وی با اشاره به اینکه برخی سرویسهای مبتنی بر محتوا جزو سرویسهایی است که مشترکان برای گرفتن استعلام از آن استفاده میکنند، گفت: برخی از مشترکان برای دریافت خدماتی مانند استعلام تخلفات راهنمایی و رانندگی یا خدمات ثبت احوال، اعدادی مانند شماره گواهینامه، کدملی یا شماره کارت خودرو و... را به سرشماره خاصی ارسال میکنند که این خدمات به ازای هر پیامکی که در پاسخ به استعلام مشترک ارسال میشود مشمول هزینه بوده و مبلغ هزینه آن در قبضهای تلفن همراه درج میشود. وی افزود: در این زمینه رفتار اپراتورها و ارائهکنندگان خدمات محتوایی دارای اشکال بوده و رگولاتوری این الزام را برای آنان ایجاد کرده که اطلاعرسانی و شفافسازی کافی درباره این نوع سرویسها و هزینه آنها به مشترکان انجام دهند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری تصریح کرد: بهمنظور کنترل بیشتر و مدیریت مطلوب بر خدمات مبتنی بر محتوا، سامانه فعالسازی و غیرفعالسازی این سرویسها در اپراتورهای تلفن همراه متمرکز میشود و در حال حاضر این سامانه در دو اپراتور ایرانسل و رایتل راهاندازی شده و در اپراتور همراه اول نیز تا پانزدهم اسفند ماه ایجاد میشود تا با تمرکز این سامانه در اپراتورهای تلفن همراه از تخلف برخی از فراهمکنندگان خدمات محتوایی طرف قرارداد با اپراتورها در فعالسازی خدمات مبتنی بر محتوا بدون اطلاع و درخواست مشترک جلوگیری شود. فلاح با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای احقاق حقوق مردم تلاش میکند، گفت: سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به تمامی شکایاتی که در حوزه ICT از سوی مردم مطرح میشود، رسیدگی میکند و مشترکان میتوانند از طریق تماس با شماره ۱۹۵ یا مراجعه به پایگاه اینترنتی 195.ict.gov.ir شکایات خود را ثبت کنند.
نظر شما