شناسهٔ خبر: 1864913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست سازمان ملی فرش ایران:

لفظ 'گران' برای فرش دستباف ایران منصفانه نیست

شیراز- ایرنا- سرپرست سازمان ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف همواره یک کالای سرمایه ای است و به عنوان پس اندازی برای خانواده ها محسوب می شود از این رو بکار بردن لفظ 'گران' برای این کالا منصفانه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا 'حمید کارگر' چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز بیان کرد:فرش دستباف ایرانی نسبت به دوام، نقش و نقش سرمایه ای آن

کالای گرانی نیست بلکه در مقایسه با فرش ماشینی و زیراندازها و کالاهای مصرفی که ارزش چندانی ندارند، گران خوانده می شود.

سرپرست سازمان ملی فرش ایران افزود:با توجه به موارد به کار رفته در فرش دستباف این کالا با سلامت انسان سازگار تر است و افزون بر این هر چه از زمان مدت استفاده فرش دستباف ایرانی بیشتر سپری می شود از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار می شود.

کارگر اظهارداشت: در حوزه صادرات فرش دستباف با چالش های متفاوتی روبرو هستیم که امیدواریم با تدابیر دولت تدبیر و امید، شاهد ایجاد تحول در این بخش باشیم.

سرپرست سازمان ملی فرش ایران ادامه داد: نیازمند یک عزم ملی برای احیای جایگاه فرش دستباف ایران در داخل و خارج از کشور هستیم و این سازمان برای ارتقای این جایگاه رویکرد متفاوت و جدیدی را در مرکز ملی فرش ایران در پیش گرفته است.

وی بیان کرد: در شش ماه نخست امسال فرش دستباف ایران به وزن بیش از دو هزار و 100 تن و به ارزش افزون بر 110 میلیون دلار صادر شده است و با توجه به این رقم در بخش صادرات این کالا شاهد روند رو به افزایش هستیم.

کارگر افزود: هم اکنون فرش دستباف ایران به بیش از 80 کشور دنیا صادر می شود که در این میان کشورهای اروپایی، عربی و آمریکا در زمره بازارهای قدیمی و کشورهای چین، روسیه، برزیل، و برخی کشورهای آسیایی جزو بازارهای جدید فرش دستباف ایرانی هستند.

سرپرست سازمان ملی فرش ایران گفت:رسانه ها برای ایجاد رغبت و انگیزه در هنرمندان قالیباف باید با دقت و هوشیاری بیشتری عمل کنند.

کارگر گفت:قالی بافی یک هنر است و ضروری است در فضای تبلیغاتی و رسانه ای از فعالان در این عرصه به عنوان هنرمند یاد شود نه این که از این هنرمندان به عنوان چهره ای ضعیف که با فقر و تنگدستی مواجه هستند یاد کنیم چرا که این گونه یاد کردن از دست اندرکاران در این هنر خدمت به هنرمندان قالیباف نیست.ک/2

7382 /679

نظر شما