونالد ترامپ در واكنش به ادامه تهديدهاي كره‌شمالي و پيشروي‌هاي اين كشور در زمينه تسليحات هسته‌يي و فناوري موشكي حكايت دارد.
گري اوداناهيو، خبرنگار بي‌بي‌سي در واشنگتن بر اين باور است كه امريكا يك استراتژي چند جهتي را براي به كرسي نشاندن نظر خود در مورد كره‌شمالي دنبال مي‌كند: در درجه اول مي‌خواهد كه سازمان ملل تحريم‌ها را تشديد كند؛ در درجه دوم مي‌كوشد تا براي مهار كره‌شمالي به چين فشار آورد و در درجه سوم، اعزام ناو هواپيمابر به شبه‌جزيره كره نشانه اين مساله است كه دولت ترامپ گزينه نظامي را ناديده نمي‌گيرد.
 

نظر شما