شناسهٔ خبر: 19049807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون وزیر صنعت در پاسخ به فارس:

دلیلی ندارد بنگاه‌های صنعتی تا ابدالدهر فعال باشند/ در این دولت هم تعطیلی واحدها را داشته‌ایم

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در دولت یازدهم نیز تعطیلی برخی واحدهای صنعتی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشته‌ایم، گفت: الان آماری از تعداد این واحدها ندارم ولی این اطلاعات را ارایه خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس علی یزدانی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی فارس که پرسید در دوران دولت یازدهم چه تعداد واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعطیل شده است؟ اظهار داشت: تعطیلی واحدهای صنعتی مربوط به همه دولت‌ها است. در دولت فعلی نیز این اتفاق افتاده است که اقداماتی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه الان آماری از واحدهای تعطیل شده ندارم، افزود: این آمار را ارایه خواهیم کرد، البته اگر بنگاهی در سال 60 یا قبل از انقلاب احداث شده باشد دلیلی ندارد که تا ابدالدهر فعال باشد. بنگاه هایی که به مرور به فناوری روز مجهز نشوند نمی‌توانند ادامه حیات دهند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به تعطیلی یک واحد تولید لبنیات در استان مازندران، گفت: اختلاف شرکا باعث تعطیلی این واحد شد و ارتباطی به دولت ندارد.

به گفته وی میانگین تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده و به چرخه تولید برگشته بیش از دو برابر واحدهای تعطیل شده است.

یزدانی تأکید کرد: اینکه بگوییم واحدی تعطیل نشده، دروغ است ولی تلاش گسترده‌ای برای فعال بودن صنایع صورت گرفته است، اینکه بخواهیم تعطیلی بنگاه‌ها را پر رونق جلوه دهیم به نفع نظام و همچنین سرمایه گذاری در کشور نیست.

وی مشکل تأمین بازار، نقدینگی، اختلاف بین شرکا و فرسوده بودن ماشین آلات را به عنوان دلایل اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: همه آمارهای مربوط به تعطیلی واحدها را اعلام خواهیم کرد.

یزدانی همچنین در خصوص عملکرد دولت یازدهم در بخش صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی یادآور شد: در سال گذشته هزار و 81 واحد صنعتی تعطیل شده در دولت قبل را به چرخه تولید برگرداندیم، در کل دوران دولت یازدهم 3 هزار و 468 واحد تعطیل شده با اشتغالزایی 57 هزار و 460 نفری به چرخه تولید بازگشتند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 4031 قرارداد جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد شد که نسبت به سال 94 رشد 19 درصدی داشته و نشان دهنده روند رشد سرمایه گذاری در کشور است.

یزدانی با اشاره به انعقاد 14 هزار و 795 قرارداد برای استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول دولت یازدهم، گفت:در دولت یازدهم 8 هزار و 99 واحد صنعتی با اشتغالزایی 132 هزار و 196 نفری در این شهرکها به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک ادامه داد: در سال گذشته 2 هزار و 411 واحد در شهرکها و نواحی صنعتی با اشتغالزایی 38 هزار و 392 نفری در شهرکهای صنعتی به بهره برداری رسید که نسبت به سال 94 رشد 8درصدی را داشته است.

یزدانی در مورد مجوزهای صادر شده در دولت فعلی برای فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اظهار داشت: تاکنون برای ایجاد 86 شهرک صنعتی مجوز صادر شده که 41 مورد در مرحله ساخت و ساز است، 45 مورد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و در مجموع 6 هزار و 72 واحد صنعتی با اشتغالزایی 120 هزار نفری فعال هستند.

وی تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب در دولت یازدهم را 960 مورد عنوان کرد و گفت: واگذاری زمین در 793 شهرک و ناحیه صنعتی در حال انجام است.

یزدانی در ادامه با اشاره به اختصاص 3 هزار و 645 میلیارد ریال تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و اجرای طرح نوسازی در قالب 1668 قرارداد از ابتدای شهریور 92 تا پایان سال 95 به واحدهای صنعتی، اظهار داشت: اشتغال‌زایی این بخش 33 هزارو 623 نفر بوده است.

وی همچنین از بررسی بازارهای جدید برای صادرات فرش، خرما و پسته خبر داد و گفت: طبق مذاکرات انجام شده با واحدهای صنعتی، در قالب 100 برند در این بازارهای صادراتی حضور خواهیم داشت.

*برگزاری دوره‌های آموزشی در آلمان و کره برای مدیران واحدهای صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مشوق‌هایی برای بهبود تکنولوژی تولید در واحدهای صنعتی در نظر گرفته‌ایم،‌ گفت: مدیران 25 بنگاه صنعتی به صورت رایگان به آلمان اعزام شده‌اند و برای اعزام مدیران 50 بنگاه صنعتی به کره جنوبی در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده است که در این سفرها دوره‌های آموزشی برای این مدیران برگزار شده و بعضاً نیز حدود 20 روز طول می‌کشد.

به گفته یزدانی، مدیران بنگاه‌های صنعتی فقط بهای بلیت خود را باید پرداخت کنند و هزینه‌ای بابت سفر و آموزش از آنها دریافت نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به انجام مذاکره با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی، گفت: در دولت یازدهم تاکنون 1.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی محقق شده است.

وی ادامه داد: چینی‌ها برای تولید قطعات خودرو در شهرستان بم استان‌ کرمان مقدماتی را فراهم کرده‌اند که البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی افزود: با ترکیه نیز مذاکراتی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک داشته‌ایم که استان مرکزی، قزوین و زنجان را برای این کار انتخاب کردند.

*صاحبان برخی واحدهای تعطیل انگیزه‌ای برای راه‌اندازی مجدد ندارند

فرشاد مقیمی معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک نیز درباره دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی اظهار داشت: برخی از صاحبان صنایع انگیزه‌ای برای راه اندازی واحدهای متوقف شده ندارند و حتی برای راه اندازی این واحدها به آنها مراجعه کرده‌ایم اما 32 درصد اینها انگیزه ای ندارند.
وی با بیان اینکه چرخه عمر برخی واحدها نیز به پایان رسیده است، گفت: پیش بینی شده که امسال 1121واحد تعطیل شده به چرخه تولید برگردند.

* جلسه نعمت زاده و سیف برای افزایش تسهیلات 16 هزار میلیاردی

مقیمی در ادامه از مذاکره وزارت صنعت و بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات بانکی جدید به واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: طی هفته جاری جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌شود تا تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی صنایع کوچک و متوسط 30تا 40 درصد افزایش یابد.

وی افزود: اختصاص 170 هزار میلیارد تومان به کل صنعت طی سال جاری پیش بینی شده است.

مقیمی با اشاره به اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق‌بخشی به واحدهای صنعتی، گفت: 24 هزار و 232 واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و در مورد شهرک‌های صنعتی نیز باید به دریافت تسهیلات توسط 2370 واحد و طرح صنعتی اشاره کنیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک، بر روند دریافت و استفاده از تسهیلات در 1540 طرح و واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نظارت صورت گرفته که 197 طرح صنعتی و 1343 واحد صنعتی در این میان مدنظر بوده است.

مقیمی تصریح کرد: 85 درصد تسهیلات دریافت شده برای خرید مواد اولیه صرف شده  است.

وی با اشاره به ثبت‌نام 59 هزار واحد صنعتی در کل کشور برای دریافت این تسهیلات، گفت: 10 هزار واحد متقاضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر بوده‌اند.

انتهای پیام/م


 

برچسب‌ها:

نظر شما