شناسهٔ خبر: 19039621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقش آمریکا در تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره

پکن - ایرنا - از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قدرت را در ابتدای سال جاری میلادی در این کشور بدست گرفت، راهبردی سرسختانه را در قبال کره شمالی به اجرا گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ‌دولت وی صراحتا می گوید که دوره دیپلماسی و صبر راهبردی به پایان رسیده است و شمار رزمایش ها، نیروهای نظامی و تعداد تسلیحات این کشور در شبه جزیره کره هر روز بیشتر می شود.
در شرایطی که تصور می شد آمریکا با روی کار آمدن ترامپ بتدریج ۲۸ هزار نیروی نظامی خود را از کره جنوبی بیرون کشیده و از شمار ۵۰ هزار نظامی خود در ژاپن بکاهد و مسایل امنیتی منطقه را به خود آنها واگذار کند، وضعیت کاملا بر عکس شد و نظامی گری واشنگتن در منطقه به شدت گسترش یافته است.
این کشور از یک سو و در پی آزمایش های موشکی کره شمالی و آزمایش های اتمی این کشور در سال گذشته میلادی، سخت ترین تحریم ها علیه پیونگ یانگ را به اجرا گذاشته شده است و از طرف دیگر آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در حال برگزاری رزمایش های دوجانبه و سه جانبه در اطراف منطقه شبه جزیره کره و در داخل منطقه هستند.
تلاش ترامپ برای افزودن بر تنش ها با هدف تحت فشار قراردادن کره شمالی به اشکال اقتصادی و نظامی باعث شده است تا حتی کشورهای نزدیک به آمریکا و چین هم از این بابت ابراز نگرانی کنند.
وزارت امور خارجه چین به طور هفتگی بیانیه هایی منتشر می کند و در آن با تشویق همه طرف ها، از آنها می خواهد به تنش ها دامن نزنند.
ترامپ و مسئولان دیگر این کشور هم با طرف های ژاپنی، چینی و کره جنوبی در حال گفت و گوهای گسترده هستند تا همه با هم کره شمالی را برای توقف برنامه هسته ای تسلیحاتی تحت فشار بگذارند.
فشارهای فزاینده بر کره شمالی در سال های ۱۹۹۰ هم سابقه داشته است اما این موضوع تنها منجر به آن شد که این کشور طبق اعتراف خود، توان نظامی و هسته ای اش را برای بالا بردن توان بازدارندگی تقویت کند و اکنون این کشور ابایی ندارد که آزمایش های اتمی مکرر انجام دهد.
در حالی که کره شمالی طبق اعتراف آمریکا و کره جنوبی برای یک آزمایش اتمی دیگر و پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی آماده می شود، ناوگروه هجومی آمریکا به همراه رزم ناوهای ژاپن در اطراف شبه جزیره هستند و کره جنوبی هم ناوهایش را برای ملحق شدن به آنها آماده اعزام کرده است.
همین موضوعات موجب شد تا حتی «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و بعد هم «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در گفت و گوهای تلفنی با ترامپ از او بخواهند خویشتندار باشد و از طرف دیگر از کره شمالی هم خواستند دست به حرکت تحریک آمیز دیگری نزند.
شبه جزیره کره هم اکنون به محل بروز مناقشه ای قریب الوقوع مبدل شده است و تنها یک اشتباه به گفته «وانگ یی» وزیر خارجه چین می تواند شروع جنگ را در منطقه قطعی کند؛ نبردی که همه را متضرر خواهد کرد.
کره شمالی هم هشدارهایش را متوقف نکرده است و می گوید می تواند هر نبردی را که آمریکا آرزویش را دارد شروع کند و اعلام می کند که آماده است ناو آمریکایی را به آسانی هدف قرار داده و نابود سازد.
شاید همین موضوع باعث شد تا رئیس جمهور چین به ترامپ هشدار دهد که پکن نمی خواهد هیچ طرفی بدون در نظر گرفتن شورای امنیت و با عبور از سازمان ملل اقدامی خطرناک انجام دهد.
رئیس جمهوری چین گفت که مساله هسته ای کره شمالی به سرعت حل می شود به شرط آنکه همه در یک مسیر منظم و درست حرکت کنند و آمریکا هم باید در همین مسیر حرکت نماید.
این اظهار نظرها و بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی مبنی بر اینکه این کشور و آمریکا برای مقابله با آزمایش هسته ای ششم کره شمالی آماده هستند، نشانگر آن است که شبه جزیره کره پس از مدتی آرامش در دوران دولت قبلی آمریکا به صحنه اصلی تنش ها میان قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است و اشتباه راهبردی یکی از طرف ها و خطای محاسباتی آنها خساراتی سنگین به ملت ها و دولت های منطقه و کشورهای خارج از این منطقه وارد خواهد کرد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما