سرپرست سازمان ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف همواره یک کالای سرمایهای است و به عنوان پس اندازی برای خانوادهها محسوب می شود از این رو بکار بردن لفظ «گران» برای این کالا منصفانه نیست.
حمید کارگر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز بیان کرد: فرش دستباف ایرانی نسبت به دوام، نقش و نقش سرمایهای آن، کالای گرانی نیست بلکه در مقایسه با فرش ماشینی و زیراندازها و کالاهای مصرفی که ارزش چندانی ندارند، گران خوانده میشود.
سرپرست سازمان ملی فرش ایران افزود: با توجه به موارد به کار رفته در فرش دستباف این کالا با سلامت انسان سازگارتر است و افزون بر این هر چه از زمان مدت استفاده فرش دستباف ایرانی بیشتر سپری میشود از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار میشود.
کارگر اظهارداشت: در حوزه صادرات فرش دستباف با چالشهای متفاوتی روبرو هستیم که امیدواریم با تدابیر دولت تدبیر و امید، شاهد ایجاد تحول در این بخش باشیم.
سرپرست سازمان ملی فرش ایران ادامه داد: نیازمند یک عزم ملی برای احیای جایگاه فرش دستباف ایران در داخل و خارج از کشور هستیم و این سازمان برای ارتقای این جایگاه رویکرد متفاوت و جدیدی را در مرکز ملی فرش ایران در پیش گرفته است.
وی بیان کرد: در شش ماه نخست امسال فرش دستباف ایران به وزن بیش از دو هزار و ۱۰۰ تن و به ارزش افزون بر ۱۱۰ میلیون دلار صادر شده است و با توجه به این رقم در بخش صادرات این کالا شاهد روند رو به افزایش هستیم.
کارگر افزود: هم اکنون فرش دستباف ایران به بیش از ۸۰ کشور دنیا صادر میشود که در این میان کشورهای اروپایی، عربی و آمریکا در زمره بازارهای قدیمی و کشورهای چین، روسیه، برزیل، و برخی کشورهای آسیایی جزو بازارهای جدید فرش دستباف ایرانی هستند.
سرپرست سازمان ملی فرش ایران گفت: رسانهها برای ایجاد رغبت و انگیزه در هنرمندان قالیباف باید با دقت و هوشیاری بیشتری عمل کنند.
کارگر گفت: قالیبافی یک هنر است و ضروری است در فضای تبلیغاتی و رسانهای از فعالان در این عرصه به عنوان هنرمند یاد شود نه این که از این هنرمندان به عنوان چهره ای ضعیف که با فقر و تنگدستی مواجه هستند یاد کنیم چرا که این گونه یاد کردن از دست اندرکاران در این هنر خدمت به هنرمندان قالیباف نیست.
45503
∎
نظر شما