شناسهٔ خبر: 19045608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پیونگ‌یانگ رزمایش بزرگ توپخانه‌ای برگزار کرد

بوي جنگ در شبه‌جزيره

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريكا، تلاش می‌کند با چماق جنگ و اقدام نظامی، امتیاز سیاسی بگیرد اما این بازی نخ‌نماشده‌ای برای کره‌شمالی به شمار مي‌رود كه از كنار سياست تهديد، همچنان به مسير ديكتاتوري خود ادامه مي‌دهد. در حقيقت تهدیدات فعلی ترامپ علیه کره‌شمالی، سخنان رهبر جوان فعلي و رهبران سابق این کشور را درباره تهدیدات نظامی آمریکا تأیید می‌کند. تهدیدات آمریکا ثابت می‌کند مسیر طی‌شده و افق ترسیم‌شده رهبران کره‌شمالی در زمینه تقویت امور نظامی و بمب اتمی این کشور صحیح بوده است. اين در حالي است كه ايالات متحده هیچ‌گاه در برابر کره‌شمالی، آغازگر جنگ یا حمله نظامی پیش‌دستانه نخواهد بود و در صورت بروز اصطکاک یا برخورد نظامی میان کره‌شمالی و آمریکا نیز، واشنگتن به سرنگونی حکومت پیونگ‌یانگ اقدام نخواهد کرد اما دونالد ترامپ گويي از اين بازي همچنان لذت مي‌برد و اقدام اخير اين كشور نيز در همين راستا توجيه‌پذير است. کره‌شمالی هم گفته آغازگر جنگ نخواهد بود؛ در نتیجه این روند تهدیدات مقامات کره‌شمالی و آمریکا علیه یکدیگر همچنان بدون توقف ادامه می‌یابد. ورود زیردریايی هسته‌ای «میشیگان» مجهز به موشک‌‌های هدایت‌‌شونده به بندر «بوسان» کره‌جنوبی و برگزاري بزرگ‌ترين رزمایش کره‌شمالی با نظارت «کیم جونگ اون» را نيز در همين راستا مي‌توان توجيه كرد.
به گزارش بي‌بي‌سي، زیردریایی هسته‌ای میشیگان آمریکا مجهز به موشک‌‌های هدایت‌‌شونده روز گذشته به بندر «بوسان» کره‌جنوبی وارد شد. براساس این گزارش، قرار است زیردریایی مذکور پس از مدتی برای حضور در رزمایش نظامی در دریای ژاپن به گروه رزمی متشکل از ناو هواپیمابر «کارل وینسون» بپیوندد.
این در حالی است که مقامات کره‌شمالی پیش‌تر هشدار داده بودند در صورت تجاوز نظامی آمریکا به این کشور، پیونگ‌یانگ قادر است ناوگروه آمریکایی «کارل وینسون» را مورد اصابت موشک‌های خود قرار داده و آن را غرق کند. اقدامات دولت واشنگتن باعث خشم کره‌شمالی شده و روزنامه رسمی حزب حکومتی آن کشور هشدار داده که «ایالات متحده نباید اقدامی نابخردانه کند و باید نتایج فاجعه‌بار هرگونه عملیات نظامی تحریک‌آمیز خود را به‌دقت بسنجد».
تمرین گسترده توپخانه‌اي
انتظار می‌رفت به مناسبت هشتادوپنجمین سالگرد تأسیس «ارتش خلق کره» به وسیله «کیم ایل‌سونگ»، پایه‌گذار جمهوری دموکراتیک خلق کره، کره‌شمالی به اقداماتی از جمله آزمایش موشکی یا هسته‌ای جدیدی مبادرت ورزد اما تاکنون گزارشی از چنین آزمایش‌هایی منتشر نشده اما منابع رسمی کره‌جنوبی گفته‌اند از صبح سه‌شنبه، کره‌شمالی تمرین گسترده توپخانه‌ا‌ی با استفاده از مهمات جنگی را در شهر «وونسون»، در سواحل شرقی آن کشور، به اجرا گذاشته است. برگزاري اين رزمايش واكنش فرماندهان ارشد آمریکایی را به دنبال داشت؛ ژنرال «وینسنت بروکس»، فرمانده نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی، گفت: «پیام ما به کره‌شمالی این است که ما کاملا آماده‌ایم. ما به ائتلاف واشنگتن-سئول متعهد هستیم. این مهم‌ترین مسئله است. این وظیفه ماست. این کاری است که انجام می‌دهیم».
انتقاد از شوراي امنيت
در همين حال، رئیس‌جمهوری آمریکا نيز خواستار تشدید فشار جهانی بر پيونگ‌يانگ شده است. ترامپ که در جمع سفیران  15 کشور عضو دوره‌ای و دائم شورای امنیت سازمان ملل، از جمله روسیه و چین در کاخ سفید سخن می‌گفت، وضعیت موجود در ارتباط با کره‌شمالی را «غیرقابل قبول» دانست و افزود: در بحبوحه تشدید تنش‌ها نسبت به برنامه‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی، شورای امنیت باید آماده شود تا تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کند. وضعیت در کره‌شمالی غیرقابل قبول است و شورای امنیت باید تحریم‌های شدیدتری را علیه برنامه‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی اعمال کند. دونالد ترامپ کره‌شمالی را «تهدیدی برای جهانیان» خواند و گفت: «چندین دهه است که همه به چشم‌هایشان چشم‌بند زده‌اند اما حالا زمان آن فرا رسیده که این موضوع حل شود».
پیش‌تر، گزارش شده بود وزیران خارجه و دفاع، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از اعضای مجلس سنای آمریکا دعوت کرده‌اند تا امروز برای شنیدن گزارش ویژه آنان درباره کره‌شمالی در کاخ سفید حاضر شوند. همچنین، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ریاست جلسه شورای امنیت در مورد کره‌شمالی را برعهده خواهد داشت. دستور کار جلسه افزایش فشار تحریم‌های موجود بر پيونگ‌يانگ به منظور «نشان‌دادن عزم جهانی در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز» آن کشور عنوان شده است. ایالات متحده خواستار تحریم شدیدتر اقتصادی علیه کره‌شمالی، به‌ویژه محدودیت بیشتر خرید نفت و زغال‌سنگ و کمک‌های اقتصادی از سوی چین و قطع ارتباط بانکی کره‌شمالی با خارج شده است. اما می‌توان گفت تهدیدات خشن و نظامی ترامپ و دولتش علیه کره‌شمالی تنها ریختن آب به آسیاب کیم جونگ اون، رهبر کم‌سن‌وسال و توهمات و تبلیغات حکومت اوست چراكه تهدیدات کنونی ترامپ برای کره‌شمالی موضوعی عادی است.

----------------------------------

کره‌شمالی به گفت‌وگو نیاز دارد، نه جنگ

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوري آمریکا، در دیدار از کره‌جنوبی خطاب به سربازان آمریکایی مستقر در آن كشور سخنانی را بیان کرد که غیرمنتظره، خطرناک و ناشی از عقده‌های روانی و نبود احساس مسئولیت در برابر منطقه بود. او به کره‌شمالی هشدار داد و گفت: تصمیم ترامپ را آزمایش نکنید!
پنس در اثنای سخنانش که خطاب به سربازان بيان می‌شد، مردم کره‌جنوبی را «شجاع» توصیف کرد تا به این وسیله آنها را به خیال خود در صف جنگ آمریکا علیه کره‌شمالی قرار دهد. این در حالی است که مردم کره‌جنوبی نباید به‌ خاطر جنگ‌افروزان تفرقه‌افکني که جان میلیون‌ها نفر را در شبه‌جزیره کره تهدید می‌کنند ستایش شوند، بلکه بايد به خاطر گفت‌وگوهای بین‌المللی و ماهرانه‌ای که صبورانه جریان داشته و تلاش كردند دوباره کشورشان را متحد و یک زبان، یک فرهنگ و یک سنت را بر کل شبه‌جزیره کره حاکم کنند، تمجيد شوند؛ به‌خصوص پس از آنکه بی‌رحمانه و ستمگرانه در پایان جنگ جهانی دوم اين شبه‌جزيره تجزیه شد؛ جنگی که به دلیل تمایلات کشورهای خارجی، از جمله روسیه، چین و آمریکا در منطقه شعله‌ور شد و جان یک میلیون نفر را گرفت و در نهایت شبه‌جزیره کره را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرد.
آمریکایی‌ها عموما شناختي از مشکل بزرگ رويارويی نظامی با کره‌شمالی ندارند. 
توانایی این کشور برای استفاده از جنگ‌افزارهای اتمی علیه آمریکا نیست، چون این جنگ‌افزارها حداکثر می‌توانند خود را به پایگاه‌های هوایی آمریکا در اوکیناوا یا گوام برسانند. مشکل بزرگ اما در نیروگاه‌های اتمی و غیرنظامی کره‌جنوبی است که در چهار منطقه قرار دارند و حتی موشک‌های معمولی کره‌شمالی می‌توانند آنها را تهدید کنند.
 این موشک‌ها به‌سادگی به آنجا مي‌رسند و نيروگاه‌هاي اتمی در صورت فعال‌شدن با حملات موشکی، به کوره‌هایی از آتش تبدیل شده و مواد رادیو‌اکتیو را- مثل چرنوبیل- در کل شبه‌جزیره پخش مي‌كنند. دقیقا پیشگیری از چنین خطری است که می‌طلبد تا طرفین خویشتن‌داری به خرج دهند وگرنه رگبار موشکی ناخواسته از سوی کره‌شمالی می‌تواند به‌آسانی همه اینها را ویران كند. 
کره‌جنوبي هنوز موشک‌های زمین به هوا ندارد که بتواند از این مناطق حراست کند. کره‌شمالی باید تحت فشار قرار گیرد تا برنامه اتمی‌اش را متوقف کند. اكنون کره‌شمالی چیز دیگری نمی‌خواهد جز اینکه آمریکا قول دهد به پیونگ‌یانگ حمله نمي‌كند. 
آمریکا نمی‌پذیرد چنین قولی را بدهد، مگر آنکه کره‌شمالی برنامه هسته‌ای خود را لغو کند. کره‌شمالی می‌خواهد امنیت نسل‌های آینده خود را تضمین کند و رهبری این کشور نیز نیازمند راهی است تا بدون اینکه چهره‌اش مخدوش شود، بتواند از راهی که رفته بازگردد. خروج دوباره نیروهای انبوه آمریکا از نزدیکی مرزهای کشور «کیم جونگ اون» مي‌تواند یک عقب‌نشینی نمادین محسوب شود؛ هرچند این اتفاق می‌تواند شروعی برای یک حرکت رو به جلو نيز باشد.  
منبع: گاردین

 

 

نظر شما